A mobileszközök megjelenése után már sejteni lehetett: a hagyományos hangátviteles vezetékes szolgáltatások lassan kimennek a divatból, és elavult technológiává válnak. A folyamat természetesen nem marad észrevétlen a vezetékes szolgáltatók előtt, akik különféle stratégiákkal alakítják át profiljukat, hogy megfeleljenek a kihívásoknak és versenyben maradhassanak. A szakértők állítják: a jövő a mobil és vezetékes, valamint a hang- és adatszolgáltatások, illetve a multimédiás megoldások üzleti, illetve technológiai értelemben vett közelítése, a technológiai konvergencia.
A távközlési piac rohamosan változik: a robbanásszerű technológiai fejlődés új és újabb kihívásokat jelent szereplőinek, egyre csökken a vezetékes fővonalak száma, a felhasználók egyre fontosabbnak tartják a mobilitást, illetve az általuk igényelt komplex szolgáltatások megvalósulását.
Zsembery György:az Invitel számára az egyik legfontosabb stratégiai cél a kkv-k testreszabott kiszolgálása.
A konvergencia már gyakorlatban is jelentkezik: a július közepe óta működő brit példát követve a Deutsche Telekom is tervezi olyan kombinált mobilkészülék bevezetését, amely egyaránt alkalmas a mobil és a vonalas hálózatokra való csatlakozásra, közölte nemrég a társaság vezetője, Uwe Ricke. A dual-mobil lényege: Bluetooth révén lehetővé teszi felhasználója számára, hogy otthonában a mobilhálózatról átálljon vezetékes kapcsolatra, és így kedvezőbb tarifával telefonáljon. A Deutsche Telekom ezzel a lépéssel kívánja megtartani előfizetőit, miközben újakat is magához csalogat.
ÉLES HARCBAN. A hazai szolgáltatók sem maradnak tétlenek: a magyar piac második legnagyobb szereplője, az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt. számára a legnagyobb, és egyben állandó kihívás a piaci részesedés növekedésének fenntartása, növelése. Zsembery György, a társaság marketingvezérigazgató-
helyettese szerint eddig ez az ADSL-szolgáltatásnak, illetve a biztonságos és költséghatékony adatátviteli megoldásoknak köszönhetően sikerült. Fontos tényező a hatékonyság növelése, ami szintén javult, tette hozzá: a költségek emelkedése nélkül tudtak jelentős számú új ügyfelet szerezni és folyamatosan kiszolgálni.
Nagy Bálint: ha az egyre korszerűbb készülékek jobban elterjednek, nem lesz gátja a szolgáltatások elterjedésének sem.
A verseny állandó kihívásokat jelent, például: hogy a társaság olyan hosszú távú előnyöket nyújtó szolgáltatásokat tudjon kínálni, amelyek ellensúlyozni tudják a versenytársak aktuális rövid távú akciós termékeit. A marketing-vezérigazgató-helyettes szerint ugyancsak folyamatos kihívás a mobiltelefonok térnyerése, valamint az IP-alapú technológiák fejlődése, ezért a társaság arra keresi a megoldást, hogy miként integrálja ezeket a szolgáltatásokat a portfóliójába. Az Invitel számára az egyik legfontosabb stratégiai cél a kis- és középvállalkozások testre szabott kiszolgálása, mondta Zsembery György.
A társaság természetesen nem csak védekezőleg veszi ki részét az élesedő versenyből: „agresszívebb” piacpolitikájának eredményeként a T-Comtól eddig 60 ezer előválasztásos ügyfelet szerzett meg. Csak az elmúlt három hónapban havi tízezerrel nőtt ügyfeleinek száma. Eközben a T-Com 13 ezer ügyfelet csábított el az Invitel területein. Az Invitel mobil-vezetékes csomagon is dolgozik. Közleménye szerint nemsokára olyan készülékek is piacra kerülnek, amelyek automatikusan tudnak váltani a mobil és a fix hálózat között.
Csak csökken
A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint 2005. augusztus végén 3 436 227 bekapcsolt fővonal volt, míg július végén még 3 458 639. Mindössze egy hónap alatt több mint 22 ezres a csökkenés. Tavaly év vége óta 105 ezer telefont kapcsoltak ki. A hatóság az Emitel Rt., Hungarotel Rt., Magyar Telekom Rt., Monortel Rt. és az Invitel Rt. által közzétett adatokat összesítette. Ez idő alatt az xDSL vonalak száma 320 714-re emelkedett a júliusban regisztrált 309 508-ról.
A valódi kihívás azonban nem az ilyen szolgáltatásokban rejlik. A hagyományosan vezetékes szolgáltatók is felismerték, hogy a technológiai fejlődés az internet protokollt (IP) tette az adattovábbítás közös nyelvévé. Ez pedig magával hozza az üzleti konstrukciók és a szolgáltatási kínálat megújulását, mivel a távközlési, a tartalom- és internethozzáférés-szolgáltatók pozíciókat szereznek egymás piacain. A különböző értéknövelt szolgáltatások egészen új változatai jelenhetnek meg.
TriplePlay: vezetékkel
A TriplePlay olyan integrált szolgáltatás, amely egy csomagban hang-, adat- és műsorjellegű tartalomszolgáltatá-sokat (tévéprogram-ok, video-on-demand, rádió, játékok, célzott reklámok) kínál az előfizetőknek vezetékes telefonvonalon, IP technológiával.
A legdinamikusabb növekedést talán a lehetőségeket először felismerő Skype érte el. A hagyományos távközlési cégekhez hasonlóan, a konvergenciát tartja a fejlődés követhető útjának: nemrég meg is kötötte első megállapodását egy mobilszolgáltatóval. A német e-Plus és az internetes telefonálás vezető cége annak érdekében lépett frigyre, hogy az e-Plus 3G szolgáltatását igénybe vevő ügyfelek kihasználhassák a Skype IP-alapú hangtovábbításában rejlő előnyöket. Németországban jelenleg mintegy hárommillióan használnak Skype-ot, a szolgáltatás a partnerséggel az e-Plus közel tízmillió ügyfele számára válik elérhetővé. Egyelőre ugyan fizetni kell érte (nem is keveset, havi 40 eurót – mintegy tízezer forintot), elemzők szerint azonban a díj a szolgáltatás elterjedésével rohamosan csökkeni fog.
Még árnyaltabb a kép
Miközben a hagyományosan vezetékes szolgáltatást nyújtó cégek egymással és a mobilszolgáltatókkal versengenek, olyan újnak mondható szolgáltatók is megjelennek, mint a Tele2. A társaság adatai gyors növekedést mutatnak: november 3-ától már teljes lefedettséget nyújt Magyarországon. Az összesen 25 országban jelenlévő svéd társaság ügyfeleinek száma nemrég haladta meg a 30 milliót. A társaság 14 százalékos bevételnövekedést ért el a harmadik negyedévben, az egy évvel ezelőtti szinthez képest, és a német piacra is belépett ADSL-szolgáltatásával. Ezzel már 12 országban több mint 750 ezer ADSL-előfizetője van. Csupán a harmadik negyedben 710 ezerrel növelte előfizetői bázisát, a közép-európai régió ehhez 216 ezer előfizetővel járult hozzá.
Magyarországon is egyre több példát látni az IP-alapú megoldások térhódítására. Egyre népszerűbb az internetes telefonálás, és elterjedőben vannak a TriplePlay szolgáltatások. A T-Com a T-Online-nal együttműködve Klip néven indított P2P hangszolgáltatást október 4-én. Az Invitel még kivár: Zsembery György elismeri a technika térnyerésének tényét, de szerinte annak megbízhatósága és lefedettsége egyelőre nem jelent komoly konkurenciát a vezetékes szolgáltatóknak. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatója, Nagy Bálint szerint a Klip opció bevezetését az idén elsősorban inkább image-építésre használják, de ezzel együtt a társaság felkészül arra a lehetőségre, hogy készen álljon tömeges igény kielégítésére is.
ÁTTÖRÉS, DE MERRE? Nagyon nehéz megállapítani, hogy milyen technológia lesz a nyerő, mondja Nagy Bálint, senki sem gondolta volna például, hogy az sms-nek ekkora sikere lesz – egy olyan szolgáltatásnak, amely alapvetően az írásra épül, amikor beszélni is lehet. Mégis fel kell készülni, hiszen a technológiai fejlődés nem kerüli el Magyarországot, sőt. Nagy Bálint szerint egyáltalán nem vagyunk lemaradva. Vannak olyan sokat hangoztatott paraméterek, mint az internet-penetráció, amelyek nem érik el a világátlagot, de ADSL-penetrációban, mobilkommunikációban például jól áll Magyarország. Csak a Magyar Telekom területén a legutóbbi, 2005. júliusi adatok szerint az ADSL-csatlakozások száma meghaladta a 250 ezret, és a társaság arra számít, hogy 2006 végére eléri a 600 ezret.
Nagy Bálint szerint csupán az lassíthatja a fejlett technika áttörését, hogy a készülékek oldalán vannak még gyenge pontok. Amennyiben az egyre korszerűbb készülékek jobban elterjednek, nem lesz gátja a szolgáltatások elterjedésének sem. Ezenkívül a T-Com hamarosan olyan eszközökkel jelenik meg a piacon, amelyek segítségével a számítógép bekapcsolása nélkül, egy szabványos telefonkészülék csatlakoztatásával is lehet majd használni a szolgáltatást.
A Skype máris hat
Az úgynevezett peer to peer (P2P) hálózati megoldás révén teljesen ingyen internetes beszélgetéseket lehet lebonyolítani. Ezt az teszi lehetővé, hogy a P2P kivitel miatt a fejlesztőnek nem kell drága központi szervereket és nagy sávszélességeket fenntartania. A felhasználónak csupán a szoftverre, egy fülhallgatóra és egy mikrofonra (videókapcsolathoz webkamerára) van szüksége. Felmérések szerint a Skype hatása az európai távközlési piacra régóta nem látott változásokat indított be már most, míg a következő két évben a szolgáltatók 5- 10 százalékos bevételcsökkenést tapasztalnak majd elsősorban a Skype miatt. Tanulmányok szerint ez alapvetően a percalapú elszámolás számlájára róható fel, ennek erőltetése az ügyfelek elvesztéséhez fog vezetni. A percalapú elszámolást mind a vezetékes, mind a mobiltelefonos szolgáltatók előszeretettel használják jelenleg.
A középtávú stratégiában meghirdetett hatékonyságnövelés érdekében a Magyar Telekom elhatározta távközlési hálózatának megújítását. Az elkövetkező időszak egyik legnagyobb hazai beruházása valósul meg, amikor a csoport távközlési hálózatait többéves munkával egységes IP-alapú gerinchálózatra cserélik fel. Ez mind a mobil, mind a vezetékes telefonszolgáltatás alapinfrastruktúrájául szolgál majd a társaság tervei szerint, és lehetőséget nyújt az IP-technológiára épülő szolgáltatások bevezetésére.
A Magyar Telekom 2-3 évre próbál előre kalkulálni, a telekommunikáció fejlődését tekintve – mondja Nagy Bálint. A British Telecom után a Magyar Telekom letette a voksát arra, hogy a fix vonalas szolgáltatás és a mobil terület konvergálni fog, ez lesz a nyerő kombináció. Ehhez azonban „szét kell robbantani” a kialakult status quót: a jövőben nem állja meg a helyét az, hogy egy mobil szolgáltatás csak mobilként működhet, vagy a vezetékes szolgáltatás egyszerűen a hangtovábbítás technikája. Nagy Bálint szerint egy távközlési cég eddig alapvetően hangátvitelből élt, mostanra azonban már úgynevezett IT-solution providernek, megoldásszolgáltatónak is kell lennie, ha életben akar maradni.