A Peugeot-Citroen, amint ez korábban nyilvánosságra került, egy nagy autógyárat készül építeni Közép-Európában. A beruházás helyszínének kiválasztását hosszas vizsgálatok előzték meg; Szlovákia mellett versenyben volt egy-egy lengyelországi, csehországi és magyarországi város is.
Csillag: drágák vagyunk és erős a forint
Valószínűleg a munkaerő-költségek elmúlt két évben bekövetkezett jelentős növeke-dése, valamint az erős forint játszott szerepet abban, hogy a Peugeot-Citroen nem Magyar-országot, hanem Szlovákiát választotta új közép-európai üzeme helyszínéül – mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerdán. (Szlovákiában a bruttó minimál-bér 5570 korona, ami megközelí-tőleg 32 ezer forint) A kormány hasonló javaslatot állított össze a befektetés feltételeinek javítására, mint Szlovákiában, vagy Lengyel-országban, az összeállított csomag verseny-képes volt – állítja a gazdasági miniszter, ennek ellenére mégis Szlovákiára esett a választás. Szlovákiában – mondta Csillag István – a jegybank világossá tette, hogy támogatja a kormány külföldi beruházásokat ösztönző politikáját, és az elmúlt időszakban 200 pontos kamat-csökkentést hajtott végre. Ennek hatására a beruházók olcsóbban jutnak kölcsönökhöz, és sikerült fékezni a nemzeti valuta, a korona erősödését; Magyar-országon az erős forint nem kedvez a külföldi beruházóknak.
Medgyessy még tavaly novemberben találkozott Jean-Martin Folz-cal, a PSA Peugeot-Citroen elnök-vezérigazgatójával is. A kormányfő a francia autóipari cég tervbe vett közép-európai összeszerelő üzemével kapcsolatos feltételekre, a magyar kilátásokra koncentrált. Medgyessy akkor jónak érzékelte Magyarország esélyeit abban a szoros versenyben, amelyben konkurensünk a már emlytett országok voltak. Esélyes pályázóként később felmerült Bulgária neve is.
A megbeszéléseken magyar részről ajánlat hangzott el arra, hogy átvállaljuk a kiképzési költségek egy részét, minden olyan kedvezményt és lehetőséget megadunk, amelyet az Európai Unió lehetővé tesz. (Lásd Versenyfejezet – a multik háromnegyede jól jár című írásunkat!) A kormányfő korábban a versenyben álló magyar városok között említette Dunaújvárost, Komlót, Pécset, Gyöngyöst és Tatabányát.
A francia cég piaci részesedése jelenleg átlagosan 13 százalékos a közép-európai országokban, az öt évvel ezelőtti 5 százalék helyett – közölték a bejelentéssel együtt. Szerdán 40,95 eurón nyitott a PSA részvénye, ám a bejelentés után 40,20 euróra esett a párizsi értéktőzsdén. Ez 0,37 százalékkal olcsóbb a keddi, 40,35 eurós zárónál.