Belföld

Acélhiánnyal küzd a japán Suzuki

A Nissan után a Szuzuki is jelentette be, hogy acélhiány miatt visszafogja termelését. A Honda azt fontolgatja, hogy külföldről fogja beszerezni az autógyártáshoz szükséges acélt, a Mitsubishi Motors pedig azt közölte, hogy esetleg módosítani fogja gyártási terveit.

Ezúttal a Suzuki Motor jelezte, mégsem lesznek extra műszakok a hónapban, amit eredetileg azért terveztek, hogy az év utolsó hónapjában 13 ezerrel több gépkocsit állítsanak elő.

A cég arra hivatkozott, hogy akadoznak az acéllemez szállítások, miközben novemberben 17 százalékkal megugrott a kereslet a megújított Alto, valamint a Swift modellek iránt.

A Nissan a múlt héten közölte, hogy több japán gyárában néhány napra leállítja a termelést.

Tokiói jelentések szerint más japán autógyártók is hasonló lépésre kényszerülhetnek. A Honda például azt fontolgatja, hogy külföldről fogja beszerezni az autógyártáshoz szükséges acélt, a Mitsubishi Motors pedig azt közölte, hogy esetleg módosítani fogja gyártási terveit. A Toyota Motor a jövőben több acélt tervez vásárolni Kínából és Dél-Koreából.

Ugyanakkor az európai autógyártók egyelőre nem aggódnak az acélellátási helyzet miatt, inkább a nyersanyag magas árát tekintik piaci szempontból veszélyesnek.

Európai acélgyártók szerint a feszített acélpiaci helyzetmost elsősorban Japánra jellemző. A német Krupp közölte: megfelelően látják el felhasználóikat. Az európai autógyártók hosszú távú szállítási szerződés alapján kapják az acélt, ez a szerződés az árszintet is gyakorlatilag szavatolja.

Az acélárak tavaly év eleje óta megkétszereződtek, elsősorban a hirtelen megugrott kínai acélkereslet miatt. Több járműgyártó, főleg a nagyobb acélfelhasználók emiatt emelték is termékeik eladásai árát. A Peugeot elnöke a nyersanyagok áremelkedésének hatását a cég szintjén évi 80 millió euróban jelölte meg, ennyivel mérséklődik emiatt a nyereség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik