“Augusztus végén hibáktól és pontatlanságoktól hemzsegő, koncepciózusan szerkesztett, vádiratnak beillő jelentéstervezet került ki az ÁSZ-tól” – áll a főváros közleményében. Mint írják, a BKV szakembereivel közösen több fordulóban válaszoltak a tervezetre, s felhívták a figyelmet a nyilvánvaló tévedésekre. “Az ordító hibák és téves ténymegállapítások egy részét az ÁSZ ezt követően visszavonta, ám az elnök – az ellenőrzések történetében példátlan módon – még az eljárás folyamata alatt bejelentette a vizsgálat eredményét, és hűtlen kezelés miatt feljelentést tett az ügyészségen” – írja a városháza. Szerintük a vizsgálat tavasszal az ÁSZ-tól megszokott alapossággal kezdődött, ezután viszont vezetőváltás történt. Mint ismert, a számvevőszék új elnöke Domokos László addigi fideszes képviselő lett.
A főváros szerint a 4-es metró létjogosultságát vonja kétségbe az ÁSZ, amikor csak az építés negatív társadalmi következményeiről beszél, társadalmi hasznairól nem. A számvevők nem értenek egyet azzal a szerződéses rendszerrel, amelyben nem egy generálkivitelező van, és az egyes kivitelezési szakaszok tervezése-építése párhuzamosan zajlik. A főváros viszont úgy véli, a kivitelezés szétbontása éppen növeli a versenyt és mérsékli az árakat, valamint a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott tervezési-építési párhuzamosság nélkül, az összes szükséges engedély bevárásával együtt még jobban elhúzódna a beruházás.
A városháza vitatja azt a megállapítást, hogy a megbízó-kivitelező miatt történt nagy késedelem az építés során. Szerintük ugyanis nem lehetett előre számolni például azzal, hogy a fúrópajzsindító akna fölötti ingatlan tulajdonosa a szakértő által megállapított kártalanítási összeg 17-szeresét fogja követelni, tehát hogy alá nem támasztott igény akadályozza az ingatlan igénybevételét.
A megugró költségekről szóló hírek – és az ÁSZ-jelentésben is olvasható megállapítások – kapcsán a városháza arról ír: a számvevőszék “a beruházási költségek folyamatos emelkedését több helyen össze nem hasonlítható értékek tendenciózus egymás mellé állításával tálalja”. Például az 1996-os megvalósíthatósági tanulmányban tervezett összköltség, valamint 2004 és 2010 között időben számolt folyóáras értékek összevetésével, elhagyva az időközbeni inflációt és a megváltozott műszaki tartalmat. A városháza kimutatása szerint az infláció és a műszaki tartalom változásából fakadó drágulás nélkül a szerződésben rögzítetthez képest 10 százalék alatti a költségnövekedés, ami ilyen bonyolult projekt esetén kifejezetten alacsony – áll a közleményben.
A főváros több esetben emelt kifogást olyan megállapítások ellen, amelyeket a jelentés tervezetében semmivel sem támasztottak alá a számvevők, s amelyekből aztán sorra vont vissza állításokat az ÁSZ a kapott észrevételek alapján, ám néhányszor mégis megmaradt az ezekre való utalás a jelentésben. A főváros szerint az ÁSZ-jelentés formálódását az jellemzi, hogy “a prekoncepció maradt, a szöveg változott”.
AJÁNLOTT LINK:
ÁSZ: a pénzügyi háttér megvolt a 4-es metró kivitelezésénél (Hír24)