Élet-Stílus

Konzolháború – Tarol az Xbox 360

Karácsony előtt, Xbox-megjelenés után megpróbáljuk áttekinteni a hazai konzolpiac múltját, jelenét és jövőjét.

Néhány éve játékkonzolnak gondoltuk a tajvani gyártmányú műanyag szerkentyűket, amelyek mintegy 90 játékkal csábították a vásárlót. Ezek a rövid életű, konzolnak titulált készülékek általában játékélményben és minőségben is alatta maradtak a Nintendo akkori játékgépeinek, viszont árban sokkal elérhetőbbek voltak a hazai játékosok számára.

Egy három éve készült hivatalos infokommunikációs jelentés szerint a Nintendo vezette az eladási listákat és a magyar háztartások mintegy 8 százalékában (300 000) fellelhető volt a készülék.

Talán mindenki emlékszik Dévényi Tibi bácsi Elektor kalandor műsorára, amely nagy mértékben hozzájárult a magyar konzol piac megszületéséhez. Akár hálásak is lehetnénk a kiérdemesült lemezlovas média működésének, ha abban az időben nem akadályozta volna a már sokkal fejlettebb konzolok elterjedését.

Míg a világpiacon már a Sony PlayStation 2, a Nintendo GameCube és a Microsoft Xbox küzdöttek egymással itthon még a Super Mariók és tekikatonák foglalták le a játékosok nagy részét.

A változás szele

Játékgépek mentek, játékgépek jöttek, a hazai konzolpiacon végül csak a legnagyobbak maradtak talpon. A Sega rövid tündöklése után néhány évig a Sony uralta a piacot. A Playstation meghódította a világot. Hihetetlen eladási számok és egyre jobb játékok mutatták a Sony sikereit.

A Sega sikertelenül próbálta visszaszerezni a korábbi években elért részesedését, és szép lassan feladta a versenyt. A DreamCast bukása ezt a folyamatot gyorsította. A Sony jó időre versenytárs nélkül maradt. Ekkor érkezett meg az első komoly vetélytárs, a Microsoft.

A Microsoft fejlesztői sokkal szebb, jobb játékokat ígértek az Xbox fejlesztésének megkezdésekor. Természetesen az ígéretek egy része nem valósult meg, de a konzolpiacot sikerült mégis megosztani. Hihetetlen marketing előzte meg a megjelenést. A siker azonban nem volt egyértelmű. Az Xbox sokba került Bill Gatesnek, de kitartott mellette.

A Sony sem tétlenkedett, piacra dobta a Playstation 2-t, majd a hordozható játékkonzolát és természetesen egyre csillogóbb játékokat. A Nintendo ekkor kissé visszaszorult, bár a Gameboy és a Nintendo 64 elég sok játékos szívét megdobogtatta.

Mi lesz karácsonykor a polcokon?

A héten megjelent új Xbox már el is fogyott a polcokról, sőt az első hibás szériát is sikerült már értékesíteni. A Microsoft most először komolyan megelőzte a vetélytársait. A karácsonyi értékesítési hullámot a vállalat már kész termékkel tudja ellátni, míg a legfőbb riválisok, a Sony PlayStation 3 és a Nintendo Revolution csak a jövő év elején jelennek majd meg.

Az amerikai székhelyű Consumer Electronic Association (CEA) előrejelzése szerint jövőre a játékkonzol lesz a legfontosabb otthoni szórakoztatóelektronikai eszköz, mivel egyes modellek képesek lesznek nagy felbontású mozifilmek lejátszására, és mind a számítógéppel, mind más digitális eszközökkel össze lehet kötni őket.  A szakemberek szerint a játékokat hamarosan nem is boltban vásárolhatják majd meg a felhasználók, hanem az internetről tölthetik majd le őket DSL-, kábel- vagy drót nélküli kapcsolaton keresztül.

Az idei karácsony nyertese mindenképpen a Microsoft lehet. Bár az elemzők úgy várták, hogy a cég nagyjából 1,5-2 millió darabot szállíthat le még az idén, a Microsoft-források nagyjából 3 millió darab játékkonzolt ígérnek még ebben az évben.

Kérdés, hogy a majdnem százezer forintos ár nem akadályozza-e a konzol széles körben való elterjedését. A döntő mindenképpen a japán fogadtatás lesz, mivel ott a piacon lényegesen nagyobb hagyományuk van a játékra kihegyezett készülékeknek, mint Amerikában, vagy Európában.

A pénztárca súlya


A most kapható készülékek árban is igen nagy változatosságot mutatnak. A Sony szeptember óta kapható mobil konzoláért 65-70 ezer forintot is elkérnek a forgalmazók, míg a közhedvelt Playstation 2 már 45 ezer forint körül elérhető. A Microsoft Xboxok ára a konkurens Sony termékkel versenyezve szintén nem haladja meg a 45 ezer forintos szintet.

A Xbox 360-ból a Microsoft Európában két változatot dob piacra, az egyik 399, a másik pedig 299 dolláros áron lesz kapható. Az itthoni áráról még nem sikerült információkat szereznünk, de ez természetes is, hiszen az első eladott amerikai darabokon is még alig száradt meg a festés.


A konzoljátékok ára igen nagy szórást mutat, de egy sikeresebb darabért könnyedén elkérnek akár 15 ezer forintot is, míg egy régebbi klasszikushoz akár 4 ezerért is hozzájuthatunk.


Merre tovább?

Robbanásszerű bővülést ígérnek az elemzők a 2006-os évre, amely belátható időn belül nem torpan meg, hanem egészen 2009-ig folytatódik. Ha így lesz, a jelenlegi 28 milliós piac igencsak felduzzad. A két nagy rivális terveiről nem sokat tudunk, mindössze az derült ki, hogy a Microsoft az első három hónapban mintegy 3 millió darabot, júniusra pedig összesen 6 millió példányt szeretne értékesíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik