A november 1-jei munkaszüneti napon rajtolt az utóbbi évek egyik legnagyobb egészségügyi vívmánya. Az EESZT, vagyis az Egészségügyi Elektronikus Szolgáltatási tér igazi próbája csütörtökön van: a már éles rendszert ekkor kezdik el használni az egészségügyi dolgozók, és ekkor találkoznak vele a betegek is.
Még kedden cikkeztünk arról, hogy a november 1-jei élesítés előtti nagy hajrában, kapkodva küldték ki a rendelőkbe és a patikákba az e-személyi olvasó eszközt, amit rendőri segítséggel az Állami Futárszolgálat juttatott el a ledöbbent érintettekhez a hétvégén.
Úgy tűnik azonban, a hajrá nem sikerült jól:
Azt a 24.hu-nak nyilatkozó orvos sem tudta megmondani, mi ilyenkor a teendő:
Őszintén szólva, fogalma sincs erről senkinek. Egész egyszerűen nem viszi fel az adatokat.
Ráadásul forrásunk arról is panaszkodott, hogy számukra még mindig elérhetetlen az EESZT információs telefonszáma, így segítséget nem tudnak kérni. Pedig lenne kérdésük az orvosi szoftver beszállítóhoz is, de ők is elérhetetlenek. „Magunkra lettünk hagyva” – fogalmazott elkeseredetten.
Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) kedden azt írta a 24.hu megkeresésére, hogy a segélyvonal elérhető, csak a várakozási időszak a rendkívüli terhelés miatt hosszabb lehet.
Az információhiány nem csak az orvosokat sújtja, hanem a betegeket is. Tudunk olyan patikáról, ahova úgy ment be egy beteg, hogy
Ott persze elmondták neki, hogy a rendszer ennyire drasztikusan azért nem változott meg.
Lehetett erre számítani
Dr. Selmeczi Kamill, az Alapellátó Orvosok Országos Szövetségének elnöke a 24.hu-nak elmondta: mivel egy országos rendszer elindításáról van szó, óhatatlanul is előjönnek problémák, de ettől még az orvosi rendelőkben el tudják látni a feladatokat.
Az elnök úgy fogalmazott, hiába élesedett a rendszer november 1-jén, ez még mindig csak tesztüzemnek számít. Alapvetően minden rendben van (ő például időben megkapta a visszaigazolást és tudott csatlakozni a rendszerhez), de a számítógépes szoftver még nem úgy működik, ahogy az kell.
Éppen ezért egyelőre még nem tudja használni az EESZT-t, arról viszont nincs információja, hogy a szoftveren belül jelentkező problémát mikor tudják megoldani.
Úgy tűnik, a szoftverfejlesztők nem voltak felkészülve és a rendszer élesítése nagy falat – tette hozzá, de hangsúlyozta: a rendelések folynak tovább a betegek nem szenvednek hátrány.
Küzdenek a patikák
Érdeklődtünk néhány gyógyszertárnál is, hogy mik a tapasztalatok az új rendszerrel kapcsolatban. Mindenhol azt tanácsolták, hogy vigyünk TAJ-kártyát magunkkal, az a biztos. Minden gyógyszertárban azt mondták, hogy egyelőre nem működik jól a rendszer, akadozik. Van olyan recept, amit fel tudnak vinni a rendszerbe, és van olyan, amit nem.
Küzdünk.
– foglalta össze egy patikus a mai napját. Egy másik azt mondta, dolgoznak offline, ahogy eddig, de így az adatokat nem tudják még feltölteni a Térbe.
Mindenesetre megnyugtattak, hogy az ellátás működik, mindenki megkapja a szükséges gyógyszerét. És mivel az orvosnak még kötelező kinyomtatni a receptet, olyan nem fordulhat elő, hogy valaki gyógyszer nélkül marad.
Nem sokkal az EESZT élesedése előtt írtunk arról, hogy az orvosok és a patikusok is aggódnak. Volt olyan gyógyszerész, aki úgy jellemezte a helyzetet, hogy úgy ugrunk a mélyvízbe, hogy nem tudunk úszni. Az orvosok pedig arról panaszkodtak, hogy jó informatikai tudással is nehéz az online csatlakozás:
Kiemelt kép: MTI Fotó: Balázs Attila