Belföld

Online tanulmány a klasszikus zene kedvelői körében

Online tanulmány a klasszikus zene kedvelői körében a www.classicalmusicstudy.com honlapon.

Kik is tulajdonképpen a klasszikus zene kedvelői? Mi mozgatja őket, mik a preferenciáik, hová akarnak utazni? A trieri Egyetem Szervezési és Stratégiai Menedzsment tanszéke jelenleg egy nemzetközi online megkérdezést folytat, hogy választ adjon ezen kérdésekre. A megkérdezés 2004 november 1-jén kezdődött, és előreláthatólag 2005. március 31-ig érhető el 20 országban, a kiválasztott honlapokon.

A tanulmány egy kutatómunka lezárása, melyet már hasonló módon lebonyolítottak 2004 júliusában a német anyanyelvű térségben, és melyet most nemzetközi síkra terjesztettek ki.

Az első átfutás óta a kérdőívet folyamatosan fejlesztették, a még nyitott részletkérdéseket tisztázták illetve egy nagy szúrópróbát végeztek. A tanulmány nemzetközisége hozzájárul ahhoz, hogy a klasszikus zene kedvelőit a kultúrspecifikus különbségek szempontjából is megvizsgálják. Ezen vizsgálat elméleti hátteréül a Szervezési és Stratégiai Menedzsment tanszék számára az “affinity group marketing” módszere szolgál, melynek során olyan társadalmi csoportokat azonosítanak, melyek hasonló magatartásmintát és karakterisztikát mutatnak egy közös affinitás tekintetében és ezért analóg módon lehet őket megszólítani.
Az interperszonális kommunikáció a legfontosabb a klasszikus zene kedvelői számára.

A megkérdezés súlypontja a pszichgrafikus jellemzők felderítése mellett az interperszonális kommunikáció azonosítása a klasszikus zenekedvelők csoportján belül, azaz ezen csoport hálózatait állítják előtérbe. Ebben az összefüggésben az értékeket és érdeklődést, a fogyasztási- és utazási magatartást valamint a csoport szervezettségi fokát vizsgálják és azt, hogy milyen módon lehet kívülről felismerni a csoportot.

A tanulmány célja, hogy a klasszikus zene kedvelői csoportjának pontos ismeretében következtetéseket tudjanak levonni személyes szükségleteikre vonatkozóan, s így ezen tudás birtokában speciális termékeket és szolgáltatásokat kínálhassanak nekik.

A 2004 júliusi tanulmány érdekes eredményei

Már júliusban a német anyanyelvű területen megmutatkozott, hogy a klasszikus zene kedvelőinek csoportja további alcsoportokba osztható, és a csoport különböző fazettáit, valamint a különböző korosztályokat a csoporttagokkal való kommunikáció során figyelembe kell venni.

Az első eredmények kiértékelésekor 635 kérdőívet vettek figyelembe. A megkérdezettek átlagjövedelme kicsivel nettó 2.000 euró fölött volt, 91%-uk érettségizett vagy magasabb végzettségű, és a megkérdezettek 69,1%-a aktívan zenélt (hangszer vagy ének). Különösen az interperszonális kommunikációs rendszerek azonosításából adódtak érdekes eredmények. Így a klasszikus zene kedvelőinek 38,6%-a jelölte meg, hogy hetente minimum egyszer kapcsolódnak ki klasszikus zenét hallgatva. 20% hetente legalább kétszer, és 7,4% naponta teszi ezt. Ugyancsak sokatmondó az a tény, hogy a klasszikus zene kedvelői a német átlaglakosságnál konzervetívabbnak tartják magukat, ugyanakkor az átlagnál magasabb értéket mutatnak az életöröm tekintetében, amely hedonisztikus életstílusra enged következtetni.

Ezek az előzetes eredmények 2004 nyaráról még érdekes és részletes értékeléseket vetítenek elő 2005 tavaszára vonatkozóan.

Amennyiben részt szeretne venni a tanulmányban, megteheti a www.classicalmusicstudy.com honlapon szereplő magyar nyelvű kérdőív kitöltésével!

A Trieri Egyetem tanszéke örömmel fogadja a segítséget a tanulmányra mutató link további terjesztésében (honlapokon, hírlevelekben, fórumokon való elhelyezésel).

További információért forduljon Frau Samadihoz (samadi@strama.info).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik