Belföld

Római-parti mobilgát: Tarlós már belefáradt, de véghezviheti tervét

Lassan nyolc éve húzódik a római-parti gát körüli vita, de már annak is hat éve, hogy a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag támogatta a gát megépítését, most pedig pont kerülhet az ügy végére. Tarlós István főpolgármester a múlt héten azt mondta, a döntést már nem lehet halogatni, szerdán a Fővárosi Közgyűlés határoz az ügyben. Szinte biztos, hogy a főpolgármester végigviszi elképzeléseit és egy olyan helyre építik fel a gátat, ami ellen mind a helyiek egy része, mind az ellenzéki pártok tiltakoznak. 

Miért kell a gát?

A Római-part, azon kevés hely egyike a fővárosban, ahol természetes kapcsolat van a Dunához. Nem ritka viszont az árvíz, amely ellepi a 3 km hosszú és 200 méter széles árterületet, egészen a Nánási út–Királyok útja vonaláig.

Itt az ilyenkor megerősített és megmagasított „nyúlgát” állítja meg a vizet, mielőtt az elöntené az egész Csillaghegyi-öblözetet, 55 ezer ember lakóhelyét. Abban tehát valószínűleg mindenki egyetért, hogy kell egy gát. Ám az nem mindegy, hol legyen a gát.

Hol legyen?

A Fővárosi Önkormányzat azt tervezi, hogy a Római-part mögötti terület árvízvédelmét a parton oldja meg, mobil árvízvédelmi fallal. A római partért tüntetők viszont azt szeretnék, hogy az évtizedek óta halogatott árvízvédelmi fővédvonal a Nánási út–Királyok útja nyomvonalon épüljön meg.

A helyiek szerint a főváros terve veszélyes, mert bármikor, bármi megsértheti a mobilfalat: uszadékfa, zajló jég. Pusztító azért is, mert

kivágják a fákat a part mentén egy 8 méteres sávban és megszűnik a Római jelenlegi hangulata.

A nemrégiben tartott lakossági fórumon, ahol a HVG ott volt, az is elhangzott, hogy nincs példa Európában 3 km hosszú és közel 3 méter magas mobil falra. Egy 2005-ös szakértői anyag szerint az útmenti változat jóval olcsóbb, mint a partmenti.

Sokak szerint a háttérben az ingatlanfejlesztés lehetősége is megbújik. A 70 hektáros árterület jelentős része fejleszthető, és ha a partmenti védelem mellett döntenek, lakóterületté minősíthető át.

Milyen hangulat?

A Római-partnak egyedi hangulata van: családok sétálnak, gyerekek játszanak, kutyák futkároznak arrafelé. Kis is van építve ez a rész, kulturált vendéglátóhelyek működnek ott. Ha valaki lemegy, mondjuk, tavasszal, szombat dél körül ide ebédelni,  olyan tömeggel találkozik, mintha a Váci utcában sétálgatna. Nyilván azért, mert ez egy jó hely, és a III. kerületnek, meg úgy az egész városnak, nem sok hasonló része van.

Fotó: MTVA

Mit mond Tarlós István?

Az Indexnek adott interjújában például ezt:

Egyébként is, csináltattunk egy összehasonlító tanulmányt az alternatív nyomvonalról. Most már nem velem kell vitatkozni, hanem a szakmával. Hónapok óta mondom. Hiába akarnak egyesek velem folytatni szakmai vitát. A főváros a megrendelő. Nem szakértő, nem tervező, nem engedélyező hatóság.

És ezt:

Csak azt tudom mondani, hogy – a közgyűlés döntése után – a szakma által javasolt nyomvonalon épül majd meg a védmű. Két dolog biztos: a part menti nyomvonal sokkal olcsóbb, és egy csomó olyan ingatlan (családi ház, sportlétesítmény) van a hullámtérben, amit meg kellene védeni. Azért építsünk meg egy drágább nyomvonalat, aminek a fedezete meg sincs a költségvetésben, hogy a hullámtérben élők ne kapjanak védelmet? Ilyet józan ésszel nem követelhet valaki.

A főpolgármester kedd délelőtt a Greenpeace Magyarország kampányfelelősével, Gadó György Pállal, Bardóczi Sándorral, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagjával és a helyi lakos Kálló Évával találkozott – írta meg a magyarnarancs.hu.

Gadó elmondta, hogy majdnem három óráig tárgyaltak Tarlóssal, de sok pozitívumot nem tud elmondani a találkozóról.

Támadásnak fogta fel, hogy konkrét kérdésekre konkrét válaszokat szeretnénk kapni.

Gadóék négy kérdést tettek fel Tarlósnak. Elsőként azt, hogy elérhetők-e nyilvánosan a parti gát tervei költségvetéssel megtámogatva, ami alapján a képviselők felelősen tudnak dönteni. A főpolgármester azt válaszolta, erre nincs is szükség, az eddig elkészült tanulmányok elegendőek.

A tanulmányokról és biztonsági kérdésekről is faggatták a főpolgármestert, aki vagy nem válaszolt egyértelműen, vagy közölte, hogy

ezek nem olyan kérdések, amibe mindenféle filozófusok vagy szociológusok beleszólhatnak,

különben is ez

árvízvédelmi kérdés, ehhez nincs szükség urbanistákra, természetvédelmi szakemberekre.

Tarlós azt is mondta, hogy

belefáradt már ebbe az egészbe, csak szakmai becsületből és politikai szükségszerűségből viszi véghez,

de ha arra kerül a sor, hogy a képviselők a Nánási út-Királyok útja nyomvonal mellett döntenek, nem fogja megvétózni.

Most akkor mi lesz?

A III. kerületi ellenzéki képviselők nyílt levélben kérik a főpolgármestertől a római-parti mobilgát nyomvonaláról szóló, szerdára tervezett fővárosi döntés elhalasztását a helyi népszavazás eredményéig.

Spät Judit, az Együtt elnökségi tagja elfogadhatatlannak tartja, ahogy a Fővárosi Közgyűlés a lakosság tiltakozására és a folyamatban lévő népszavazási kezdeményezésre “fittyet hányva” akar dönteni szerdán a Római-part sorsáról. Szerinte valódi társadalmi vita eredményeként biztonságosabb és környezetbarátabb megoldás születhetne.

Azaz akár még az is előfordulhat, hogy a döntést tovább húzzák, de több esély van arra, hogy szerdán döntés születik. Ezt pedig valószínűleg a római-parti sétány és 1500 fa bánja majd. A római-parti gát költsége akár a 15 milliárd forintot is meghaladhatja.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik