A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sok panaszt kapott az elmúlt napokban az év végén bezáró áruházak jótállásaival kapcsolatban. A miskolci üzletben próbavásárlást is tartottak, és beigazolódott, hogy a pénztárnál, illetve a jótállási jegy érvényesítése során a vevőszolgálati pultnál úgy tájékoztatják a vevőket, hogy mielőbb próbálják ki a vásárolt árut, mert csak év végig van lehetőség cserére, a bolt megszűnése után már sehol nem fogják tudni érvényesíteni jótállási, szavatossági igényüket.
A hatóság azonban azt mondja, hogy a kötelező jótállás időtartama egy év, melyet a vásárlás napjától vagy az üzembe helyezéstől kell számítani. A kötelező jótállás alá nem tartozó termékekre pedig a jogszabály a vásárlástól számított két évig teszi lehetővé, hogy a fogyasztó szavatossági igényeit érvényesítse. Ennek értelmében a termék meghibásodása esetén a fogyasztó elsősorban – választása szerint – javítást vagy cserét követelhet. Ha a javítás vagy a csere nem lehetséges, akkor a vevő kérhet árleszállítást, vagy visszakérheti az árat – írja közleményében az NFH.
A hatóság emlékeztet, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz a fogyasztó jogai tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.
A hatóság szerint a vállalkozás megszűnése miatt a szavatossági, jótállási jogok nem vesznek el, viszont – mint fogalmaznak – rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete. A végelszámolási és a felszámolási eljárás keretében megszűnő cégekkel szemben is jogszabály rendezi a még fennálló követelések (ide sorolható a szavatossági és jótállási igény) kezelésének módját, azonban ez hosszas jogi procedúrával és kiszámíthatatlan eredménnyel járhat – zárul a közlemény.