Belföld

Orbán Ráhel exkluzív vacsorán demonstrálta, hogy megérkezett a divatipar élére

Megírtuk, hogy őrségváltás volt a magyar divatiparban: mára Orbán Ráhel lett a magyar divat- és dizájnipar meghatározó alakja, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Divatipari Marketing Igazgatóságának vezetését pedig – ahogy a HVG is beszámolt róla – a miniszterelnök lányának barátnője, Bata-Jakab Zsófia kapta meg.

Orbán Ráhelnek a divat lehet az, ami Orbán Viktornak a foci
A kormányfő lányának jelentős a befolyása: már eddig is annyi pénz ment el a magyar high fashionre, amennyit soha nem termelnek majd ki a cégek.

Ezt a hatalomátvételt érzékletesen demonstrálták is a szakmának, ugyanis a budapesti Fashion Week előtt egy nappal, április 26-án rendeztek egy exkluzív – egy résztvevő szavaival: „szuperluxi” – vacsorát az V. kerületi Ybl-palotában egy körülbelül 50 fős szűk körnek. A Front Row Dinnernek keresztelt rendezvényen egy asztalnál ült Orbán Ráhel, Rogán Cecília és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vezérigazgatója, Szivek Norbert, akinek Orbán Ráhel férjével, Tiborcz Istvánnal vannak közös belvárosi milliárdos ingatlanérdekeltségei.

Érezhető volt, hogy Ráhel körül forognak a dolgok. Látszott rajta, hogy érdekli ez az egész, de azt is éreztette, hogy vele kell jóban lenni, ha valaki akar valamit. Az egész rendezvény úgy nézett ki, hogy ez mindenkinek kiderüljön. És ezt meg is értették a vendégek, akik igyekeztek legalább egy kicsit leülni a »főasztalhoz«

– mesélte egy meghívott, aki szerint egyébként nem voltak nagyképűek a politikához köthető szereplők, de a viselkedésükből azért kiolvasható volt, hogy mostantól a divatvilágot a felségterületüknek tartják.

Az V. kerület Károlyi Mihály utca 12. szám alatti Ybl Palota belső udvara
Fotó: Nagy Zoltán / MTI/Bizományosi

Szivek Norbert jelenléte azzal is magyarázható, hogy az MNV alá több olyan cég tartozik (például varrodák, kötödék), amelyek fontosak a divatiparnak. Illetve pályázhattak üzleti tervekkel az MNV-nél divatipari cégek is.

Rogán Cecília jelenlétére már kevesebb magyarázat van, ha csak nem az, hogy férje, Rogán Antal nem tudott megjelenni a rendezvényen, ezért a feleségét kérte meg, hogy tájékozódjon. Ugyanis a Miniszterelnöki Kabinetiroda az új kormány megalakulásával a turizmus felügyeletét is megkapta, noha az semmilyen módon nem illeszkedik tárca eredeti portfóliójába. Februárban közölték, hogy turizmus alá rendelten a kormány átveszi a szakmai koordinációt és stratégiát dolgoz ki a divat- és designiparban, illetve támogatja a terv létrehozását.

Orbán Ráhel telefonjának titkai

A stratégiai terv kidolgozása jelenleg is zajlik, viszont az MTÜ más fronton már aktívan megmutatta, hogy valóban igyekeznek a magyar divatipar promózását egybekötni a turizmus fellendítésével.

Május közepén mutatták be az MTÜ által megrendelt Budapest-imázsfilmet, amelyet eléggé megfuttatnak külföldön: 1,3 milliárd forintot költöttek nemzetközi médiavásárlásra, csak a CNN-en 816-szor fog lemenni a filmecske. A filmben több mint húsz magyar divattervező ruhái, kiegészítői jelentek meg, ezt Guller Zoltán, az MTÜ vezetője is hangsúlyozta.

Orbán Ráhel befolyását mutatja, hogy az imázsfilmet szűk egy hónappal a megjelenés előtt a telefonján mutatta meg másoknak ezen a vacsorán. Illetve a film elkészítésében résztvevő forrásunk szerint a miniszterelnök lánya a forgatáson is megjelent, és úgy viselkedett, mintha ő lenne a megrendelő, miközben hivatalosan „csak” a turisztikai országmárka kidolgozásának egyik tanácsadója.

Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója
Fotó: Kallos Bea / MTI

Mit kíván a magyar nemzet? Magyar nemzeti divathetet!

De kanyarodjunk vissza a vacsorához. A meghívottak között voltak külföldi divatbloggerek, nagyobb divatlapok szerzői, néhány magyar tervező, valamint Lakatos Márk stylist is feltűnt, aki a magyar elitben sok nőnek szolgál divattanácsokkal.

Ez egy felvágós, smúzolós esemény volt, semmi több

– mondták lapunknak a vacsoráról, ami annyival azért mégis több volt, hogy jelezte a divatszakma felé, hogy merről fúj mostantól a szél.

Nem véletlenül a Fashion Weekhez kapcsolódóan rendezték az eseményt, ugyanis ez nemcsak Magyarország, hanem a régió egyik legfontosabb divateseménye. Egy-egy tervező több százezer forintot fizet azért, hogy bemutathassa itt aktuális kollekcióját, leginkább azért, mert erre más lehetőségük nincs.

Így akié a Fashion Week, azé az egyik legfontosabb hídfőállás a magyar divatban.

Márpedig a Budapest Central European Fashion Weekké átnevezett esemény új kezekbe került: a szervezők, irányítók mind az MTÜ-höz és Orbán Ráhelhez kötődnek. A korábbi csapat vezetője, az akkor még a Design Terminálnál dolgozó Borókai Fanni volt, a kegyvesztetté vált (és a minap meg is szűnt) Heti Válasz főszerkesztőjének, Borókai Gábornak a lánya.

Frissítés: Borókai Fanni cikkünkre reagálva elmondta, hogy személyes okokból tavaly nyáron mondott fel, azzal a kompromisszummal, hogy az őszi eseményt még lemenedzseli a stábbal. Tehát közel sem tették lapátra. A Design Terminál Nonprofit Kft. saját kezdeményezésre, szakmai stratégiáját és üzleti tervét követve adta át az általa alapított Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe szervezési feladatait partnerének, a Magyar Turisztikai Ügynökségnek.

A Fashion Week nem ezzel a lépéssel került állam közelbe, ugyanis már korábban a Design Terminál fennhatósága alá tartozott. Korábban egy magáncég, a BigBag PR ügynökség szervezett Fashion Weeket, majd már a Mercedes-Benz szponzorációjával a Design Terminál szervezett ilyen néven rendezvényt, akik először még alvállalkozóként foglalkoztatták is a BigBaget.

Akkoriban volt is ebből egy divatvilágon belüli balhé, ugyanis a BigBag köré szerveződő csapat egybehangzó vélemények szerint profin szervezte az eseményt, a tervezők ki is álltak mellettük. De hiába, mert előbb a Design Terminál csapata, majd most a Magyar Turisztikai Ügynökség gárdája rendezheti az immáron állami pénzzel is szépen megtámogatott, a Várkert Bazárban lebonyolított Fashion Weeket.

Mire a terminálosok beletanulhattak rendesen, már mehetnek is. Az újak viszont még el vannak veszve

– mondta egy magyar tervező, és ezt mások is megerősítettek. Egyikük szerint még azt sem tudták, kiket kell meghívni egy ilyen rendezvényre, és a kontaktokat is régebben a divatvilágban mozgó, de az új, Orbán Ráhel-féle körrel is jó kapcsolatot ápoló emberektől szedték össze a „hatalomátvétel” után.

Kiemelt képünkön Orbán Ráhel, Orbán Viktor lánya kinéz az ablakon a budapesti Vörösmarty téri irodaházban 2010-es választások éjszakáján.
Fotó: Beliczay László / MTI 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik