Spanyolországban futott össze egy magyar sorstársával a Szili furgonnal Vlog szerzője, aki maga is furgonsofőr. Felháborították a másik sofőr munkakörülményei, ezért ki is posztolta a sztorit.
Dióhéjban: a másik furgonos járatta éjszaka a fűtést, de lemerült az akkumulátora. Dideregve kérte meg reggel a vloggert, bikázza be a járművét. Kiderült, az aksi már egy ideje gyengélkedett, de hiába panaszkodott, a főnöke nem volt hajlandó kicserélni. Így éjszaka háromóránként be kellett indítania az autót, hogy töltse az aksit. Aznap azonban a fáradságtól beájult, így lemerült a kütyü.
Az állófűtést pedig azért kellett járatnia, mert
A sofőrtárs azt is elmondta, hogy ha elfogy az étele, nem mehet el a kocsival vásárolni, mert levonnak a béréből, így inkább gyalog szokott nekivágni. És a késésekért járó kötbért is ráterhelik. A konkrét esetben pár óra késés miatt 1000 euró (310 ezer forint) levonást helyeztek kilátásba.
Külön műfaj
A furgonozás külön műfaj: nagyon rövid időt kapnak arra, hogy eljussanak A-ból B-be, és emiatt aludni is alig marad idejük. Egyes cégek még azt is elvárják, hogy ne az autópályákon menjen, hanem annak díját is spórolja meg a sofőr.
A vlogger ki volt akadva, hogy ami történt sofőrtársával, azt ma vállalkozók simán megtehetik. De vajon tényleg megtehetik?
7,5 tonna alatt bármit lehet
A hivatásos gépkocsivezetők munkavégzéséről az AETR-szabályok rendelkeznek, ide értve a vezetési és pihenőidő szabályait – tájékoztatott a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Ezek A kamionok sofőrjeivel szemben esetleges ellenőrzés során el is járhatnak a hatóságok, ha megsértik a jogszabályt.
A legutóbbi hónapok fontos intézkedése éppen az volt, hogy egyes EU-tagállamok megtiltották, hogy a heti rendszeres pihenőidőt a kabinban töltsék a gépkocsivezetők. Helyette szállodába kell(ene) menniük a kamionosoknak. A 45 órás pihenőre vonatkozó szabály megsértése miatt pedig súlyos pénzbírságot kaphat a járművezető és az őt foglalkoztató cég is.
Hasonlóan komoly bírsággal és szankciókkal jár az AETR-szabályok megszegése is. Az MKFE kommunikációs menedzsere, Árvay Tivadar ezért állítja, hogy ezeket nem szegik meg sem a gépkocsivezetők, sem a munkaadók. De ugye ezek a szabályok nem vonatkoznak a furgonosokra, csak a 7,5 tonna feletti járművekre. Vagyis
Kettőn áll a vásár
Értettük, hogy a nyerges vontatókra vannak csak szigorú szabályok, de nem akartuk elhinni, hogy alatta tényleg bármi megengedett, ezért megkérdeztük, van-e bármilyen előírás arra, hogyan kell elhelyezni az autóban alvó furgonsofőröket. De tényleg nincsenek kőbe vésett szabályok.
A 3,5 tonna alatti járműveknél a Munka Törvénykönyve kiküldetésre vonatkozó szabályai alkalmazhatóak csak, ha a munkavégzés kiküldetésnek minősül. Ilyenkor Ilyen lehet például:
- a szállás-,
- az utazási és
- az ügyfelekkel igénybe vett élelmezési költség.
Mindez azonban a munkaadó és munkavállaló közötti szerződés alapján történhet meg.
Büntethető a késés
A késés miatti levonást is firtattuk. Az MKFE előrebocsátotta: a fuvarozó és a megrendelő közötti szerződés tartalmazhat késedelemre vonatkozó kötbért. De néhány órás késésért extrémnek tűnik szerintük az 1000 eurós levonás. Ilyen leginkább azoknál a “just in time” fuvarfeladatoknál fordulhat elő, ahol a késedelem miatt esetleg leáll egy üzemben a gyártósor. A munkaszerződés (vagy a kollektív szerződés) egyébként külön szabályozhatja az ilyen típusú levonásokat. Amennyiben a munkavállaló jogszerűtlennek tartja a levonást, jogorvoslatot kérhet – tanácsolta az MKFE.