Az előadások és a kerekasztal beszélgetések során a Magyar Gyógyszerészkamara, az Országos Gyógyszerészeti Intézet és az ÁNTSZ szakértőinek részvételével vitatták meg a jelenlévők a gyógyszertári marketing jelenét és jövőjét.
Más kereskedelmi területekhez hasonlóan, a gyógyszerforgalmazásban is kiemelt szerep jut a hatékony és modern reklámeszközök alkalmazásának. Sajnos – ahogy azt a patikákban kallódó szórólapok, plakátok, gyűjtők, prospektusok, termékismertetők: a legkülönbözőbb rendű és rangú reklámhordozók is bizonyítják – hazánkban még nem alakult ki a gyógyszertári marketing valódi „kultúrája”.
A Szinapszis Kft., a Szonda Ipsos és az AC Nielsen által készített 2003/2004 évi kutatás alapján a készítményekkel kapcsolatos vásárlói döntést 26 százalékban a patikusok ajánlása befolyásolja, ismertségük 28 százalékban a patikákban dől el, a velük kapcsolatos reklámok ismertségét pedig 37 százalékos aránnyal a patikai hirdetések határozzák meg.
Ma már a nagyvállalatok túlnyomó többsége él az indoor reklámeszközök nyújtotta lehetőségekkel. Ellentétben az ügynökségekkel, önálló branding módszerként is alkalmazzák, és jelentős részük tervezi, hogy a közeljövőben is felhasználja kommunikációs eszközként azokat.
A termék kommunikáció mellett a társadalmi célú figyelemfelhívás szempontjából is egyre nagyobb szerep jut a beltéri reklámeszközöknek. Idén a csontritkulás megelőzését elősegítő Csontvonal, valamint az Onkológiai Betegnap népszerűsítését támogatták többek között a patikai indoor felületek.
Az indoor eszközök a gyógyszertári kommunikáció hasznos és hatékony elemei; még annak ellenére is azok, hogy többnyire átláthatatlan összevisszaság jellemzi őket. A betegeknek, vásárlóknak a patikákban kiplakátolt hirdetések, szanaszét heverő szóróanyagok kazlából kell kibogarásznia a számukra hasznos információkat. Hazánkban még nem terjedtek el igazán a beltéri marketing valóban hatékony, innovatív formái és EU-konform eszközrendszere; a kilátások azonban bíztatóak: ahogyan azt a PharmaMédia legújabb, egységes megjelenést biztosító megoldását bevezető hazai gyógyszertárak példája is mutatja.
A PharmaMédia szakemberei szoros és kölcsönös együttműködésben dolgoznak az ÁNTSZ-szel, a Magyar Gyógyszerész Kamarával, a Magyar Gyógyszerészeti Társasággal, a Gyógyszertári Szakdolgozók Egyesületével és az Országos Gyógyszerészeti Intézettel, így a gyógyszerreklámozást szabályozó rendelkezéseket maradéktalanul szem előtt tartva fejleszthetik ki megoldásaikat.
Kiss Zoltán – a Csepeli Csalán Gyógyszertár tulajdonosa – tapasztalatai szerint, a rendezett, arculati szempontból egységes patikabelső komolyan segítheti a gyógyszerészek munkáját. A gonddal megtervezett, esztétikus beltérben a betegek sokkal inkább otthon érzik magukat, mint a tiri-tarka szóróanyagokkal telepakolt, különféle reklámplakátokkal teleragasztgatott gyógyszertárakban, és a jól megválasztott eszközöknek hála a reklámozók által közvetíteni kívánt üzenetek is közérthetőbbé válnak: ami amellett, hogy szakmaiságot sugall, a mindennapi rutint is megkönnyíti, hisz kevesebb időt kell arra fordítaniuk a patikusoknak, hogy informálják a betegeket az egyes készítményekkel kapcsolatos fontos tudnivalókról. A gyógyszerész véleménye alapján, a beltéri eszközök haszna kereskedelmi értelemben sem elhanyagolható, mivel a jól menedzselt patikai kommunikációnak köszönhetően például lehetővé válik, hogy egyes szezonális termékeket – mint a vitaminok, a naptej, az allergia elleni készítmények, stb. – hatékonyabban hirdethessenek és forgalmazzanak az officinákban.
A másik figyelemre méltó tény, hogy a gyógyszerészeknek egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a tájékoztatásban. A felhívásnak, hogy: „…kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét!”, növekszik a jelentősége, hiszen a gyógyszertárak látogatói bizalommal fordulnak a gyógyszerészekhez. Ezt támasztja alá a már említett kutatásban található 26 százalékos arány is, amikor a patikusok ajánlása alapján ismerik a megkérdezettek a készítményeket.
A gyógyszerészek természetesen szívesen felvállalják a tájékoztatást, mivel általuk hiteles és megbízható információforrásból értesülnek az érintettek a kezelésükhöz szükséges készítményekről, azok hatásairól, mellékhatásairól.
Ahhoz, hogy a gyógyszerészek naprakész információkkal rendelkezzenek, folyamatos továbbképzésre van szükség, melyet többek között a PharmaMédia Kft. biztosít számukra.
A gyógyszermarketing-szakemberek és gyógyszertárvezetők alapította PharmaMédia Kft. az egységes és progresszív hirdetési formák, dinamikus, jól átlátható reklámfelületek, szakmailag megalapozott, ámde közérthető kommunikáció híve. Az általuk kifejlesztett reklámfelületeket az ország négyszáz, legforgalmasabb patikája alkalmazza, ráadásul – ahogy azt partnerkirendeltségeik impozáns forgalomnövekedési mutatói is bizonyítják –, sikerrel: a PharmaMédia megoldásait használó gyógyszertárak között olyan is akad, amelyik nem kevesebb, mint huszonnyolc százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el a cég reklámfelületeinek kihelyezése óta.
A cég piacra bocsátás előtt, egy éven keresztül, saját patikáiban tesztelte az általa kidolgozott kommunikációs eszközöket. A tesztidőszak eredményeinek láttán, amelyek a megoldás kidolgozóinak bevallása szerint még őket is meglepték, szerencsére mind több gyógyszertárvezető ismeri föl, az egységes arculatot, rendezett belteret szavatoló marketingmegoldások nem csupán figyelemfelkeltőbbek és ízlésesebbek, de a forgalomnövekedést is hatékonyabban szolgálják, mint a hagyományos indoor eszközök.