Kedden előkészítő ülést tartott a Pesti Központi Kerületi Bíróság annak a huszonhét rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolt ukrán hajóskapitánynak az ügyében, aki a Hableánnyal ütköző Viking Sygint követte a négy évvel ezelőtti tragédia során.
A vádirat szerint az 59 éves ukrán férfi 1979-ben szerzett hajóvezetői engedélyt, majd 2004-től hajóskapitányi képesítéssel, valamint rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezett. A kapitány a Duna magyarországi szakaszán is pontos helyismerettel bírt.
A férfi egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában egyedül vezetett egy szállodahajót, amelyen 2019. márciusban és áprilisban mentési gyakorlatokon is részt vett. A kapitány 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található, V. kerület, Vigadó 1 nevű állomásról indult el a hajóval Romániába. Azt tervezte, hogy elsőnek északi irányban hajózik a Dunán, majd északról megkerülve a Margit-szigetet, délre folytatja az útját.
Előtte közlekedett a Dunán egy másik szállodahajó, amit az ugyanannál a cégnél dolgozó másik ukrán kapitány vezetett, illetve a Hableány nevű, kisebb személyhajó, amelyen a magyar kapitányon és egy fős legénységén kívül 33 dél-koreai utas tartózkodott.
A nagyobb hajó a kapitánya gondatlansága miatt nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó 35 személy pedig a vízbe került. Hét koreai turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét később megtalálták a hatóságok, egy dél-koreai turistának a holtteste pedig azóta sem került elő.
A vádirat szerint a Viking Idun az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt, s attól 600 méterre volt. A balesetet követően a vádlott az ,,Ember a vízben” német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta, azt azonban észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll.
Erre a kérdésre a vádlott azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt azonban hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzet jobb oldalán. Annak ellenére, hogy a Viking Idun kapitánya a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amivel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe, milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa.
Az ügyészség szerint a vádlott tudomással bírt arról, hogy mentésre szoruló emberek vannak a vízben, azonban nem nyújtotta a tőle elvárt segítséget, továbbhaladt, s nem állt meg segítségnyújtás céljából. Habár ezt a hajója mentési protokollja késedelem nélküli kötelezettségként előírta, nem riadóztatta a személyzetét, és nem rendelte el a mentőcsónak vízre bocsátását.
Ekkor még lett volna lehetősége a mentésre, mert még volt a Hableány hajóról vízbe kerülő, majd vízben sodródó, közvetlen életveszélyben lévő, mentésre szoruló ember a Duna Lánchíd és Margit híd közötti szakaszán. Az adott helyzetben a kapitány a vád szerint a tőle, mint a baleset közvetlen közelében közlekedő hajó kapitányától elvárt segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget 27 vízbe került, végleg víz alá nem merült, közvetlen életveszélyben lévő személy vonatkozásában.
Az ügyészség próbaidőre felfüggesztett fogházbüntetést kért rá azzal, hogy határozott időre a tiltsák el a vízi járművek vezetésétől. A Fővárosi Törvényszék tájékoztatása szerint a férfi a mai előkészítő ülésen sem ismerte be a bűnösségét, és nem mondott le a tárgyaláshoz való jogáról sem, ezért a bíróság tárgyalásra utalta az ügyet.