Belföld

Az Index Dull Szabolcs visszahívását kérte, Bodolai azonban nemet mondott

Nagy a feszültség a szerkesztőségben, az álláspontok nem közelednek egymáshoz.

A szerkesztőség Dull Szabolcs tegnap menesztett főszerkesztő visszahívását kérte Bodolai Lászlótól, az ügyvéd azonban erre nemet mondott – ezt Munk Veronika főszerkesztő-helyettes mondta el újságírók előtt az Index épületében a csütörtök délutáni szerkesztőségi gyűlés után. „Dull Szabolcs személye jelentette volna, hogy egységesen és függetlenül tudott volna az Index tovább működni” – mondta Munk, aki azt is mondta: “sokak számára véget ért az indexes munka.” Új főszerkesztőt – tette hozzá Munk – Bodolai nem nevezett ki, a főszerkesztő-helyetteseket azonban a munka folytatására kérte fel.

Hogy ebből a helyzetből mi következik, egyelőre nem világos, a továbbiakról Munk egyelőre nem adott tájékoztatást. Frissítés: az Index háromnegyed négykor közzétett egy közleményt, amelyben azt írták, „a szóbeli tárgyaláson Bodolai határozott nemmel felelt erre a kérésre, majd ezt később írásban is megerősítette, mint közölte, Dull Szabolcs főszerkesztőt nem áll módjában visszavenni.”

Az Indexesek Dull Szabolcsot kérték vissza, Bodolai nemet mondott | 24.hu

Munk Veronika főszerkesztő-helyettes szerint sok újságíró számára véget ért ma az Index. FELIRATKOZÁS: https://bit.ly/2HWKkJo Weboldal: https://24.hu/ Facebo…

Jött Vaszily, kezdődtek a bajok

Az Index életében az idei változások még márciusban kezdődtek, amikor Vaszily Miklós, a TV2 elnöke tulajdonosa lett az Indamedia Csoportnak, miután megvásárolta a cég 50 százalékát Oltyán József KDNP-s üzletembertől. Az Indamedia jelentőségét a történetben az adja, hogy az Index anyagilag függ tőle, lévén ez a cég kezeli a portálon megjelenő hirdetéseket, azaz ideérkeznek azok a reklámbevételek, amelyekből az Index fenntartja a működését – a pénzcsapon tehát az Indamedia „keze van”.

Vaszily feltűnése azért kelthetett aggodalmakat, mert az utóbbi években Vaszily kormányközeli médiumoknál töltött be vezető szerepet: a TV2-es szerepvállalása előtt már volt az Echo TV, illetve az állami média vezérigazgatója is, jól lehet, korábban az Indexnél is dolgozott vezetőként. A lapot kiadó CEMP Zrt.-nél 2005 és 2009 között volt vezérigazgató és igazgatósági tag, majd 2010 és 2014 között az Origo Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott. Vaszily érkezése ugyanakkor nem váltott ki tiltakozást az Indexben, legalábbis erről szóló információ nem került a nyilvánosság elé.

Ezután hónapokig csend volt a portál körül, majd júniusban a 24.hu számolt be arról elsőként, hogy az Index vezetősége elé került egy olyan terv, amelynek megvalósítása szétszedhette volna a lap szerkesztőségét. Nem sokkal cikkünk megjelenését követően a portál főszerkesztője átállította az Index-en látható függetlenségi barométert. Azzal pedig, hogy két évvel ezelőtti kihelyezése óta először a függetlenről a veszélyes zónába tolták a jelzést, azt jelentette, hogy a szerkesztőség veszélyben érezte működését a beterjesztett, a portál működését alapvetően átszabó ötletek miatt.

Az említett barométer a két évvel ezelőtti tulajdonosváltáskor tették ki, akkor, amikor  a korábbi tulajdonos, a 2016-ban NER-kegyvesztetté vált Spéder Zoltán teljesen kivonult az Index mögül, és a CEMP-et az eddigi igazgató, Ziegler Gábor, valamint Oltyán József vette meg. Bodolai László ügyvéd, egy évvel korábban lett igazán kulcsfigura az Index életében, 2018-ban Bodolai szerepéről ezt írtuk: 2017 áprilisa óta az NP Nanga Parbat Zrt. tulajdonosaként, a cég által alapított Magyar Fejlődésért Alapítványon keresztül, e szervezet egyetlen kurátoraként felelt az Index kiadásáért. „Nemrég azonban a céget eladta Ziegler Gábornak, az Index hirdetési felületeinek értékesítéséért régóta felelős menedzsernek és Oltyán József KDNP-s üzletembernek. A két új tulajdonos ezzel egy időben megszerezte az Indexszel összefonódott CEMP-et is. Azóta sokan úgy látják, Bodolai az utolsó akadály az Index kormányközeli megszállásának útjában, mások szerint azonban már a cég eladásával olyan helyzetet teremtett, amiben lehetetlennek tűnik a portál függetlenségének fenntartása.” Ekkor interjúztunk mi is Bodolaival:

Nyugtalanítóbb lett volna, ha Schmidt Mária kerül az Index közelébe
Bodolai László, az Index mögött álló alapítvány vezetője szerint alakulhattak volna sokkal rosszabbul is a dolgok a portálnál, egy hobbi-KDNP-stől szerinte pillanatnyilag nem kell tartani.

De vissza a Gerényi-tervhez!

Ennek a júniusban elővezetett tervnek a lényege az volt, hogy a szerkesztőség egy részét, egyes rovatokat külsős cégekbe szerveznének ki, így az újságírókat tömörítő kisebb cégek kvázi beszállítói lennének a lapnak, amelynek vezetése a „megrendelői” feladatokat látná el. A portál munkatársai azonban ezt úgy értelmezték, hogy szét akarják szedni a szerkesztőséget, amely megszüntetné a lap függetlenségét és önállóságát. Bodolai László, az Index igazgatóságának elnöke, a lap mögött álló alapítványt létrehozó cég tulajdonosa kérdésünkre júniusban azt mondta, a válság nyomán csökkenő reklámbevételek miatt a médiacégek átgondolják a működésüket, üzleti ügyekről azonban nem áll módjában nyilatkozni, a tervet ugyanakkor nem cáfolta.

Ezzel a tervvel szétszedhetnék az Indexet
Külső cégekbe szerveznék ki a szerkesztőség egy részét, forrásaink egyike szerint ezzel a lépéssel szétvernék a lapot.

A terv attól a Gerényi Gábortól származott, aki tanácsadóként vett részt az Index életében. Gerényi valódi ősindexes, a lap alapítóinak egyike, aki 2012-ben hagyta el a portált, volt a Mandinert kiadó vállalkozás ügyvezetője, jelenleg egyike az Azonnali.hu alapítóinak, ezt a lapot közösen tulajdonolja Ungár Péter LMP-s országgyűlési képviselővel. Gerényi lapunknak júniusban azt mondta, titoktartási kötelezettsége van, csak a menedzsment hozzájárulásával beszélhetne a részletekről, ugyanakkor azt elismerte, hogy valóban felkérték tanácsadónak az Indexnél. Később azonban Gerényi nyilvánosságra hozta elképzeléseit.

A tervről azt írtuk júniusban: „ha a reform mögött a költségcsökkentés ötlete áll, akkor nem világos, hogyan tudnának hasonló mennyiségű és minőségű cikket venni az újságírókat foglalkoztató cégektől, mint amennyit jelenleg előállít a lap szerkesztősége.”

Júniust követően, a Gerényi- terv nyilvánosságra kerülése és a barométer átállítása után egy hónapig a nyilvánosság számára érzékelhető módon nem történt semmi, ebből ugyanakkor tudni lehetett azt is, hogy Dull és Bodolai közt nem rendeződött a helyzet, hiszen a barométert nem állította vissza a portál szerkesztősége, a cég nem kommunikálta a helyzet békés rendezését. Ez pedig azt jelentette továbbra is fennáll a feszültség és bizalomvesztés a lap, valamint a cég vezetése közt.

Szerdán kirúgták a főszerkesztőt

Ezek után most szerdán kirúgták az Index főszerkesztőjét, Dull Szabolcsot. Ő a menesztése után, délután egy állománygyűlésen a szerkesztőség tagjainak mondta el, hogy mi történt: Bodolai László, az Index.hu Zrt. igazgatóságának elnöke egy külső helyszínen egy ügyvéddel várta aznap, ahol átnyújtotta neki a felmondását. A felmondást az Index barométerének átállításával, illetve a szolgálati közlemények kiadásával indokolták.

Annyit még tudjatok, anélkül, hogy részletezném, hogy volt egy másik papír is, hogy egy rendkívül méltányos ajánlatként egy pénzösszeget elfogadok és hallgatok, akkor nyilván egy közös megegyezés is lehetett volna.

– mondta el még Dull a szerkesztőségben egy, a 444.hu által nyilvánosságra hozott videó szerint.

Az Index szerkesztősége ezt követően közleményben tudatta, hogy elfogadhatatlannak tartják Dull kirúgását. Mint írták, évek óta két dolgot tartanak az Index független működése feltételének, hogy se a tartalomba, se a szerkesztőség összetételébe ne legyen külső beavatkozás – ez utóbbi azonban a főszerkesztő eltávolításával sérült.

Az Index kirúgott főszerkesztője: Pénzt ajánlottak, ha közös megegyezéssel távozok
Bodolai László, az igazgatóság elnöke azonban cáfolja Dull Szabolcs állításait.

Szerda este Bodolai László közleményt adott ki, amelyben határozottan cáfolta azt az állítást, hogy az Index igazgatósága „méltányos összeget” ajánlott volna fel Dull Szabolcsnak a hallgatásért cserébe.

Szerdán Ziegler Gábor, az Indamedia – Vaszily Miklós melletti – tulajdonosa a 24.hu-nek mondta el, hogy miért távozott az Index igazgatóságából, ahol mostantól hárman ülnek majd: Szombathy Pál, Sztankóczy András és Bodolai László. Szombathy Pál, az Index Zrt. frissen kinevezett vezérigazgatója, tegnap azt mondta az ATV-ben, hogy nem értette pontosan, miért gondolja a szerkesztőség, hogy a lap függetlensége veszélyben van. Szerinte a kialakult bizalmi válsághoz az vezetett, hogy Bodolai László igazgatósági elnök és Dull Szabolcs menesztett főszerkesztő között „rendkívül szerencsétlen, béna és széttartó” volt a kommunikáció.

Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.