Szombaton a Mercedes autógyár két üzemére is átterjedt az elmúlt héten a DaimlerChrysler gyáraiban kezdődött sztrájkhullám. A hétvégén 14 és félezer munkás sztrájkolt tiltakozásul, hogy a cég vezetése úgy kívánja megtartani állásukat, hogy csökkentik a fizetéseiket és növelik a munkaidejüket. A hétvégi Mercedes-sztrájk miatt csaknem ezer gépkocsi legyártására nem került sor. Az elmúlt héten a konszern többi üzemében 80 ezren szüneteltették a munkát.
|
A DaimlerChrysler néhány nappal korábban fenyegette meg a munkavállalóit, mégpedig azzal, hogy kilátásba helyezte hatezer állás megszüntetését, ha a dolgozók nem bólintanak rá a félmilliárd eurós költségcsökkentésre. A félmilliárdos költségcsökkentés alternatívája egészen pontosan a hatezer dél-németországi állás megszüntetése és az új C-osztály gyártásának Észak-Németországba, vagy a Dél-Afrikai Köztársaságba történő áthelyezése lenne. Az ajánlat érdekessége, hogy a cégvezetés bejelentette, amennyiben az üzemi tanács elfogadja a javaslatot, a menedzsment tagjai is lemondanak egy évre fizetésük emeléséről.
|
A DaimlerChrysler cégnél nem ez az első eset, hogy költségcsökkentéssel próbálkoznak. Már korábban jelezte a menedzsment, hogy 10 ezer dolgozó felesleges a vállalatnál. A szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon az autógyárnál felmerült a munkaidő-bővítés lehetősége is. Bár az autógyár üzemi tanácsa egyelőre nem reagált a menedzsment fenyegetésére, könnyen lehet, hogy akárcsak a Siemensnél, itt is kénytelen lesz elfogadni az ajánlatot, és ezzel gyakorlatilag legitimálják a Siemensnél bevezetett tárgyalási gyakorlatot. Az ágazati szakszervezet vezetői ugyan hangoztatják, hogy a Siemens esetében egyedi megállapodásról volt szó, de a hírek szerint immár a Volkswagen autókonszern is vérszemet kapott, s megpróbálja keresztülvinni a személyi költségek csökkentését: középtávon 30 százalékos megtakarítást kívánnak elérni.
Gyenge konjunktúra
A hét végén már igen közeli megoldásról szivárogtak ki hírek, a Mercedes kocsikat gyártó DaimlerChysler vezérigazgatója a Welt am Sonntag című lapnak meg is erősítette: bízik a tárgyalások sikerében. Elemzők szerint a munkaügyi konfliktus háttere az, hogy a sindelfingeni Mercedes üzemben a munkások jobban keresnek, mint a brémaiban, nagyobbak a költségek, és a Daimler éppen ezért szeretne fél milliárd eurós megtakarítást elérni, elsősorban az előbbi gyártóhelyen. Arról sem szabad persze, elfeledkezni, hogy a probléma gyökere a lanyha konjunktúra, amitől az egész német járműipar szenved.