A jelentése rámutat arra, hogy a Kelet-Európa országaiban – különösen a fővárosok térségében – az elmúlt egy-másfél évtized alatt szédítő arányban nőtt a forgalomban lévő gépkocsik száma, és az infrastruktúra fejlődése nem tudott ezzel lépést tartani. Emiatt a városok belső részein és a bevezető főútvonalakon lelassult a közlekedés, állandósultak a dugók, és ez az időveszteség, a balesetek és a környezet állapotának romlása miatt óriási gazdasági károkat okoz.
Néhány évvel ezelőtt nálunk is felvetődött a dugódíj esetleges bevezetése, de olyan elemi erejű felháborodás követte Demszky Gábor ötletét, hogy felhagyott vele. Dancs Gábor, a Fővárosi Közgyűlés szabad demokrata tagja a Világgazdaságnak elmondta, a főpolgármester csak az M0-s körgyűrű és a négyes metró elkészültét követően számolt ezzel a lehetőséggel, de miután ezek a beruházások még nagyon a kezdetén tartanak, a Városházán semmilyen előkészület nem folyik az útdíj bevezetésére. A főváros nyáron elfogadott Podmaniczky-terve belvárosi forgalomkorlátozásokkal igyekszik orvosolni a helyzetet.
Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. közlekedésszervezési és hálózatfejlesztési tagozatának vezetője is csak akkor tartja helyesnek a belvárosi útdíj bevezetését, ha ehhez megvannak a feltételek. A legfontosabb, hogy az érintett övezetekkel szemben alternatívát, fejlett úthálózatot nyújtsanak a közlekedőnek, csakhogy ez Budapesten hiányzik.