A magyar kormánynak sikerült megállapodnia az EU-val az „aszfaltügyről”, amely miatt már több mint két éve nem kaptunk útépítésre pénzt az Európai Uniótól. Egy 2013-as ellenőrzéskor ugyanis az Európai Bizottság arra jutott, hogy Magyarországon szabálytalan közbeszerzéseken költötték el az útépítésre szánt pénzeket.
A 444 felidézte: 2007 és 2013 között a legtöbb esetben csak olyan cég indulhatott a pályázatokon, amelynek az új úttól legfeljebb 50 kilométerre saját aszfaltkeverő telepe van. A bizottság kifejezetten magas, 25 százalékos korrekciót írt elő, vagyis a vitatott pályázatok ekkora hányadát nem akarták kifizetni, a kormány viszont ebbe nem ment bele. Ugyanakkor amióta a vita tart, az EU a további útépítések után sem fizet, hiába nem előírás már a közeli aszfaltkeverő telep.
Mostanra 500 milliárd forint ragadt be, amelyet a magyar kormány saját forrásból fizetett ki az útépítőknek. A Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön tárgyalt az EU illetékes biztosával, Corina Cretuval, és bejelentették, hogy megegyeztek, ezzel hamarosan megérkezik az 500 milliárd forint.
A 444 információi szerint ennyire azért nem kedvező a helyzet: az alku rögzíti, hogy az egyedi szerződések alapján kötött útépítések esetében 10, a keretszerződéses beruházások esetében 25 százalék lesz a korrekció, ami 36-90 milliárd forint közötti összeget jelent. Ez az 500 milliárdból jön le.
Lázár János pénteken azt mondta: előnyös politikai megegyezés született a kormány és az Európai Bizottság között aszfaltügyben, a felek nem fordulnak bírósághoz és a megállapodás nem jár nettó veszteséggel. A biztos nagyvonalú ajánlatot tett, amelyet a kormány hétfőn megtárgyal és valószínűleg el is fogad – tette hozzá.