Belföld

“Lehet velünk szórakozni, de annak meglesz az eredménye”

Taxisblokád lesz Budapesten. Mint 1990-ben.

Kis csapatban vitatkoznak taxisok a Kolosy téren egy drosztnál. Ma Budapesten 1300 ilyen hely van. A taxisok szerint kevés. A főváros szerint sok. Mármint a taxis. Olyan hatezer. Legalábbis nagyjából ennyi engedély van az utcán. Egy engedéllyel azonban többen is dolgozhatnak. Legalább nyolcezren vagyunk – mondja János. Ő 18 éve taxizik. „Voltam már sok csapatnál. Ez egy kemény szakma. Aki éjszaka dolgozik, kemény dolgokkal találkozik. Aki meg nappal, azt a rendőrök piszkálják.” Most azonban nem ez a téma. A hétvégi demonstrációról beszélgetnek. Meg arról, hogy akkor most hogyan tovább.

„Én ott voltam 90-ben. Lehet velünk szórakozni, de annak meglesz az eredménye.” A köpcös férfi a nevét nem árulja el, de azt hozzáteszi, most úgy tűnik, megosztottak, pedig nem. „Az, hogy mit mond a főtaxis gyerek, miért nem akarnak tüntetni, az hülyeség!” (Dudás Zoltán a Főtaxi igazgatója, még a demonstráció előtt az MTI-nek úgy fogalmazott, szervezetileg nem támogatják a megmozdulást.) “Ha a cégek megegyeznek és valóban ilyen sokan elveszítik a munkájukat, akkor itt blokád lesz. Akárki, akármit mond.”


“Lehet velünk szórakozni, de annak meglesz az eredménye”

Fotó: Kummer János

Sok a költség

Zoltán „mezítlábas” taxis, vagyis nincs társaságnál. „A 6X6-nál ha jól emlékszem 73 ezer a tagdíj, a Plusnál úgy 65, de a kicsiknél is minimum 50. Számold ki! Ez azt jelenti, hogy naponta csak erre 2500 megy, aztán fizeted a benzint, a kötelezőt, az autórészletet, a cascót, és még sorolhatnám. Számold már össze, hogy mennyi kell, hogy nullán legyél!”

Gyorsan kiderül, a köpcös nem a saját kocsiját hajtja. Béreli egy erre szakosodott cégtől. „Egy kocsi napi 5-13 ezer között van. Folytassam? De ez még talán olcsóbb, mintha én vennék hitelre. Kilométerenként 184 forint a fuvar. Majdnem 450 a benzin.”

Abban egyetértenek, egységes tarifa kellene. A tervek szerint a főváros, illetve a Budapesti Közlekedési Központ nem az egységes tarifát favorizálja. A taxisok zöme megelégedne a mostani átlagár fixálásával. Ez azt jelentené, hogy a fővárosban maradna a 300 forintos induló és a kilométerenkénti 240 forintos díj, míg a várakozás 80 forintba kerülne percenként.

Uniformis

„Ha az lenne, amit az újság ír, hogy 700 indulásként az jobb lenne, csak nem maradna utas” – mondja egyikük, aki szerint így kevesebb lenne a taxis is. Erre lehet megoldás János szerint az egységes autó. „Ha ezt bevezetik, akkor szerintem a felére esik a taxik száma Pesten. Sőt.”

A tervek szerint jövőre csak olyan autót lehet taxiként használni, amelynek a tengelytávja legalább 2510 milliméter, csomagtartója minimum 460 literes. A motorja kezdetben minimum EURO 4-es, aztán 2015-től EURO 5-ös. Ez azt jelentené, hogy mondjuk a most leggyakoribb Chevrolet Lacetti kiesne a használható autók közül, mert nincs ekkora csomagtartója. De egy Skoda Superb-ből sem lehetne a legolcsóbb változatot megvenni, hiszen annak nincs 1,6-os motorja.


„Ha ezt bevezetik, akkor szerintem a felére esik a taxik száma pesten. Sőt”

Fotó: Berecz Valter

Leosztott lapok vannak

A lapunknak nyilatkozó taxisok úgy vélik: az egész felfordulás azért van, mert beállt a piac. „Leosztott lapok vannak. Most jön valaki és megkeveri a paklit.” Szerintük a legnagyobb cégek tulajdonosai járhatnak jól az egységes arculattal. Egy vállalkozónak ugyanis túl magas költségekkel jár egy új, egyforma kinézetű autót beszerezni, vizsgáztatni, aztán egységes tarifával fuvarozni. Ezért a többség azt tervezi, hogy beáll alkalmazottnak, ha úgy alakul.

Új belépők

„Ha lenne pénzem, én simán vennék, mondjuk 1000 autót. Ebbe a szabályba belefér egy Dacia is. Az most listaáron 2 és fél millió. Ha ekkora tételt vesz az ember, akkor lesz bank, amelyik finanszíroz és le lehet szorítani az árat. Ekkora flottával te lennél a legnagyobb a piacon.” A Nyugatinál álldogáló taxis ennél is tovább megy, amikor beülök hozzá. Szerinte a politika kavar. Itt a „Merci” Kecskeméten. “Szerinted nem adna szívesen egy flottát valami politikus, vállalkozó haverjának részletre?”

Összeomlott piac

A taxisok szerint ugyanis ez a cél. A mostani több mint fél tucat különböző társaságból egyet, esetleg kettőt csinálni. Grót István, a Taxisok Igazsága Mozgalom alapítója ezt azzal cáfolja, hogy „nincs ma olyan befektető, aki egy ilyen szabályozatlan piacra belépne. A taxisok 1998-as tarifákon dogoznak. Egy olyan rossz, úgynevezett fuvarvásárlásos rendszerben, ami magával hozza, hogy összeomlik a piac.” Szerinte akik most tárgyalnak a fővárossal, pont ezt a rendszert akarják fenntartani. Ennek az a lényege, hogy a vállalkozó taxis tagdíjat fizet. A társasága megállapodik a nagy fuvaroztatókkal, multikkal, szórakozóhelyekkel, hogy olcsóbban fuvarozzák őket, cserébe csak ezt a társaságot hívják. A taxis az olcsó fuvarért cserébe visszakap a tagdíjból. Vagyis úgy tűnik, mindenki jól jár.

800/300/100

Taxisok Igazsága Mozgalom ezért akar egységes tarifát. Alapdíjnak 800 forinttal, kilométerenként pedig 300 forinttal számolnak, 100 forintos várakozási díj mellett. Grót István szerint ez magával hozhatja ugyan, hogy átmenetileg csökken a fuvarok száma, de a taxisok zsebében több pénz maradna. A mozgalom jelenleg 2190 tagot számlál. Vagyis a legnagyobb taxis érdekvédelmi csapatnak látszik a városban. Szerintük az egységes kinézetű autókra 2018-ig kell időt hagyni, mint ahogyan a 10 évesnél öregebb autók cseréjére is.


“Aztán a végén mi járunk rosszul. Így megy ez már egy ideje”

Fotó: Kummer János

Nincs haladék

Ezzel szemben a főpolgármester szerint, „akik azt kérik, hogy a rendezésre hét év türelmi idő után kerüljön sor, azok nem ezen a világon élnek”, az érintettek egy része “tulajdonképpen félroncs autókon és bizonytalan tarifákon” szállít jelenleg, ezért a taxisok ügyével foglalkozni kell. Meg azért is, mert tíz éve nem tette ezt meg senki. A hétfői taxismegmozdulásra utalva Tarlós azt mondta: akik úgy gondolják, hogy csak kétszáz felvonuló érintett szempontjai számítanak, azok megfeledkeznek a kétmillió budapesti szempontjairól. Megfogalmazása szerint a taxisoknak is az az érdekük, hogy ne lehessen többféle tarifával, “akármilyen roncsokkal” forgalmat szervezni.

A Kolosy téri taxisok csak legyintenek. „Itt még hosszú ideig vita lesz. Aztán a végén mi járunk rosszul. Így megy ez már egy ideje.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik