Belföld

Csillag szerint az erős forint miatt nem kellünk a franciáknak

A Peugeot-Citroen nem hazánkban építi fel az évi 300 ezer autó gyártására alkalmas üzemet. Csillag szerint valószínűleg a magas bérek és az erős forint riasztotta el a francia óriáscéget.

A francia PSA Peugeot-Citroen autógyár Szlovákiában, Nagyszombaton (Trnava) építi fel új közép-európai üzemét, kisautók összeszerelésére. A beruházás értéke meghaladja a 700 millió eurót, amelyből egy évi 300 ezer autót előállító gyárat építenek fel. A foglalkoztatottak száma meghaladja majd a 3500 főt, a termelés várhatóan 2006-ban kezdődik.

A Peugeot-Citroen, amint ez korábban nyilvánosságra került, egy nagy autógyárat készül építeni Közép-Európában. A beruházás helyszínének kiválasztását hosszas vizsgálatok előzték meg; Szlovákia mellett versenyben volt egy-egy lengyelországi, csehországi és magyarországi város is.

Csillag: drágák vagyunk és erős a forint

Valószínűleg a munkaerő-költségek elmúlt két évben bekövetkezett jelentős növeke-dése, valamint az erős forint játszott szerepet abban, hogy a Peugeot-Citroen nem Magyar-országot, hanem Szlovákiát választotta új közép-európai üzeme helyszínéül – mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerdán. (Szlovákiában a bruttó minimál-bér 5570 korona, ami megközelí-tőleg 32 ezer forint) A kormány hasonló javaslatot állított össze a befektetés feltételeinek javítására, mint Szlovákiában, vagy Lengyel-országban, az összeállított csomag verseny-képes volt – állítja a gazdasági miniszter, ennek ellenére mégis Szlovákiára esett a választás. Szlovákiában – mondta Csillag István – a jegybank világossá tette, hogy támogatja a kormány külföldi beruházásokat ösztönző politikáját, és az elmúlt időszakban 200 pontos kamat-csökkentést hajtott végre. Ennek hatására a beruházók olcsóbban jutnak kölcsönökhöz, és sikerült fékezni a nemzeti valuta, a korona erősödését; Magyar-országon az erős forint nem kedvez a külföldi beruházóknak.

Medgyessy lobbizott


Medgyessy még tavaly novemberben találkozott Jean-Martin Folz-cal, a PSA Peugeot-Citroen elnök-vezérigazgatójával is. A kormányfő a francia autóipari cég tervbe vett közép-európai összeszerelő üzemével kapcsolatos feltételekre, a magyar kilátásokra koncentrált. Medgyessy akkor jónak érzékelte Magyarország esélyeit abban a szoros versenyben, amelyben konkurensünk a már emlytett országok voltak. Esélyes pályázóként később felmerült Bulgária neve is.

A megbeszéléseken magyar részről ajánlat hangzott el arra, hogy átvállaljuk a kiképzési költségek egy részét, minden olyan kedvezményt és lehetőséget megadunk, amelyet az Európai Unió lehetővé tesz. (Lásd Versenyfejezet – a multik háromnegyede jól jár című írásunkat!) A kormányfő korábban a versenyben álló magyar városok között említette Dunaújvárost, Komlót, Pécset, Gyöngyöst és Tatabányát.

A francia cég piaci részesedése jelenleg átlagosan 13 százalékos a közép-európai országokban, az öt évvel ezelőtti 5 százalék helyett – közölték a bejelentéssel együtt. Szerdán 40,95 eurón nyitott a PSA részvénye, ám a bejelentés után 40,20 euróra esett a párizsi értéktőzsdén. Ez 0,37 százalékkal olcsóbb a keddi, 40,35 eurós zárónál.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik