Karácsony közeledtével hagyományosan nagyobb az adományozási kedv, mint az év más időszakaiban. Az ajándékok, a fa és az ünnepi ebéd-vacsora miatti pluszkiadások ellenére is többet költenek az emberek jótékony célokra. A többség azonban ilyenkor is alaposan meggondolja, milyen ügyeket támogat.
A legnépszerűbbek
A Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) felmérést végzett a Facebook társadalom körében, arról, a közösségi oldal felhasználói, milyen témákat tartanak támogatásra méltónak, illetve az anyagi segítség mellett milyen egyéb felajánlással fejeznék ki szimpátiájukat egy adott ügy iránt.
A NIOK kérdőívét 1106-an töltötték ki. A válaszadók 46 százaléka az egészségügy területén működő illetve szociális célokat szolgáló alapítványokat, közhasznú egyesületeket támogatna.
A megkérdezettek 36 százaléka adná az adományát a környezet-, a természet- és az állatvédelem ügyéért küzdő szervezeteknek. Az állampolgári jogok, a gazdaság- és a településfejlesztés címszavak az emberek 7 százalékának nyitotta meg a pénztárcáját. Oktatásra, kutatás-fejlesztésre 6, sportra 3, kultúrára, művészetre, hagyományőrzésre alig 2 százalék költene.
A melegekre és a focira nem adakoznak
A válaszolók konkrét projektek, fejlesztési ötletek közül is választottak, melyek kialakításánál igyekeztünk lefedni a ma hazánkban támogatható területek összességét – mondta el Oprics Judit, a NIOK projektmenedzsere.
Hetvenkét opció szerepelt a kérdőívben. A legnépszerűbb a Kórházi eszköz vásárlása daganatos gyerekek gyógykezeléséhez témakör volt. Ezt szinte minden válaszadó támogatásra méltó projektnek gondolja.
Az első tíz helyen több gyermekekkel kapcsolatos kezdeményezést is találni. Hetvennégy százalék adományozna fogyatékos fiatalok otthoni ápolását segítő szervezetnek, de sokan áldoznának lovas terápiára, falusi tehetséggondozásra és árvák nyelvoktatására is.
A mélyszegénységben élők iránt is nagy az empátia. Az Élelmiszerosztás hajléktalan embereknek téma a hatodik, a Tűzifa osztása egy hátrányos helyzetű magyar faluban kezdeményezés a nyolcadik, a Hajléktalanság problémájának kezelése képzéssel című projekt a tizenegyedik helyen végzett.
Sportprogramokat a válaszadók többsége csak akkor támogatna, ha az egy rehabilitációs, vagy épp egy drogprevenciós programba van beágyazva.
A nőkkel kapcsolatos projektek közül egy a nők elleni erőszakkal kapcsolatos figyelemfelkeltő kampány végzett a legjobb helyen. Ezt a válaszadók közel fele érezte fontos ügynek. A prostituáltak támogatását viszont alig több mint húsz százalék.
Az utolsó helyen a Fiatal magyar fociedzők külföldi tanulmányútja című téma végzett, holtversenyben egy meleg férfiak üldöztetéséről szóló videós kampánnyal. Szintén alacsony a társadalmi támogatottsága a menekülteket védő jogsegélyszolgálatoknak is.
Pénz helyett önkéntességgel
A NIOK szakemberei arra is kíváncsiak voltak a megkérdezett férfiak és nők milyen eszközökkel támogatnák a segélyszervezeteket, alapítványokat.
1106 felhasználó mondta el véleményét, kiknek alig 19 százaléka járulna hozzá pénzzel az általa fontosnak tartott célok megvalósulásához. A válaszolók 60 százaléka legszívesebben önkéntes munkával támogatná a számára szimpatikus kezdeményezéseket, míg 22 százalékuk valamilyen tárgyi felajánlással vagy szolgáltatással fejezné ki szimpátiáját – mondta el Gerencsér Balázs, a NIOK Alapítvány igazgatója.
Bár a felmérés nem reprezentatív, a NIOK-nál úgy látják, valós képet ad a magyar adományozói szokásokról. Az alapítvány által közölt részletes eredményeket itt találja.