Belföld

Isteni tanórák? Nem véletlen, hogy kapósak lettek az állami iskolák

Bielik István / 24.hu
Bielik István / 24.hu
Az oktatáskutató szerint az előjelek alapján a kormány „konzervatív fordulatot” szeretne a pedagógiában.

A Népszava annak járt utána, mi lehet az oka, hogy sorra jelentik be igényüket állami iskolák átvételére egyházak, kormányközeli egyetemi alapítványok. A Belügyminisztérium a lap érdeklődésére korábban azt írta, február végéig mintegy 60 átvételi kérelem érkezett a tankerületekhez, de a szám még nem végleges.

Nahalka István oktatáskutató nagy véletlennek tartaná, ha az egyházi és alapítványi fenntartók egymástól függetlenül, épp most döntöttek volna úgy, hogy ennyi iskolát átvennének az államtól.

Nyilvánvaló, hogy itt valamilyen központi kezdeményezésről van szó.

Szerinte az előjelek alapján a kormány „konzervatív fordulatot” szeretne, az állami iskolák átadása után pedig létrejöhetne egy mintaiskola-hálózat, ahol kipróbálhatják ezt a pedagógiát. Ugyanakkor, ha ezek egy része fizetős lesz, és csak a tehetősebb családok gyermekeit veszik fel, már nem lehet társadalmi mintáról beszélni, mert elindulhat egy jelentős szelekció. Nahalka István úgy vélte, a fenntartóváltási folyamatnak lehetnek átgondolt, előremutató céljai is, csak ezek nem ismertek.

A Belügyminisztérium szerint nem tervezik az állami szerepvállalás csökkentését, de valóban nem véletlen, hogy a több tucat állami iskola átvételére most jelentkeztek. A kérvények benyújtásának határideje minden év február utolsó napja. A szaktárca szerint ők fenntartóváltást nem kezdeményeznek, arról előzetes egyeztetést nem folytatnak.

A zuglói Jókai Mór Általános Iskola tantestületének az Erdő Péter bíboros vezette Esztergom-Budapesti Főegyházmegye azt ígérte, az átvétel után lesz szabad tankönyvválasztás, kifizetik a túlórákat,  egyszerűsődik a működtetés, mindenki megtarthatja az állását, mert csak később szeretnének világnézetileg azonos tantestületet a nyugdíjba menő, távozó pedagógusok pótlásával.

A Szülői Hang képviselője mindezt az állami fenntartás keretein belül kellene megvalósítani, a közoktatás valódi problémái nem oldódnak meg attól, ha alapítványi és egyházi kézbe kerülnek iskolák.

Szülőként nem lehet belenyugodni abba, hogy az állami oktatás rossz. Az államnak a mi befizetett adónkból kell ellátnia a kötelességeit, ehelyett inkább megszabadulna tőlük

– tette hozzá Miklós György.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik