A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként nyolc hónap alatt 4447 taxigépkocsit vizsgált meg Budapesti Közlekedési Központ.
A nyugtaadás a leggyakoribb gond
Amíg 2013-ban az ellenőrzésekkor sajnálatosan minden negyedik eljárásban, azaz 24,6 százalékukban szabálytalanságot tártak fel, addig a járművek minőségjavulása okán 2014-ben valamivel kevesebb, minden ötödik vizsgálat, azaz 21,4 százalékuk zárult alkalmatlan minősítéssel – derül ki a közleményből.
Az ellenőrök összesen 7379 próbautazásos taxiellenőrzést végeztek el 2014. április 30-áig, és csaknem minden második esetben találtak szabálytalanságot: leggyakrabban a nyugtaadási kötelezettség elmulasztását, illetve az előírtnál drágább fuvardíj felszámolását – ugyanakkor a szabálytalanságok csökkenő trendet mutatnak. Az észrevételek száma az előző év utolsó négy hónapjához képest 9 százalékkal csökkent.
A nyugtaadásra vonatkozó adatokból megállapítható, hogy míg 2013-ban a próbautazások 25 százalékában nem adtak nyugtát a személyszállítási szolgáltatás összegéről, addig 2014-ben a próbautazások 20 százalékában fordult elő ez a mulasztás.
Már nem mehetnek az öreg autók
A BKK taxis ügyfélszolgálatához panaszokból idén 60 százalékkal több érkezett, mint 2013-ban. Azokat kivizsgálták, majd megállapították, hogy a legtöbb esetben jogos sérelmet írtak le, ezért hatósági intézkedést kezdeményeztek.
A taxik ellenőrzését elsősorban a pályaudvarok, a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér és a belváros taxiállomásai vagy frekventált helyei közelében végezték.
A 2013. szeptemberi 33 százalékos díjemelés és a 2013. áprilisi 5746 darab taxihoz képest mostanra a forgalom 11 százalékos csökkenésének hatására 13,7 százalékkal magasabb bevételt könyvelhettek el a fuvarszervezők.
Az új budapesti taxirendelet tavaly szeptember 1-jén lépett életbe, amely szerint a taxik az eddigi maximált ár helyett fix viteldíjjal fuvaroznak. Az alapdíj 450 forint; kilométerenként 280 forintot, várakozásnál pedig percenként 70 forintot kell fizetni. A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére – különösen a fix ár alkalmazására – közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége. Idén január 16-ától a rendelet újabb pontja is érvénybe lépett. Ettől fogva a gyártási évtől számított 15 évesnél idősebb gépkocsikkal nem lehet személyszállítást végezni.