Belföld

Lázár János elmagyarázta, hogy nem a MÁV miatt ragadt 350 utas a német határon

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A miniszter szerint a vizsgálat még tart, de a blamát egy német vasutas indokolatlan döntése okozta.

Lázár János mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak?

– kérdezte a minisztert Bakos Bernadett. Az LMP politikusa felidézte, hogy május 7-én a Budapestről Hamburgba közlekedő Hungária EuroCity vonat a cseh-német határon ragadt, a német személyzet rossz műszaki állapota miatt nem vette át a szerelvényt. Az egyik kocsiban nem működött a légkondicionáló, az egyik ablak felső, billenő része kitörött. A děčíni állomás peronján ragadt utasoknak nem biztosítottak másik vonatot, kártérítést sem kaptak.

Az ilyen kellemetlen helyzetek növelik a vasúttal szembeni bizalmatlanságot, pedig a vasút az
egyik leginkább környezetbarát közlekedési mód, ezért szerepét radikálisan növelni kellene. A
nemzetközi forgalomban különösen nagy szükség van a vasúti közlekedés fejlesztésére, mert
jelenleg a szennyező repülést választja a legtöbb ember. Megbízható, megfizethető és gyors
szolgáltatással sokakat át lehetne vonzani vasútra, de ehhez a MÁV-nak is szintet kellene lépnie.

Az ellenzéki politikus ezért az alábbi kérdésekre várt választ Lázár Jánostól.

  • Hogy fordulhatott elő, hogy nem megfelelő műszaki állapotban indult el Budapestről a Hungária EuroCity vonat?
  • Mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak?
  • Mit tesz azért, hogy a hasonló esetekre ne kerülhessen sor a jövőben?
  • Hogyan kívánja fejleszteni a nemzetközi vasúti közlekedést?

Lázár János ezért tartja tanulságosnak az esetet

Az építési és közlekedési miniszter ezúttal maga válaszolt. Megköszönte a kérdést, mert így a tanulságos ügy részleteit a szélesebb nyilvánosság (parlamenti iromány pdf-ben) előtt tisztázhatta. A konkrét kérdések megválaszolása előtt azonban élesen bírálta az esetről beszámoló cikk szerzőjét, aki a publikálás előtt nem kereste meg a MÁV-Volán-csoportot, hogy értesüléseit a cég megerősíthesse, cáfolhassa, hátteréről bővebb információt adhasson. Lázár János megítélése szerint

ez az eljárás egyszerre volt tisztességtelen az olvasókkal, a MÁV-Volán-csoport utasaival és munkatársaival szemben,

amit a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium nevében visszautasított.

A miniszter szerint a vonat Budapestről az előírások szerint elvégzett műszaki vizsgálat, illetve tisztítás után, az elvárt állapotban indult el. Menet közben, a társvasúti dolgozók észlelték, hogy

1, azaz egy darab kocsiban műszaki hiba lépett fel. A műszaki hiba az előzetes vizsgálatokkal nem volt kiszűrhető és előre jelezhető, az csupán az út során jelentkezett.

A határon ragadt 350 utasnak azt üzente, bocsássanak meg

az indokolatlan döntést meghozó német vasutasnak és azoknak a magyar újságíróknak és politikusoknak is, akik az ő balszerencséjükből próbálnak most politikai ügyet csinálni.

Felesleges volt a teljes szerelvény „kisorozása”

Ennél szakmaibbnak tekinthető a miniszteri válasz azon része, amely szerint a váratlan műszaki meghibásodás miatt elég lett volna, ha csak a hibás jármű kerül kisorozásra (kivonásra a  forgalomból), nem az egész szerelvény. Megkeresték a társvasutakat is, a kivizsgálás még tart, de az már megállapítható,

hogy a jármű műszaki hibája ebben az esetben sem alapozta meg a teljes szerelvény kisorozását.

Tudatta, hogy a szabályozás alapján csak az utazás németországi szakaszára lehetne a menetjegy árát visszatéríteni, de saját hatáskörben elrendelte

a teljes utazásra szóló menetdíj visszatérítését az utasoknak.

A miniszter végül arra jutott, hogy azott helyzetben éppúgy hiányzott a németországi illetékesből a jószándék, ahogy hiányzik a baloldali sajtótermékek és pártok képviselőiből, akik előbb akarták elhinni, elhitetni a magyar közvéleménnyel, hogy a magyar szerelvény nem felelt meg a nemzetközi előírásoknak, mint azt, hogy esetleg vele szemben történt igazságtalanság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik