Belföld

Aláírásgyűjtésbe kezdtek Siófokon

Hétfőn civil kezdeményezésre aláírás-gyűjtési akcióba kezdtek Siófokon és a környező településeken azért, hogy az M7-es autópálya városelkerülő útként is szolgáló szakaszáért ne kelljen autópályadíjat fizetni. A részleges forgalomszámlálás adataiból valószínűsíthető, hogy az autósok egy része a díjasítás óta valóban elkerüli az autópályát.

Mint ismeretes, Siófok vezetői már az autópályadíj bevezetése előtt kérték az ingyenességet a közlekedési tárcától. Arra hivatkoztak, hogy a fizetős autópálya jelentős többletforgalmat terel Siófok oktatási és egészségügyi intézményekkel teli belvárosába. Emiatt folyamatosan nőne az amúgy is határérték fölötti légszennyezettség és a zajszint, az üdülési szezonban pedig megbénulhat a forgalom.

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter januárban személyesen tekintette meg a vitatott szakasz forgalmát. Ekkor azt nyilatkozta: megállapodott Siófok polgármesterével, hogy közös forgalomszámlálást végeznek, és még a nyári szezon előtt, két-három hónapon belül visszatérnek a kérdésre. Balázs Árpád polgármester ezt követően levelet kapott a közlekedési tárca helyettes államtitkárától, Kovács Ferenctől, amely szerint az üggyel kapcsolatos intézkedési tervet 2003. december 20-án tervezik jóváhagyni. Balázs Árpád a Népszabadság tudósítójának kifejtette: az önkormányzat támogatja az aláírás-gyűjtési akciót, de maga is tenni kíván a mielőbbi intézkedésért. A város képviselő-testülete ezért a közelmúltban úgy döntött: nem vár tovább a tárca kezdeményezésére, 3,3 millió forintot biztosít forgalomszámlálásra, a légszennyezettség és a zajszint újabb felmérésére, valamint közlekedési hatásvizsgálatra. A polgármester hozzátette: a siófokiakéhoz hasonló igénnyel fellépő dabasiak felkérték a várost, hogy csatlakozzon a március 21-re tervezett forgalomlassító demonstrációjukhoz. A város vezetése azonban úgy döntött, egyelőre nem súlyosbítja az amúgy is rossz közlekedési viszonyokat, inkább igyekszik újabb adatokkal alátámasztani, miért indokolt még a nyári szezon előtt ingyenessé tenni az M7-es Siófokot elkerülő szakaszát.

Mint a lap megtudta, az Állami Autópálya-kezelő Rt., valamint a megyei közútkezelő társaságok hivatalból végeztek részleges forgalomszámlálást az elmúlt hónapokban az M7-esen, illetve az alternatív útvonalnak számító 7-es főúton is. Ezen adatokból azonban egyelőre csak sejteni lehet, hogy a díjasítás milyen hatással van a balatoni sztráda és a környező települések forgalmára. Az ellenőrzés ugyanis csak február elején kezdődött, tehát még alig több mint egy hónap telt el. A februárban tapasztalt forgalomváltozást pedig – mondják a szakemberek – nagymértékben befolyásolta az időjárás is. Így a forgalom átterelődésének mértékéről csak a márciusi felmérés ismeretében lehet majd képet alkotni. A második hónap összesítő adataiból is valószínűsíthető ugyanakkor, hogy az autósok egy része a díjasítás óta valóban elkerüli az autópályát. Az Állami Autópálya-kezelő Rt. felmérése szerint az M7-es néhány szakaszán a forgalom viszszaesése érzékelhető a múlt év februárjához képest. Így a 41-es és az 56-os kilométer között például az egy évvel korábbinál 7-8 százalékkal kevesebb jármű haladt át a matrica bevezetését követően.

Ezzel párhuzamosan a 7-es főúton a részleges forgalomszámlálási adatok alapján a forgalom növekedése tapasztalható, különösen a januárihoz képest. A változás néhány szakaszon minimális ugyan, de máshol esetenként a 20-30 százalékot is meghaladja. Siófoknál mintegy húsz százalékkal több jármű használta a főútvonalat februárban januárhoz képest.

Az M5-ös autópálya menti települések közös nyilatkozatban kérik a kormányt, hogy oldja meg a magas autópályadíj okozta problémákat. Dabason az önkormányzat által rendezett fórumon Kovács Ferenc, a közlekedési minisztérium helyettes államtitkára elmondta: legfeljebb arra van lehetőség, hogy a kormány megegyezzen a sztrádát üzemeltető AKA Rt.-vel a díjak csökkentéséről.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik