Belföld

Az új NAT ellehetetleníti az irodalomtanítást – állítja a Magyar Tanárok Egyesületének elnöke

Ez a Nemzeti alaptanterv nem nemzeti és nem alaptanterv

– kezdi cikkét Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke a hvg.hu-n, amelyben a péntek éjjel közzétett új NAT-ot veszi szemügyre a magyar nyelv és irodalom tanítás szemszögéből.

Este tíz órakor közzétették az új Nemzeti Alaptantervet
Szerepel benne Agatha Christie és Wass Albert, maradt a médiaismeret tantárgy.

Arató általános véleménye teljességgel lesújtó.

Többek közt azt írja, hogy az új NAT nem „nemzeti, mert olyan anyagmennyiséget tartalmaz, amely az iskolába járó diákok nagy részét eleve kirekeszti a nemzetből, a szakközépiskolák (szakiskolák) diákjait eleve meg sem célozza. Nem alaptanterv, mert nem pusztán kereteket és alapelveket, műveltségterületenként követendő fejlesztési feladatokat tartalmaz, hanem részletekbe menően előírja a tananyagot”.

Problémának tartja egyebek mellett, hogy a kompetenciafejlesztésnek, differenciálásnak, olvasóvá nevelésnek semmi teret nem ad az új NAT, valamint a tanárok nem vehetik figyelembe a diákok érdeklődését, szociokulturális hátterét, továbbá alternatíva nélkül ír elő szerzőket és műveket, rengeteg szerzőt és rengeteg művet.

A tanórák legalább 80 százalékát a NAT-ban megadott törzsanyagra kell fordítani, azonban a törzsanyag akkora, hogy valójában 100 vagy annál jóval nagyobb százalékát tölti ki a tanóráknak. A populáris irodalom minimálisan, a kortárs irodalom semennyire sem szerepel a tantervben. Azaz az új NAT egész egyszerűen ellehetetleníti a nem csupán tanári szónoklatként felfogott magyartanítást.

Továbbá:

  • Az irodalomtanításról vallott anakronisztikus elképzelés legüvöltőbb példája, hogy az új NAT az eddigi hat helyett tíz életművet tesz kötelezővé.
  • Az új NAT a magyar nyelv és irodalom tanítását abba az ideológiai-politikai szolgálólányi szerepbe kívánja visszahelyezni, amelytől az 1978-as tanterv, illetve az ennek nyomán létrejött reformtankönyvek egyszer már megszabadították.

Összességében pedig úgy fogalmaz:

A tanterv megformálásában, preferenciáiban világosan érzékelhető Takaró Mihály szemlélete.

Kiemelt kép: Mohos Márton /24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik