1998-ban a Daewoo egy szinte egyterűsített városi kisautót mutatott be a Genfi Autókiállításon. Az elaggott Opelekre épülő modellek után a Matiz egy új termékgenerációhoz tartozott, a Lanos-szal és a Nubirával együtt. 2001-ben a szolid modellfrissítés, 2003-ban az egyliteres motor jelentett újdonságot a Koreán kívül Romániában, Lengyelországban és Üzbegisztánban összeszerelt modellnél. A Matiz gyártása a nem szűnt meg azóta sem, hogy a cég Chevrolet-é alakult.
Városban ideális
Biztonságára a Matiz három csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten. A fej védelme a két első légzsákos modellekben jó, a kormánynak ütköző mellkasé jóval kevésbé. A lábakat erős sérülésveszély fenyegeti, az oldalütközésben azonban jobban szerepelt a Matiz.
349,5 centis hosszához képest a Matizban sok a hely, ami annyit jelent, hogy jól elfér benne négy átlagtermetű felnőtt. A kiváló a térkihasználás mellett a karosszéria vonzó tulajdonsága, hogy szériában ötajtós.
Kényelmetlensége miatt a Matiz-t azok szeretik igazán, akik csak városban használják. Városi autóként tényleg jól muzsikál. Kis helyen megfordul, a vastag első tetőoszlopot kivéve jól áttekinthető, rövid az orra és nem kell vele sokáig parkolóhelyre vadászni. Hölgyeknek viszont megerőltető a szervo nélküli kormányzás. Aki nagyra nőtt, annál a Matiz kiesik a pikszisből, mivel nem lehet eléggé hátratolni az ülést.
Városi forgalomban elég a 796 köbcentis motor. Az 51 lóerős háromhengeres egész akaratosan gyorsítja az autót, a Matiz egyáltalán nem alulmotorizált. Nem mondanánk falánknak az alapmotort, de nem olyan takarékos, mint egy háromhengeres ázsiai autótól elvárnánk. A pörgős motor fogyasztása városban inkább 8, mint 6 literhez közelít. Országúton és autópályán tempófüggő a fogyasztás, 5-7 literrel érdemes kalkulálni.
A kocsi rugózása kemény és kényelmetlen és a kanyarstabilitása sem lehengerlő. A futómű, főleg a hátsó felfüggesztés, talán a leggyengébb pont az amúgy egészen jól sikerült autóban.
Hibalehetőségek
A cikkben látható Matiz újkori báját gyorsan elvette a kemény gyűrődés a budapesti forgalomban. A belső tér 3 és fél év alatt jócskán elhervadt, a bemutatott autón például kiszakadt a motorháztető nyitókarja és elromlott a csomagtér kitámasztó teleszkópja, a futómű csúnya hangokat ad. Az olajcsere periódus 15 000 kilométer vagy 1 év mindkét motor esetében. Megesik, hogy elszakad a kuplungbovden, ami rendkívül kellemetlen hiba. Rozsdásodással csak akkor kell számolni a tapasztalatok szerint, ha az autó törve volt és szakszerűtlenül javították. A kipufogó élettartamán sokat ront a városi használat, a rendszer négy évet sem mindig bír ki.
Az első féktárcsák élettartama átlagos, 40-45 000 kilométer főleg városban autózva. A felfüggesztések közül inkább az első futóműben tesznek kárt a budapesti utak, itt a gömbfejek cseréjére érdemes felkészülni.
A megkérdezett budapesti márkaszervizben áfával 6000 forint alatti összegből megoldható az állapotfelmérés, amit mindenképp érdemes elvégeztetni vásárlás előtt. Az átvizsgálás motordiagnosztikát, fék- és futóművizsgálatot tartalmaz, de benne van a károsanyag-kibocsátás mérése is.
Az autóról bővebben a vezess.hu oldalain olvashat.