Belföld

A Jogpont Hálózatra a jövőben is szükség van

Két év alatt több mint 45 000 esetben keresték fel az Európai Uniós forrásból, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében létrehozott jogsegély szolgálatot, ahol munkajog, cégjog és társadalombiztosítási kérdésekben kaphatott tanácsot bárki ingyenesen az ország 154 helyszínén.

2009. februárjában jogsegély-szolgálat kezdte meg tevékenységét Jogpont Hálózat néven Magyarország 144 helyszínén, ami az elmúlt évben további 10 helyszínnel bővült. A Jogpont Hálózat térítésmentes jogi segítséget nyújt munkavállalóknak, munkáltatóknak, valamint vállalkozóknak a munkaerőpiacra való belépésben, a munka-, Tb.-jogi, valamint a vállalkozóvá válással kapcsolatos tanácsadással. A szolgáltatás közvetve nem csak az állampolgároknak, hanem a közigazgatásnak és a bíróságoknak is segítséget nyújt, hiszen a tanácsadások által csökkent a bírósági ügyek száma, illetve egyes esetekben rövidebbé válhatott az ilyen ügyekre fordított idő, kevesebb költség merült fel az ügyfelek számára.

A Jogpont Hálózatra a jövőben is szükség van 1

A Jogpont Hálózatot létrehozó Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ)és a négy munkáltatói érdekvédelmi szervezet (ÁFEOSZ, IPOSZ, KISOSZ, OKISZ) közösen abban voltak érdekeltek, hogy egy komplex, munkavállalót és munkáltatót, vállalkozásokat egyaránt segítő országos jogi tanácsadó hálózatot hozzanak létre, amit bárki ingyenesen igénybe vehet.

A projekt alig két éves működése alatt több mint 45 000 esetben vették igénybe a szolgáltatást, ahol a jogi tanácsadáson túl az egyes okiratok értelmezésében és egyes, egyszerűbb okiratok szerkesztésében is segítségére voltak az ügyfeleknek a jogászok.

Az esetek túlnyomó többségében munkajogi kérdésekkel keresték fel a jogászokat, míg cégjogi és TB kérdésekkel csaknem egyenlő arányban 15-15% körül keresték fel a szolgáltatást. Az ügyek csaknem 50%-ban egyértelműen megállapítható a jogsérelem az ügyféllel szemben, míg további 32%-ban valószínűsíthető ugyan ez. A munkajogi jogsértések több mint 40%-ánál nem egyszeri jogsértéssel, hanem egy szisztematikus, ismétlődő jogsértés egyik elemével kapcsolatban történt a tanácsadás.
Az eseteknek csak negyede az, ahol az ügyfél úgy dönt, hogy jogvitát, pert kezdeményez az ellenérdekű féllel szemben, mivel túlnyomórészt akkor, amikor a tanácsadást felkeresi, még korainak érzi ezt a lépést. Először csak az ellenérdekű féllel kívánja közölni igényét a tanácsadáson megbeszéltek szerint.

Összességében tehát a Jogpont Hálózat betölti azt a küldetést, amiért létrehozták, hogy az állampolgárok jogtudatosabbá váljanak, illetve, hogy jogilag tisztább helyzeteket teremtsen a munka világában.

A Jogpont Hálózatra a jövőben is szükség van 1

A Jogpont Hálózat létrehozói ugyan kötelesek a szolgáltatást a jövőben is fenntartani, viszont a továbbiakban már csak az érdekvédelmi szervezetek tagjainak nyújthatják ingyenesen a szolgáltatást (MSZOSZ, ÁFEOSZ, IPOSZ, KISOSZ, OKISZ), másoknak már önköltségi áron.

Az érdekvédők ugyan akkor bíznak abban, hogy a jogsegélyszolgálat fejlesztésére mihamarabb kiírásra kerül a következő pályázati lehetőség, és nem csak hogy további két évig tudják azt változatlanul ingyenesen mindenki számára működtetni, de olyan fejlesztésekre is lehetőségük nyílhat, mint a telefonos vagy elektronikus úton való jogi tanácsadás, vagy a jogági területek további bővítése.

További információk!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik