Lázár János mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak?
– kérdezte a minisztert Bakos Bernadett. Az LMP politikusa felidézte, hogy május 7-én a Budapestről Hamburgba közlekedő Hungária EuroCity vonat a cseh-német határon ragadt, a német személyzet rossz műszaki állapota miatt nem vette át a szerelvényt. Az egyik kocsiban nem működött a légkondicionáló, az egyik ablak felső, billenő része kitörött. A děčíni állomás peronján ragadt utasoknak nem biztosítottak másik vonatot, kártérítést sem kaptak.
Az ilyen kellemetlen helyzetek növelik a vasúttal szembeni bizalmatlanságot, pedig a vasút az
egyik leginkább környezetbarát közlekedési mód, ezért szerepét radikálisan növelni kellene. A
nemzetközi forgalomban különösen nagy szükség van a vasúti közlekedés fejlesztésére, mert
jelenleg a szennyező repülést választja a legtöbb ember. Megbízható, megfizethető és gyors
szolgáltatással sokakat át lehetne vonzani vasútra, de ehhez a MÁV-nak is szintet kellene lépnie.
Az ellenzéki politikus ezért az alábbi kérdésekre várt választ Lázár Jánostól.
- Hogy fordulhatott elő, hogy nem megfelelő műszaki állapotban indult el Budapestről a Hungária EuroCity vonat?
- Mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak?
- Mit tesz azért, hogy a hasonló esetekre ne kerülhessen sor a jövőben?
- Hogyan kívánja fejleszteni a nemzetközi vasúti közlekedést?
Lázár János ezért tartja tanulságosnak az esetet
Az építési és közlekedési miniszter ezúttal maga válaszolt. Megköszönte a kérdést, mert így a tanulságos ügy részleteit a szélesebb nyilvánosság (parlamenti iromány pdf-ben) előtt tisztázhatta. A konkrét kérdések megválaszolása előtt azonban élesen bírálta az esetről beszámoló cikk szerzőjét, aki a publikálás előtt nem kereste meg a MÁV-Volán-csoportot, hogy értesüléseit a cég megerősíthesse, cáfolhassa, hátteréről bővebb információt adhasson. Lázár János megítélése szerint
ez az eljárás egyszerre volt tisztességtelen az olvasókkal, a MÁV-Volán-csoport utasaival és munkatársaival szemben,
amit a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium nevében visszautasított.
A miniszter szerint a vonat Budapestről az előírások szerint elvégzett műszaki vizsgálat, illetve tisztítás után, az elvárt állapotban indult el. Menet közben, a társvasúti dolgozók észlelték, hogy
1, azaz egy darab kocsiban műszaki hiba lépett fel. A műszaki hiba az előzetes vizsgálatokkal nem volt kiszűrhető és előre jelezhető, az csupán az út során jelentkezett.
A határon ragadt 350 utasnak azt üzente, bocsássanak meg
az indokolatlan döntést meghozó német vasutasnak és azoknak a magyar újságíróknak és politikusoknak is, akik az ő balszerencséjükből próbálnak most politikai ügyet csinálni.
Felesleges volt a teljes szerelvény „kisorozása”
Ennél szakmaibbnak tekinthető a miniszteri válasz azon része, amely szerint a váratlan műszaki meghibásodás miatt elég lett volna, ha csak a hibás jármű kerül kisorozásra (kivonásra a forgalomból), nem az egész szerelvény. Megkeresték a társvasutakat is, a kivizsgálás még tart, de az már megállapítható,
hogy a jármű műszaki hibája ebben az esetben sem alapozta meg a teljes szerelvény kisorozását.
Tudatta, hogy a szabályozás alapján csak az utazás németországi szakaszára lehetne a menetjegy árát visszatéríteni, de saját hatáskörben elrendelte
a teljes utazásra szóló menetdíj visszatérítését az utasoknak.
A miniszter végül arra jutott, hogy azott helyzetben éppúgy hiányzott a németországi illetékesből a jószándék, ahogy hiányzik a baloldali sajtótermékek és pártok képviselőiből, akik előbb akarták elhinni, elhitetni a magyar közvéleménnyel, hogy a magyar szerelvény nem felelt meg a nemzetközi előírásoknak, mint azt, hogy esetleg vele szemben történt igazságtalanság.