Belföld

Sávot kapnak a vakok

Úgynevezett taktilis sávot épített a BKV a Blaha Lujza téri metróállomásra. A 9 milliméter széles és 2 milliméter mély sáv megépítése két évet vett igénybe.

Hat csíkot martak a frissen felújított metróállomás kövezetébe a BKV szakemberei. Ez összesen 120 méter, az ára pedig 500 ezer forint. Ennek a segítségével a fővárosban egyedül közlekedő vakok a mozgólépcsőtől a peronokig segítség nélkül tudnak eljutni. Ez még messze van attól, hogy a vakok és gyengénlátók valóban egyedül tudjanak közlekedni, de már ez is kétéves egyeztetésbe került. A vakok ugyanis olyat szerettek volna, ami kiemelkedik a földből, és így bottal és cipővel is egyszerű megtalálni. A BKV szakemberei ezért többféle mintát vittek a vakok Herminai úti intézetébe, ahol az érintettek több jó megoldást is kipróbálhattak.

Azonban ezek a megoldások vagy a BKV, vagy a Közlekedési Felügyelet ellenállásán elbuktak, ezért kellett két év a bevezetéshez. A különféle kiemelkedő jelzéseket ugyanis mind egytől egyig balesetveszélyesnek nyilvánították. A látók ugyanis nem nézik a földet, ezért egy dudorban könnyen eleshettek volna – mondta lapunk érdeklődésére Suhajda István, a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Egyesületének alelnöke. Ezért végül egy nem dudorodó, hanem süllyeszette megoldást választottak. Molnár Gábor, a BKV metró üzemigazgatóságának főmérnöke szerint ezek után még külön feladat volt megtalálni azt a méretet, amiben az utasok nem botlanak el, és egyetlen tűsarok sem akad bele. A bemart csíkokat azonban a fehér bottal könnyen ki lehet tapogatni.


Sávot kapnak a vakok 1

Vakok tesztelik a sávot

Ez azonban csak az alsó utaselosztó csarnokban segít, és egyelőre se eleje, se vége. Erre találták ki az Audio Tájékoztatási Segédletet, ami csipogással vezeti a sávtól a mozgólépcsőig a rendszer használóit. Az érintettek csak megnyomják a kulcstartónyi méretű készülék gombját, és a mozgólépcsőket elválasztó ballusztrádok végén lévő jeladók hangos csipogással jelzik, hogy melyik mozgólépcső vezet fölfelé (mindig csak egy lépcső felé, akkor is, ha több lépcső is vezet fölfelé).

Ez a négy jeladó állomásonként egymillió forintba kerül. A BKV közleménye szerint a kettes metró 11 állomásán összesen 15 millió forintba kerül, pedig nincs is minden állomáson mozgólépcső. A kézi készülék Suhajda szerint körülbelül háromezerbe, az első 45 darabot a BKV ajándékba adta az egyesületnek.

A peronról a metrókocsiba azonban sem a csipogó, sem a bemart sávok nem vezetik el az embereket. Ezen a pár centin ragasztott, érdesített felületű csíkok lesznek. Azért nem marták fel ezeket a jeleket, mert pár év múlva új metrókocsik érkeznek a vonalra, azoknak az ajtajai pedig máshova esnének. Molnár hangsúlyozta: felesleges pénzkidobás lenne, ha két év múlva újra kéne marni a sávokat, a régieket pedig eltüntetni. Ezért inkább a kevésbé tartós (a számítások szerint félévente cserélendő) ragasztott csíkokat választották. Ha a „tesztüzemben” jól szerepelnek ezek a megoldások, jövő augusztusig minden állomáson lesznek ilyenek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik