Ha műtárgyról beszélünk, sokaknak a festmény ugorhat be elsőre. Nem véletlen, hogy a hazai aukciós forgalom 75-80 százalékát a festmény teszi ki. Ám húsz éve még kissé máshogy nézett ki a műtárgypiac. Jóval többen vásároltak például antik bútort. Ma már azonban a bútor visszaszorulóban van: az életmódváltás miatt az emberek egyre kevésbé rendezik be antik bútorokkal a lakásaikat. A vintage hódításával egyidejűleg azonban a piac ismét megélénkült, jellemzően a minőségi eklektika jött divatba, kifejezetten trendi lett a modern lakásokba egy-egy régi bútort helyezni.
A festményeken belül még mindig a 20. század első felének művészei és alkotásaik a legkedveltebbek, illetve a hatvanas-hetvenes évek művei, ugyanakkor a kortárs festmények is feljövőben vannak, főként a fiatalabb műgyűjtői-befektetői körnek köszönhetően. Manapság már nem számít légből kapott állításnak, hogy az élő művészek esetében is lehet jó befektetés egy festményvásárlás.
Elsősorban azért, mert ezek egészen kiváló színvonalúak, és igen alacsony összegekért lehet őket megvásárolni. Legalábbis külföldhöz képest, ahol a grafika és fotó árban közelebb van a festményekéhez, mint nálunk.
Összehasonlításul: egy nemzetközileg jegyzett Aba-Novák rajzot 40-60 ezer forintért, tusrajzot 100-200 ezer forintért is vásárolhatunk hazai aukciókon. Ezzel szemben a művész festményei már 30-40 millióért cserélnek gazdát. Éppen ezért, a műtárgypiacra történő időben belépés már nemcsak kevesek kiváltságát jelentheti. Olyannyira, hogy ha valaki okosan vásárol, nemzetközi szintű grafikai gyűjteményt tud összehozni pár millió forintból.
A külföldi műtárgypiaci jelentések szerint is jól látszik a II. világháború utáni és a kortárs művészet előretörése. Így Magyarországon is várható ennek a kategóriának a felfutása. A kortárs galériák által képviselt élő magyar művészeknél is jelentős árnövekedésre lehet számítani már rövidtávon is. Különösen a grafikák esetében, főként az egyedi grafikáknál várható nagyobb árnövekedés, ez részben már megkezdődött 2017-ben. Ez talán azokat a rétegeket is műtárgyvásárlásra ösztönözni, akik eddig távol maradtak az árverések világától.
Kiemelt képünk illusztráció: Darabos Edit főrestaurátor mutatja a Lechner-kiállítás egyik műtárgyát, egy női portré rajzot a budapesti Iparművészeti Múzeum műhelyében 2014. november 13-án. A mester halálának századik évfordulója alkalmából rendezett kiállítás november 20-tól jövő júniusig tekinthető meg a múzeumban.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd