Belföld

Legkorábban februárban dönthet a Főváros a taxisok tarifaeleméséről

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Az üzemagyag-ársapka kivezetése után Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordult a Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége, tagszervezete, a Nemzeti Szakszervezet, illetve a Taxis Tagozat. Az érdekvédelmi szervezet vasárnapi közleményéből kiderül, hogy a tárgyalásra pénteken került sor Fónagy János gazdaságfejlesztési miniszterhelyettes és a kormány további képviselőinek részvételével.

A találkozón a taxisok adózási lehetőségeinek lehetséges változása mellett a vizsgarendszerről, a gépjárműállománnyal kapcsolatos szabályozásról esett szó. A közleményből kiderül, hogy a Kata-törvény ide módosítása után az adózási lehetőségek a taxisok esetében is beszűkültek, oly módon, hogy a taxis vállalkozások „bekerülési költsége és a megtermelt profitja közötti olló összezárult”.

A növekvő alkatrész, biztosítás, távközlési, üzemanyag, tagdíj, hatósági engedélyek sokasága, vizsgadíjak stb… költségek akkora mértékben emelkedtek meg, amelyek már a márciusban megnőtt bevételeket szinte semmissé tette

– érzékelteti a nehézségeket szakszervezet.

Azt írják, a szakértők és hatóságok között folytatott kommunikációból kiderült: az Alanyi adómentes lehetőség és a KATA formák között inkonzisztencia áll fent, ami miatt az ügyet már Brüsszelbe küldték felülvizsgálatra. A válasz 2-3 hónap múlva érkezhet vissza, és azután lehet rendeletet és törvényt módosítani.

A szakszervezet optimista a taxisok vizsgahelyzetét illetően is. Az illetékes minisztérium válasza alapján elképzelhető, hogy rövid időn belül megnyújthatják a vizsgák között eltelt időt, vagy úgy módosíthatják, hogy a vizsgarendszer kreditpont alapú legyen – olvasható a közleményben. Ennek érdekében a szakszervezet taxis szakmában dolgozó szakértői és az érintett szakminisztérium kollegái munkacsoportot fognak felállítani.

A közlemény szerint a taxiként használt autók korának korlátozása is szóba került az egyeztetésen. A gépjárművek kora eddig 10 évre volt korlátozva, melyet nemrégiben néhány taxis esetében 13 évre emeltek. A szakszervezet ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a piacon sem új, sem használt járművek nem találhatók. Ami van, az szerintük vagy nem alkalmas taxizásra, vagy méregdrága. A helyzet megoldása érdekében a szakszervezet a kormánnyal közösen szintén munkacsoportot állít fel szakértők bevonásával.

Annyit már most tudni lehet, hogy a szervezet a járművek maximális életkorának 15 évre való emelését javasolta, amit a kormány nem utasított el.

A kormányzattal folytatott megbeszélésen a taxis „hiénák” elleni fellépés is szóba került. Az érdekvédelem szakértői javaslata alapján – mint írják – integrált ellenőrzési csoport állhat fel, ami várhatóan több állami ellenőrző szervet foglalhat magában.

A tarifaemelésre – mint írták – a Főváros nyitottnak mutatkozik, vagyis egyetértenek az emelési szándékkal, ehhez azonban szükséges a közgyűlés jóváhagyása is, amire idén már biztosan nem kerül sor. A taxisok azt remélik, hogy a februárban esedékes következő közgyűlésre „az addig érdemben letett javaslataik döntéshozásra kerülnek”.

A tarifaemelés lehetséges mértékéről, a javaslatokról és elvárásokról a szakszervezet nem közölt részleteket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik