A műholdas helyzet-meghatározás a közúti forgalomban jóval később kelt életre, mint az műszakilag lehetséges volt. A technológiát ugyanis kisajátította a hadászat (igaz, katonai céllal is fejlesztették ki). A Föld körül keringő műholdak már régóta képesek lettek volna arra a feladatra, amit a navigációs rendszerekkel fölszerelt kocsikkal együtt ma ellátnak, de az amerikai hadsereg sokáig nem tette lehetővé a rendszer polgári használatát. Később igen, de még akkor is védték a hírszerzés számára fontos technológiát: a kereskedelmi forgalomban először kapható rendszerek ezért sokkal kevésbé voltak precízek, mint a katonai változatok.
|
|
Mára viszont ott tartunk, hogy egy-egy autó helyzete akár 5 méteres pontossággal is meghatározható, s mivel időközben elkészült Európa nagy részének digitalizált térképe is, a földrajzi koordinátákhoz gyerekjáték hozzárendelni az utcanevet, sőt akár a házszámot. Az ebben rejlő lehetőséget felismerve született meg a műholdas gépjárművédelem ötlete, s ma Magyarországon már legalább fél tucat cég foglalkozik ilyen rendszerek beszerelésével, illetve végzi a kapcsolódó szolgáltatásokat.
Az alapszolgáltatás az autó védelmét kínálja: amennyiben a kocsit ellopták, a rendszer azonnal riaszt, s néhány méteres pontossággal nyomon követi. Eközben a szolgáltató saját csapata, illetve a rendőrség egysége megkezdheti a jármű és a tettes elfogását, hiszen pontosan tudják, hogy az autó merre jár.
|
|
|
Az elfogás egyébként nemcsak megkönnyíthető, hanem jelentős mértékben meg is gyorsítható. A tolvaj ugyanis először figyelmeztetést kap a beépített hangszóróból, hogy a motor hamarosan le fog állni – az eddig tapasztalatok szerint a többségük ekkor gyorsít -, majd a visszaszámlálás után a gép valóban meg is áll. A figyelmeztetésre azért van szükség, hogy a vezetőnek legyen ideje félreállni.
A kínálat jellemzően azonos működési elvű rendszereket vonultat föl, s logikus módon a beszerelés és a szolgáltatások ára is nagyon hasonló. A GPS műholdas járművédelem költsége két részre osztható. Az első a nagyobb, amikor beszerelik a rendszert, az antennát, a jeladót, a billentyűzetet (ezen üthető be a csak a vezető által ismert kód) satöbbi. Ennek költsége szolgáltatótól függően 100 és 120 ezer forint plusz áfa. Maga a rendszer működése már jóval kisebb teher, hiszen a havi szolgáltatási díjak jellemzően 500-600 forint között mozognak.
|
Extrák az extrához Nyugodtan kijelenthetjük: a műholdas járművédelem extrafelszerelés egy autóban – néhány márka kereskedéseiben így is kínálják. A rendszerek azonban különböző kiegészítő modulok beépítésével a nyomkövetésen kívül egyéb funkciókat is képesek ellátni, vagyis az extrafelszereléshez is kérhetők további extrák. Van olyan egység, amely képes arra, hogy állandóan figyelemmel kísérje az autó saját akkumulátorának töltöttségi fokát, s amennyiben kezd lemerülni, a diszpécserközpont segítségével figyelmeztetheti a tulajdonost. Így elkerülhető, hogy az akku teljesen lemerüljön, s ezzel kérdésessé tegye a rendszer hatékony működését.
Emellett kérhető még a belső tér védelme is – ez nem más, mint egy hagyományos riasztó egyik funkciója, s akkor is riaszt, ha az autót elvinni ugyan nem akarják (tehát helyben marad), de feltörik. A trélerrel történő lopás ellen véd az emelésvédelem funkció: akkor küld riasztást, ha az autóba ugyan még nem hatoltak be, de megpróbálják elszállítani.
A rendszer kényelmi szolgáltatásokat is nyújt. Ha például olyan autóba szerelik, amelyben külön navigációs berendezés nincs, akkor a diszpécserközpont munkatársa telefonon, szóban irányíthatja egy adott címre az autóst, hiszen ők az előttük lévő képernyőn és a digitális térképen pontosan látják, hogy éppen hol van és merre tart.
Feledékeny vezetőknek lehet hasznos segítség, amikor a parkolóban hagyott autójuk villogással jelez gazdájának, hogy az megtalálja. Ehhez is csak egy telefonhívás kell, hiszen – ahogyan a motor is leállítható az akár több száz kilométerre lévő diszpécserközpontból – a kezelők utasítást adhatnak az autónak, hogy működtesse vészvillogóját. |
|
|
|
|
|
Eszi, nem eszi? A Magyarországon vezető biztosítók nagyon vegyesen ítélik meg a műholdas járművédelmet. Legalábbis ez derül ki abból az eredményből, amit a www.netrisk.hu honlapon, a casco biztosítás díjszámításának online lehetőségénél kaptunk. Az itt szereplő hat társaságból három egyáltalán nem ad díjkedvezményt, ha az autó fel van szerelve ezzel a hatékony védelmi rendszerrel. Ezzel ők gyakorlatilag azt mondják, hogy a rendszer nem mérsékli kockázatukat. A hat biztosító másik fele viszont elismeri a rendszer kockázatcsökkentő hatását, mert kedvezményt ad (a Generali-Providencia 5, az Union 10 százalékot enged a díjból) vagy – mint az Uniqa – a GPS nyomkövetőhöz köti a szerződés megkötését.
Táblázatunkban közepesen drága és drága modellek biztosítási díjtételeit tüntettük föl, s a számokból kiderül, hogy a beépített nyomkövető rendszerek beszerelési díja és havi előfizetési díja csak évek alatt térül meg. Az ezeknél jóval olcsóbb járművek esetében a szerényebb casco-díj miatt a kedvezmény is jóval kisebb, így a műholdas rendszerek beszerelése valószínűleg sosem térül meg. |
|
|
|
|