350 kilogramm citrom dobozokban, egy látványos szállítható tartály, citromreszelőre tapadó gimnazista kezek. Közben sikítozó általános iskolások, akik nézik, csinálják a lufirakéta szélnek eresztését vagy épp a szalmaszálsípot. A Da Vinci Learning oktatási csatorna Kis Zsenik Klubjának rendhagyó tanévnyitója zajlik pénteken Szegeden, az ország egyik egyedülálló tudományos-kulturális központjában a Szent- Györgyi Agórában.
Mint a kézigránát után az atombomba
„Ez sokkal több mint játék, fel kell kelteni a gyerekek figyelmét, miközben elmondjuk nekik a természettudomány jelenségeit. Mindezt látványos játékos formában. A legtöbb bemutatott kísérlet otthon is megismételhető és az egész család jól szórakozik” – próbálja túlharsogni a gyerekeket a játékmester, Hartlein Károly fizikus. Közben kiderül, hogy az épp készülő rekordkísérlettel, a cirommal termelt árammal akár egy mobiltelefont is fel lehet majd tölteni.
“A citromerőmű Alessandro Volta 1800-as találmánya. Addig nem volt áram, utána születet meg az elektromosság kutatása, és ez olyan volt, mint a kézigránát után az atombomba, azaz megszületett az a tudományos elmélet, amely alapján a mai társadalmunk működik” – magyarázza a szakember.
Szeresd a fizikát!
Nagyon sok ember mondja, hogy gyűlölöm a fizikát, miközben az életünk minden területén szükség van a természettudományokra. És a tét nem kicsi, az egészségünk a pénztárcánk – példálózik. Hartlein Károly. A fizikus azt mondja: a XXI századot az egyik legsúlyosabb kockázat fenyegeti, ha a tudásalapú társadalomban nincsenek az embereknek természettudományos ismeretei, ezért is kell hozzánk közelebb vinni a tudományt.
Alapmissziója a szegedi tanévnyitónak és a roadshownak – amely Szekszárdon, Jászberényben és Miskolcon folytatódik – hogy megfogja a gyerekeket és közelebb hozza hozzájuk a természetismereti tárgyakat – magyarázza Hering Orsolya sajtóreferens.
A gyerekek imádják
“Az iskolások általában imádják ezeket az egész napos bemutatókat. A célunk nem az, hogy képletekkel tömjük gyerekek fejét, hanem a kíváncsiság magját akarjuk elültetni bennük. Eddig minden nagyon jól működik, a már tavaly is létező roadshowt gyerekek értik és élvezik” – számolt be a tapasztalatokról Hering Orsolya.
A gyerekek a látványos kísérletek után megnézték az Agóra többi tudományos kiállítását is. Susányi Tamás elmondta, a tudományos különlegességgel teli Informatóriumnak – amely az Agóra és a Szegedi Egyetem együttműködésében jött létre – kiemelt célja a természettudományos ismeretek népszerűsítése és megosztása a legszélesebb körben.