Belföld

Két választás Magyarországon – kiderült egy-két turpisság

Személyes felelősség megállapítását javasolja az Állami Számvevőszék a tavalyi választások lebonyolítása során történt pénzügyi anomáliák kapcsán. Szabálytalanságok sorát tárta fel az ÁSZ.

A tavaly májusi országgyűlési választásokra a Belügyminisztérium Központi Hivatalának (BMKH) 2001–2002. évi költségvetése 6370,7 millió forintot tartalmazott, az önkormányzati választáshoz a központi költségvetés általános tartalékából 3100 millió forintot kapott. Ez utóbbi összeget kiegészítette az országgyűlési választás kiadásainak a választást követő 60 napon belüli elszámolásakor kimutatott 906,5 millió forint maradványa – olvasható az Állami Számvevőszék jelentésből.

Összevont finanszírozás

A választások lebonyolítását biztosító források felhasználása több ponton is jogi aggályokat vet fel. Az országgyűlési és önkormányzati képviselő választások időbeli közelsége, a feladatokban jelentkező azonosságok célszerűvé tették, hogy egyes közbeszerzési eljárások mindkét választáshoz szükséges beszerzéseket tartalmazzanak. Ez a megoldás célszerűsége ellenére szabálytalan volt – állapítja meg az Állami Számvevőszék jelentése – mivel a BMKH a közbeszerzési eljárás megindításakor az önkormányzati képviselő választás lebonyolításához szükséges pénzügyi fedezettel nem rendelkezett.

Az önkormányzati képviselő választás pénzügyi fedezetének mértékét a hosszú átfutási idejű nyílt közbeszerzési eljárás szabályszerű elvégzéséhez korábbi időpontban kellett volna biztosítani.

A választások költségigényét a 2000. évi előtervezés során nem megalapozottan, az országgyűlési választásnál közel egyharmaddal túltervezték, amelynek fele az informatikai és nyomdai, szállítási kiadásoknál jelentkezett. Ezen túlmenően 45 egyéni választókerületben az országgyűlési választás I. fordulójának eredményessége miatt elmaradt II. forduló tervezett kiadásának részleges megtakarítása okozott maradványt.

Az ÁSZ javaslata a belügyminiszternek:

 1. kérjen a BMKH-tól a választások tényleges kiadásainak megismerése érdekében a 2002. évi választásokra fordított teljes összegről, az eredeti és módosított terv, valamint tényadatok összehasonlítását is tartalmazó elszámolást;
2. határozza meg, hogy a választások tényleges kiadásainak megismerése érdekében a jövőben a BMKH a közbenső tájékoztatási célt szolgáló – 60 napon belüli – elszámolási kötelezettségen túlmenően mely időponton belül készítsen elszámolást a végleges kiadásokról;
3. kezdeményezze, hogy a jövőbeni önkormányzati választások megfelelő előkészítése érdekében is tartalmazzon előirányzatot az előkészítés, lebonyolítás feladataihoz, a választást megelőző és a választási év költségvetése;
4. intézkedjen a BMKH-n belül olyan belső szabályozási és eljárási rend kialakítására, amely szavatolja a közbeszerzési törvény előírásainak maradéktalan betartását;
5. tegyen intézkedést a közbeszerzési előírások megsértése miatti felelősség megállapítása érdekében;
6. intézkedjen, hogy a BMKH a következő választásokhoz megalapozott költségtervet készítsen.

Gondok a közbeszerzésben


A BMKH a 2002. évi választások lebonyolítása érdekében tíz közbeszerzési eljárást folytatott le, az informatikai eszközök 90 százalékát központosított közbeszerzés keretében szerezte be. A közbeszerzéseket a BMKH a Belügyminisztérium Beszerzési és Kereskedelmi Rt. közreműködésével bonyolította le, az országgyűlési választáshoz kapcsolódó közbeszerzések – beleértve a központosított közbeszerzést is – szerződés szerinti értéke 3462,6 millió forint, az önkormányzati választáshoz kapcsolódók értéke 1876,6 millió volt.

A BMKH a közbeszerzési eljárások felénél a Kbt. előírásait megsértve járt el. Egy-egy esetben megsértette a részekre bontásra, az ajánlattételi határidőre, a szerződés módosítására vonatkozó előírást. Két esetben a hirdetmény közzétételével induló gyorsított tárgyalás kezdeményezése nem volt indokolt. A jogszabálysértések az ellenőrzés időpontjában a Közbeszerzési Döntőbizottság intézkedési lehetősége szempontjából már elévültek.

Két szerződésnél nem határozták meg megfelelő részletességgel az igénybe vett szakértői kapacitás által elvégzendő feladatok tartalmát, mennyiségét, valamint a teljesítési részhatáridőket. A teljesítés tényét bizonyító dokumentumok hiányában – a tanácsadási, menedzselési, koordinálási feladatokra vonatkozóan – a teljesítés szakmai igazolásakor nem jelölték meg az elvégzett konkrét feladatot.

3,7 milliós könnyítés

Több esetben nem tartották be ajánlattétel határidejére vonatkozó előírást: a hétnapos ajánlattételi határidő megállapítása túl rövid idő ahhoz, hogy az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek (az ajánlattételi hétnapos időszakban három munkaszüneti nap is volt).

Az ellenőrzés során kiderült, hogy egy vállalkozó – a pártsemleges kampánnyal összefüggésben – az alig több mint húszmilliós szerződésben foglalt kötelezettségeinek csak részben tett eleget, és ezért 3,7 millió forint kötbért kellett volna fizetnie, ennek behajtásától azonban a hivatal eltekintett.


A Népszabadság úgy tudja, emiatt a számvevők büntetőeljárás kezdeményezését javasolták. 2002-ben a választások kapcsán közbeszerzéssel 5,2 milliárdot, míg úgynevezett „szabadkézi vétellel” ötszázmilliót költöttek el, a fennmaradó több mint hárommilliárd forintot dologi kiadásokra és a közreműködők díjazására fordították.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik