Egy egyszerű spórolási akciónál mégis jóval több a „Ne Vásárolj Semmit” nap. Magyarországon már 11 éve rendezik meg rendszeresen a fogyasztáskritikusok és a környezetvédő szervezetek. Idén a Tudatos Vásárlók Egyesülete november utolsó péntekén újra arra buzdít, hogy tartsunk fogyasztói böjtöt, kerüljük el a boltokat. Ezzel akarják felhívni az emberek figyelmét a társadalom túlfogyasztására és rossz fogyasztási szokásainkra, valamint arra, hogy a vásárlás nem egyenlő a boldogsággal.
A szervezők választása azért éppen péntekre esett, mert az elmúlt évek statisztikai adatai szerint a magyarok pénteken költik a legtöbb pénzt, ekkor indulnak vásárolni. Statisztikák támasztják alá azt is, hogy míg a magyar társadalom egyötöde komoly szegénységben él, a többségnél észrevehetők a túlfogyasztás tünetei, pedig a kényszerből vagy szórakozásból megvásárolt termékek nemcsak a pénztárcát karcsúsítják, hanem energiaigényük, csomagolásuk és szállítási igényük miatt ökológiai rendszerünk első számú ellenségei is. Életmódunknak köszönhetően jelentősen túlterheljük a bolygót. Ha mindenki úgy élne, mint mi magyarok, két Földbolygóra lenne szükségünk.
– Ragaszd le a pénztárcádat!
– Vásárlás helyett csereberélj!
– Tankolj fel előre! Vedd meg a szükséges dolgokat előző nap!
– Vesd be széles mosolyodat és juss be ingyen a szórakozóhelyekre! Próbálj meg aznap este józan maradni, ha nem megy, vigyél magaddal laposüveget!
– Messzire kerüld el a boltok kirakatait és koncentrálj a befizetendő számlákra!
– Nemsokára itt a Karácsony, spórolj az ünnepi bevásárlókörútra!
– Tesztelt magad! Legyen ez egy próba, hogy kiderüljön: elég erős vagy-e?
– Mentsd ki magad a boltban és mondd azt, hogy otthon hagytad a pénztárcád, de másnap fizetsz!
– Ha még nem tetted meg, most itt az alkalom, hogy életedben először csatlakozz egy civil kezdeményezéshez.
Ellenállunk vagy megadjuk magunkat?
Bár egyre nagyobb nyilvánosságot kap a kezdeményezés, nem fog „fekete péntekként” bevonulni a kereskedők naptárába 2011. november 25-e sem, hiába van a „Ne vásárolj semmit” nap – ezzel tisztában van az akciót meghirdető Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) is. Lőrincz Zsuzsa szóvivő elárulta: nem gondolják, hogy egy zsemlét sem fognak vásárolni ezen a napon az emberek, ezzel szemben főcéljuk felhívni a figyelmet a tudattalan költekezésre. Mindemellett egy nagyon érdekes próba is, hogy vajon ellen tudunk-e állni 24 órára az üzletek csábító kirakatainak? – tette hozzá a szóvivő.
Általános célok helyett konkrétumok
Bár tiszteletben tartja a TVE törekvéseit Vámos György, de azt naivitásnak gondolja, hogy valaha, bármilyen hatással lenne a kezdeményezés a vásárlókra. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta, sokkal hatásosabb lenne minden évben egy adott részterületre, problémára felhívni a fogyasztók figyelmét. Példának hozta fel azokat a piacokat, kereskedőket, akiknél a termékek eredete kétséges, minőségük általában gyatra, adósak maradnak a számlával, így a reklamáció lehetősége sincs meg. Ilyen akcióval, törekvéssel teljes lenne az egyetértése a kereskedőknek – tette hozzá a főtitkár.
A válság sincs hatással a vásárlási kedvünkre
Idén az első kilenc hónapban 0,5 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a KSH adatai alapján. Szeptember végéig összesen 5678 milliárd forintot hagytunk az üzletekben.
A hasunkon továbbra sem vagyunk hajlandóak spórolni, hiszen az élelmiszerekből – éves szinten – 1,5 százalékkal vásároltunk többet, a nem élelmiszer-kiskereskedelem viszont 0,6 százalékkal esett vissza. Honfitársaink üzemanyagra éves szinten 0,5 százalékkal költöttek kevesebbet. Viszont például szeptemberben (augusztushoz képest) 0,7 százalékkal több üzemanyagot vásároltak a felfelé kúszó árak ellenére is.
Összességében elmondható, hogy tavaly szeptemberhez képest néhány tizeddel nőtt a vásárlási kedv, nagyságrendileg ugyanannyit költöttünk, mint előző évben. A válságos évek közül idén először fordult elő, hogy nem csökkent a kiskereskedelmi forgalom.
– 2009-ben 2,5 millió tonna háztartási hulladékot gyűjtöttek be Magyarországon.
– Odafigyeléssel és az élelmiszerhulladék megelőzésével háztartásonként átlagosan több mint 40 ezer forintot lehetne megspórolni évente.
– 2011. III. negyedévében összesen 340 millió liter ásvány-, forrás- és egyéb vizet palackoztak, a 2010. III. negyedévi 328 millió literrel szemben.
– A PET palackok mindössze 15%-a kerül a szelektív gyűjtés rendszerébe, és csak mintegy 7-8%-ot dolgoznak fel újra.
– Évente 900 ezer tonna csomagolási hulladék keletkezik (műanyag fóliákból, zacskókból és flakonokból, tejes- és sörösdobozokból stb.), ami kukánk tartalmának akár 50%-át is kiteheti.
– A 2010-es mikulás-karácsony szezonban 740 tonna édességet vettünk.
– 2009 utolsó két hónapjában 7,5 milliárd forint áruhitelt vettek fel honfitársaink – gyaníthatóan a karácsonyi ajándékvásárlás részeként
– A lakosság 42 százaléka különálló boltokban vásárol, 25%-a a városszéli bevásárlóközpontokat választja, 16% belvárosi plázákba jár vásárolni.