Belföld

Drágán szerelik a Mercedest

A német autóipar válságának tünete a Mercedes-sztrájk. Az elegáns autókat gyártó DaimlerChrysler azzal revolverezi a szakszervezeteket, hogy ha nem elég nekik az alacsonyabb bér, elköltözteti a gyártást. Az eset nem egyedi: a VW is vérszemet kapott.

Szombaton a Mercedes autógyár két üzemére is átterjedt az elmúlt héten a DaimlerChrysler gyáraiban kezdődött sztrájkhullám. A hétvégén 14 és félezer munkás sztrájkolt tiltakozásul, hogy a cég vezetése úgy kívánja megtartani állásukat, hogy csökkentik a fizetéseiket és növelik a munkaidejüket. A hétvégi Mercedes-sztrájk miatt csaknem ezer gépkocsi legyártására nem került sor. Az elmúlt héten a konszern többi üzemében 80 ezren szüneteltették a munkát.






Ragadós példa
A Siemens a közelmúltban hasonló feltételekhez kötötte Bocholtban és Kamp-Lintfortban, mobiltelefonokat és drótnélküli vezetékes telefonokat gyártó cégénél a munkahelyek megtartását. A szakszervezetek ott végül mindent lenyeltek: a dolgozók extra fizetés nélkül, heti öt órával többet vállaltak, hogy munkahelyeiket ne telepítsék át az alacsonyabb bérszínvonallal kecsegtető kelet-közép-európai országokba.

Megfenyegették a munkavállalókat


A DaimlerChrysler néhány nappal korábban fenyegette meg a munkavállalóit, mégpedig azzal, hogy kilátásba helyezte hatezer állás megszüntetését, ha a dolgozók nem bólintanak rá a félmilliárd eurós költségcsökkentésre. A félmilliárdos költségcsökkentés alternatívája egészen pontosan a hatezer dél-németországi állás megszüntetése és az új C-osztály gyártásának Észak-Németországba, vagy a Dél-Afrikai Köztársaságba történő áthelyezése lenne. Az ajánlat érdekessége, hogy a cégvezetés bejelentette, amennyiben az üzemi tanács elfogadja a javaslatot, a menedzsment tagjai is lemondanak egy évre fizetésük emeléséről.






A VW vérszeme
A konszern székhelyén, Wolfsburgban egyelőre nem foglalkoznak azzal, hogy munkahelyeket telepítenének át például Kelet-Európába, s visszautasítják azokat a híreket is, hogy a vállalat válságos helyzetnek néz elébe. A Volkswagen a gyenge konjunktúra miatt szenved, különösen az új Golf eladási számai maradnak el a várakozásoktól. A nyári leállást egy héttel, négy hétre hosszabbították meg, s az értékesítéstől függ, hogy szünetel-e majd a termelés ősszel és karácsonykor.

10 ezer felesleges ember


A DaimlerChrysler cégnél nem ez az első eset, hogy költségcsökkentéssel próbálkoznak. Már korábban jelezte a menedzsment, hogy 10 ezer dolgozó felesleges a vállalatnál. A szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon az autógyárnál felmerült a munkaidő-bővítés lehetősége is. Bár az autógyár üzemi tanácsa egyelőre nem reagált a menedzsment fenyegetésére, könnyen lehet, hogy akárcsak a Siemensnél, itt is kénytelen lesz elfogadni az ajánlatot, és ezzel gyakorlatilag legitimálják a Siemensnél bevezetett tárgyalási gyakorlatot. Az ágazati szakszervezet vezetői ugyan hangoztatják, hogy a Siemens esetében egyedi megállapodásról volt szó, de a hírek szerint immár a Volkswagen autókonszern is vérszemet kapott, s megpróbálja keresztülvinni a személyi költségek csökkentését: középtávon 30 százalékos megtakarítást kívánnak elérni.

Gyenge konjunktúra

A hét végén már igen közeli megoldásról szivárogtak ki hírek, a Mercedes kocsikat gyártó DaimlerChysler vezérigazgatója a Welt am Sonntag című lapnak meg is erősítette: bízik a tárgyalások sikerében. Elemzők szerint a munkaügyi konfliktus háttere az, hogy a sindelfingeni Mercedes üzemben a munkások jobban keresnek, mint a brémaiban, nagyobbak a költségek, és a Daimler éppen ezért szeretne fél milliárd eurós megtakarítást elérni, elsősorban az előbbi gyártóhelyen. Arról sem szabad persze, elfeledkezni, hogy a probléma gyökere a lanyha konjunktúra, amitől az egész német járműipar szenved.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik