A légitársaság vezetője hétfőn nyilatkozatában arra reagált, hogy László Csaba, a tulajdonosi jogokat gyakorló Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt-nél (ÁPV Rt.) pénteken a Malév teljes igazgatóságának visszahívását kezdeményezte.
A pénzügyminiszter által elrendelt vizsgálat szerint a légitársaság jogi auditjának pályáztatásakor, amelyet a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda nyert el, az igazgatóság tagjai “nem megfelelően” jártak el. A vezérigazgató szerint a pénzügyminiszter döntésének konkrét következményeit még korai lenne értékelni. Arra a kérdésre, hogy az igazgatóság visszahívása ellenére továbbra is a vezérigazgatói poszton marad-e annyit mondott: “nem kívánok találgatásokba bocsátkozni”, és hozzátette, hogy a napokban találkozik a pénzügyminiszterrel, valamint konzultál az ÁPV Rt. vezetésével.
A pénzügyminiszteri kezdeményezést megalapozó ÁPV Rt-s kritikával összefüggésben hangsúlyozta, hogy véleménye szerint a jogi auditot végző cég kiválasztásáért az igazgatóságot mint testületet nem, csak egyes tagjait terheli felelősség. A Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda megbízásának körülményeiről elmondta, hogy a kormányváltást követően a felálló új igazgatóság első ülésén a testület jóhiszeműen és teljes bizalommal döntött arról, hogy az elnök Huszty András javaslatára a Tender-Co Kft.-t bízzák meg a pályáztatás megszervezésével.
A pályázatra beérkezett ajánlatokat egy három igazgatósági tagból álló munkabizottság értékelte, és az ez által beterjesztett javaslatot fogadta el az igazgatóság – közölte a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a testület többi tagja csak részinformációk vagy áttételes ismeretek birtokában tudott állást foglalni a kérdésben.
Az igazgatóság nem volt abban a helyzetben, hogy pontosan meg tudta volna ítélni, melyik pályázat felel meg leginkább a feltételeknek, ez a munkabizottság feladata volt – mondta. A légiközlekedési iparág és a vállalat bonyolultsága miatt az új igazgatóság csak hosszabb idő után kerülhet döntési helyzetbe, noha több kérdésben gyors és határozott döntésre volna szükség. – Ez nem javítja a Malév helyzetét – hangsúlyozta. Az igazgatóság és a menedzsment viszonyát a vezérigazgató kritikusnak, ám kezelhetőnek minősítette. – A szakmai nézetkülönbségek egyes személyek között jelentkeztek – tette hozzá.
Televíziós források szerint egyébként Váradi ellenezte a Tender-Co megbízását, míg Huszty támogatta azt. Ugyanakkor a FigyelőNet is beszámolt már arról korábban, hogy a pénzügyminiszter nem csupán az ügyvédi iroda kiválasztását kifogásolta, hanem az ÁPV-jelentésben szereplő más okok miatt is döntött az igazgatóság visszahívásának kezdeményezése mellett.
A légitársaságnál korábban megkezdett pénzügyminisztériumi vizsgálat előzményeiről szólva Váradi József az MTI-Eco szerint elmondta: a közelmúltban több olyan állítás hangzott el, amely a Malév vezetését rossz színben tüntette fel.
A felvetett témákban a pénzügyminiszter információkat kért a Malév vezetésétől és a felügyelő bizottság elnökétől – mondta, hozzátéve, hogy a válaszokat hetekkel ezelőtt eljuttatták a tárcához.
A TU-154-esek értékesítését, a kifogásolt tanácsadói szerződéseket, illetve az irodahelyiség bérletét illető megállapításokat a vezérigazgató vádpontoknak nevezte. – A menedzsment munkáját megkérdőjelező, alaptalan és nagymértékben elferdített megállapításokat tartalmazó kritikák sok esetben nem felelnek meg a valóságnak – mondta.
Remélem, hogy a kérdésekre adott válaszok tisztázzák a Malév menedzsmentjét, amelynek tagjai tisztességes, becsületes munkát végeznek – mondta Váradi József. Hozzátette, hogy a tulajdonos ÁPV Rt. döntéseivel támogatta a Malév menedzsmentjét, és ez igaz a pénzügyi tárcára is. A magyar légitársaság kilátásait elemezve Váradi József az iparág tovább mélyülő válsága ellenére sem tartotta kizártnak – bár a döntés fényében megkérdőjeleződhet – a Malév sikeres privatizációját és partner-szövetséghez való csatlakozását.
A megkezdett tárgyalások az iraki háború kitörését követően sem lassultak le, és így Malév a Sky Team szövetséghez történő csatlakozás küszöbén áll, de ehhez a menedzsment szakmai felkészültsége elengedhetetlen – mondta Váradi József. Több privatizációs lehetőséget értékeltünk és ezek közül kiválasztottuk azt, amely szakmailag a legkedvezőbb lehet a légitársaságnak – mondta, hangsúlyozva, hogy a privatizáció kérdésében a kormánynak kell döntenie, de a szakmai vezetés hitelessége itt is kritikus tényező.
Az iraki háború kitörése súlyos veszteséget okozhat valamennyi légitársaságnak, közöttük a Malévnek is. Váradi József elmondta: a légitársaságoknál márciusban és áprilisban várhatóan 15-20 százalékkal esik vissza a helyfoglalások száma és hasonló csökkenéssel kell számolnia a Malévnek is. – A vállalat gazdasági terve egymilliárd forintos veszteséget tartalmaz 2003-ra, azonban a háború miatt további bevételkieséssel kell számolni – mondta.