Belföld

Mostantól minden SPAR-ban és INTERSPAR-ban elérhetővé válik a Munch ételmentés

SPAR
SPAR
A pazarlás globális jelenség, a világon előállított összes élelmiszer egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, ami csak Európában évente majdnem 90 millió tonna feleslegesen kidobott élelmet jelent. Ezért is kiemelkedő jelentőségű a négy fiatal egyetemista által alapított Munch ételmentő platform, melyhez partnerként a SPAR Magyarország is csatlakozott.

A Munch egy magyar ötletgazdák által létrehozott platform, amelyen keresztül élelmiszerláncok, boltok, szállodák és vendéglátóipari egységek jelentős kedvezménnyel értékesíthetik az aznap el nem adott, de jó minőségű élelmiszereiket. Ezzel a lehetőséggel csökken a pazarlás, a vásárlók kedvezményesen tudnak jókat enni, a környezetről pedig jelentős mennyiségű terhet veszünk le a hulladék mennyiségének csökkentésével. Ráadásul mostantól a SPAR vásárlói is hatékonyan takarékoskodhatnak a Munch segítségével: miközben ételt mentenek és új termékeket fedezhetnek fel, egy tudatosan gondolkodó, a környezetet óvó közösség részévé válhatnak.

SPAR

Magyar startupként indult a Munch, egyre jobban terjeszkedik

A hatalmas mennyiségű kárba veszett élelmiszer nem csak környezeti aspektusból, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is problémát jelent. Ez járt a négy alapító fejében is, akik először külön-külön gondolkoztak azon, hogyan tudnának megoldást találni a jelenségre. 2020 nyarán egy diákszervezeti előadáson véletlenül találkozott Wettstein Albert és Perepelica Kirill, akik a másik két társalapító, Zsoldos Botond és Zwecker Bence bevonásával kezdtek bele a közös munkába.

„Akkor még nem tudtuk pontosan, mi lesz a termék, ám még így is mindössze egy hónap alatt megszületett a Munch (ejtsd: Muncs) nevű magyar startup. Ez egy platform és egy alkalmazás egyben, melyen keresztül pékségek, éttermek, cukrászdák, szállodák és boltok kedvezményesen értékesíthetik az aznap el nem adott, de még jó minőségű ételeiket” – mesélte portálunknak Perepelica Kirill, a Munch társalapítója.

Az alapítók célja, hogy minél több országban elérhetővé tegyék az ételmentés lehetőségét, hogy a „muncholás” az országhatárokon kívül is természetes, bevett folyamattá váljon. A régióbeli országokon túl akár más kontinensen levő országokban is szeretnének ételmentő közösséget építeni.

A Munch minden szereplő számára előnyös megoldást jelent, hiszen a vásárlók 40-70%-os kedvezménnyel tudnak jó minőségű ételt venni, miközben új vendéglátóhelyeket és gasztronómiai kalandokat fedezhetnek fel. A Munch partnerek bevételt tudnak generálni abból az élelmiszerből, amit a nap végén kidobnának, ráadásul a platform segítségével olyan potenciális vásárlókat is el tudnak érni, akiket enélkül nem feltétlen tudnának. Nem egyszer kapjuk azt a visszajelzést, hogy sok olyan munchos vásárló van, aki a platformnak köszönhetően ismert meg egy új vendéglátóhelyet, de a muncholás alkalmával annyira megtetszett neki, hogy a Munch-on kívül is visszatérő vásárló lett

– tette hozzá Perepelica Kirill.

Mostantól az összes SPAR és INTERSPAR üzletben lehet muncholni

Bár az élelmiszerhulladékoknak csupán 5%-a keletkezik a kereskedelemben¹, a SPAR Magyarország ennek csökkentését is fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli, ezért is csatlakozott a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez. Az elmúlt fél évben, 2022 novemberétől Budapesten, Szegeden és Hódmezővásárhelyen 19 SPAR szupermarketben és 2 INTERSPAR hipermarketben tesztelték a Munch-alkalmazást, amely vásárlóik körében rendkívül kedvező fogadtatásra talált. Ezért is döntöttek úgy, hogy immár az egész országban, valamennyi SPAR és INTERSPAR üzletben elérhetővé teszik a szolgáltatást.

A SPAR csomagok az ételmentés hívei között rendkívül népszerűek, amit az akár 66%-os kedvezmény mellett a csomagok változatossága is magyaráz.  Mivel a munchok tartalma az aznap épp megmentendő termékek függvényében változik, így vásárlóink mindig más összetételű meglepetés csomagokkal találkozhatnak, amelyek kreatív felhasználásra ösztönöznek. Így az ételmentés nem csak spórolást, hanem izgalmas gasztronómiai kalandokat és fenntarthatóbb jövőt is kínál

– mondta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

Az ételmentés egy olyan lehetőség, ami széles vásárlói réteg számára vonzó. A SPAR Magyarország első tapasztalatai alapján a vásárlói hozzáállások igen változatosak, életkor és motiváció mentén sokféle tendencia figyelhető meg.

 

Életkor szerint:

  • Az egyetemisták és a fiatal édesanyák kiemelkedő számban vannak jelen
  • A nyugdíjasoknak és a nagycsaládosoknak is értékes megoldást nyújt

Motiváció alapján:

  • Vannak, akiknél a fenntarthatóság játszik elsődleges szerepet
  • Másokat inkább az ár-érték arány vagy a jelentős kedvezmények vonzanak.

Hogyan működik a „SPAR muncholás”?

Csomagolt és csomagolatlan kenyerek, pékáruk, sós- és édes finomságok, zöldségek és gyümölcsök, gyümölcslevek, tejtermékek, tészták, csomagolt szalámik, felvágottak, friss tojás, valamint további, hűtést nem igénylő termékek kerülhetnek a SPAR munch csomagjaiba, az eredeti ár akár harmadáért.

Használata egyszerű: csak le kell foglalnunk a kiválasztott csomagot az ingyenesen letölthető mobilalkalmazáson vagy a honlapon keresztül, majd online kifizetjük, és egy előre megadott átvételi idősávban a kiválasztott üzletben átvesszük. A SPAR és INTERSPAR üzleteiben négyféle csomagot lehet ilyen módon megmenteni: többek között pékárukat, gyümölcsöket, zöldségeket és hűtött árukat, mégpedig akár 66%-os kedvezménnyel.

A nagyjából 3000 forint értékű élelmiszercsomagokhoz így 1000 forintért, az 1500 forint értékű csomagokhoz pedig 500 forintért lehet hozzájutni.

Mi a meglepetés a SPAR Munch csomagban?

A csomagok egyik különleges eleme a meglepetés, ami még izgalmasabbá teszi a rendelést. Az kerül ugyanis a csomagba, ami éppen az adott napon megmentésre vár. Így a vásárlók akár új SPAR-termékeket, más ízeket, különleges alapanyagokat is felfedezhetnek, miközben kreativitásukat próbálgathatják.

¹Forrás: FUSIONS (2016): Estimates of European food waste levels

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik