Belföld

Vivendiből Invitel – átalakul a magyar telekomcég

Új tulajdonosok, új vezetők, új név – nagyok a változások a második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatónál. A FigyelőNetnek az Invitel értékesítési igazgatója nyilatkozott, aki a régi...

Januárban jelentették be, hogy az AIG Emerging Europe Infrastructure Fund L. P. és a GMT Communications Partners Limited vette meg Magyarország második legnagyobb vezetékes telefontársaságát, a Vivendi Telecom Hungaryt (VTH). A régóta pénzügyi gondokkal küszködő francia távközlési óriás, a Vivendi hosszú vajúdás után szabadult meg magyar leányvállalatától, miután készpénzre volt szüksége, hogy rendezze működési rendellenességeit.


Vivendiből Invitel – átalakul a magyar telekomcég 1

Tőkeerős vevő

A vevők egyike nem véletlenül ismert tőkeerősségéről: az AIG a világ egyik legnagyobb piaci értékű biztosítója, amely Magyarországon már számos érdekeltséggel rendelkezik, így az AIG Life, vagyis az élet- vagyonbiztosítási divízió része az Ahico Biztosító Rt. Az AIG/Lincoln ingatlan divízió érdekeltségébe tartozik ezen kívül két ipari park, az M1 Business Park és az Airport Business Park, amelyek Budapest környékén működnek.

A Vivendi Telecom Hungary megvásárlása után négy hónap telt el, ez alatt az idő alatt az új cégtulajdonosok megkezdték a VTH átalakítását. A hatékonyságnövelés jegyében végrehajtott szervezeti változtatások és felső vezetői posztokon történt személycserék után szeptember elejére gyökeres arculatváltást jelentettek be – elsőként a vállalat nevének Invitel Távközlési Szolgáltató Rt.-re módosítását.

 Megszűnő almárkák

Árvay László elmondta: az arculat egységesítése jegyében megszűnnek az eddigi V-fon (vezetékes telefonos), a V-net (internetes) és a V-com (üzleti) almárkák, és mindhárom tevékenység az Invitel név alatt fut majd.

Névváltozás és arculatváltás



A változások részleteiről a FigyelőNet Árvay Lászlót, a cég értékesítési ágazati igazgatóját kérdezte. Árvay egyébként „régi motorosnak” számít a második legnagyobb magyar vezetékes távközlési szolgáltatónál: a VTH-nál is a topmenedzserek közé tartozott, és az Invitelnél is megtartotta pozícióját a tulajdonosváltás után.

Árvay László lapunknak elmondta: a névváltozás egyben teljes körű arculatváltást jelent. Egyrészt a tulajdonosi szerkezet módosulása, az új részvényesek megjelenése egyértelműen indokolta a Vivendi név elhagyását. Az Invitelre keresztelésnek pedig az volt az egyik oka, hogy ez a név emlékeztet a magyar „invitál” szóra, ezáltal „meghívást jelent egy új világba”.

 Másodikok a vezetékes piacon

Az Invitel a Matáv után Magyarország második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatója, piaci részesedése a bekötött fővonalak számát tekintve 12 százalékos. Az Invitelen és a Matávon kívül a vezetékes telefonpiacon jelen van még két-két százalékos részesedéssel az Emitel, valamint a Monortel, illetve öt százalékkal a Hungarotel. Az Invitelnek a hat megyére kiterjedő helyi, közcélú távbeszélő-szolgáltatások mellett országos adatátviteli szolgáltatást nyújtó ágazata, továbbá internetszolgáltatója is van. A társaság közel félmillió vezetékestelefon-előfizetőt szolgál ki, és mintegy 20 ezer ügyfelet lát el az ország minden pontján üzleti kommunikációs szolgáltatásokkal. Internet-előfizetőinek száma 40 ezer körüli. Az Invitel, illetve a korábbi tulajdonos, a Vivendi közel 550 millió dollár értékű beruházást hajtott végre Magyarországon. A vállalatcsoport közel 1250 munkatársat foglalkoztatott tavaly, idén ez a szám lényegesen, 25 százalékkal csökkent, immár kevesebb mint ezer alkalmazott dolgozik az Invitelnel.

Az üzleti felhasználókra fókuszálnak


Árvay elmondta, hogy a cég a korábbinál jobban kíván koncentrálni az üzleti felhasználókra. Az üzleti felhasználók adatforgalma évi 25-30 százalékos bővülést mutat – magyarázta az igazgató -, az Invitel ezt a növekvő szegmenst próbálja erőforrásainak összpontosításával megcélozni. Az országos lefedettségű üzleti szolgáltatásokkal ugyanis ellensúlyozni tudják a vezetékes ágazat visszaesését.

Bár a forgalmi, bevételi mutatókat illetően minden részlegnél növekedést várnak, így a cég összforgalmát, vezetékes és üzleti, további internetes divízióinál is nagyobb árbevételt akarnak, a hangsúly egyértelműen az üzleti divízióra, illetve a széles sávú szolgáltatások bővítésére esik a jövőben. A cég forgalma tavaly 176 millió euró volt, az Invitel idén tehát ennél jobb bevételre számít.

A vezetékes ágazatra is költenek

A vezetékes telefonok ágazatában sem akar persze lemaradni a cég. Háromszázmillió forintot költenek arra – mondta Árvay László -, hogy alkalmassá tegyék az Invitel hálózatát a számhordozhatóság kezelésére. Ez a szolgáltatás 2004. január elsejével jelenik meg a magyar piacon, és az Invitel reményei szerint erősíti ebben a szegmensben a versenyt.

Javuló esély az üzleti ügyfelek elhódítására, egyben veszély is jelentős ügyfelek elvesztésében. Ugyanakkor az igazgató szavaiból kiderült, hogy a cég rövid távú stratégiájában nem szerepel a Matáv általános kihívása, erőteljesebb versenyre kényszerítése a lakossági vezetékes vonalak egyre szűkülő piacán.

Az Invitel kapcsán időről időre óhatatlanul felmerült az esetleges konszolidáció kérdése. Erre reagálva Árvay elmondta, a tulajdonosoknak kell dönteniük arról, hogy terveznek-e további cégvásárlásokat a magyar távközlési piacon. Árvay személyes véleménye az, hogy fúziókra, vállalatok eladására-vételére sor fog kerülni a magyar piacon, de annak megjóslására nem kívánt vállalkozni, hogy ezt a folyamatot az Invitel fogja-e irányítani. 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik