Belföld

Hogy megy a MÁV Európába?

A MÁV-ot az Európai Unióhoz való csatlakozásunk miatt át kell szervezni. Az átszervezésen is túlmutat azonban a vasúttársaság informatikai leányvállalatának néhány terve.

Magyarország európai uniós csatlakozása érinti a nemzeti vasúttársaságot is. A csatlakozási tárgyalások során ugyanis megállapodás született a MÁV

Vonatjegyet interneten 

A MÁV Informatika Kft. keddi sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég az e-ticket nevű fejlesztésével készen áll arra, hogy a jövőben akár internetről is meg lehessen rendelni a vasúti jegyeket. A személyszállításban áttörést jelentő fejlesztés eredményeként a távlatokban az is elképzelhető, hogy WAP-on, mobiltelefonról is vásárolhatók legyenek a jegyek. Az e-ticket első változatában automatákat állítanának fel a pályaudvarokon, amelyek egy mobiltelefonon kapott biztonsági kódért „cserében” adnák ki az interneten megrendelt jegyeket. Akinek nincs mobilja, az egyes kiemelt főpénztáraknál soron kívül kaphatná meg interneten kifizetett jegyét. 

Rt. átalakításáról. Ennek megfelelően 2003-tól a cégen belül elkülönülnek az üzletágak.

Az árufuvarozásban önállósítása már 2002-től zajlik. A tevékenységek, eszközök és a létszám átcsoportosítása, a számviteli szétválasztás 2003. január 1-jével történik meg, majd további pontosítások útján alakul ki a végleges szerkezet 2004. január 1-jétől, amikor az infrastruktúradíj-meghatározással és kapacitáselosztással foglalkozó szervezet is elkülönül.


Szét kell választani a funkciókat

Az uniós csatlakozás egyik legfontosabb következménye a vasút számára, hogy szét kell választani az áru- és a személyfuvarozást, továbbá a pályaüzemeltetést és a szerelvények vontatását. Ennek megfelelően az új üzletágak között lesz az infrastruktúra-működtetés (pályavasút, beleértve a forgalomirányítást is), a személyszállítás, az árufuvarozás, és a vontatás-gépészet.

Elektronikus ügykezelés  

A MÁV Informatika Kft. jelentős fejlesztéseket végez 100 százalékos tulajdonosa, a MÁV számára. Így például az Új fuvar nevű számítástechnikai termékük az áruszállítás üzleti alapra helyezését szolgálja. Az elektronikus vasúti szállítólevél bevezetésével együttjáró Új fuvart kiegészíti később egy speciális termékük, amely hozzáférhető lesz olyan cégek számára is, amelyek kapcsolatban állnak a vasúttársasággal. A MÁV Informatika elektronikus piacot is tervez, amelybe a logisztikai cégeket (mintegy 50-100-at) kíván bekapcsolni. A Cybercorporation nevű elektronikus piacteret az SAP Hungary Kft.-vel, az Ipari Parkok Egyesületével és a Magyar Logisztikai Egyesülettel együtt akarják kialakítani. A MÁV Informatika szeretne minősített hitelesítésszolgáltatást is bevezetni, sőt piacvezető pozíciót szeretne ezen a területen elérni. Az elektronikus kereskedelemhez szükséges aláíráshitelesítés és egyéb biztonsági funkciók ellátáshoz a jelenlegi „fokozott” hitelesítés-szolgáltatás ugyanis még nem elegendő. A cég reményei szerint az elsők között kaphatja meg a Hírközlési Felügyelettől az elektronikus kereskedelem szavatolásához szükséges engedélyt. Ebben egyébként partnere az az Utimaco SafeWare AG nevű német cég, amely az európai uniós szabványok, referenciák kialakításánál vezető szerepet játszik, és amely meghatározó részesedéssel rendelkezik az európai e-commerce biztonsági megoldások piacán. 

Az egyes divíziók elsősorban a finanszírozásban fognak egymástól eltérni. Míg a pályavasút továbbra is kincstári tulajdonban marad és fenntartását az állami költségvetésből kell fedezni, addig az áruszállítás és a személyszállítás a versenyszférába tartozik majd. Ámbár ez utóbbihoz – a közellátási kötelezettség teljesítése miatt – az államnak szükség esetén térítést kell nyújtania.

Új üzletágvezetők a MÁV-nál

A MÁV decemberi sajtótájékoztatóján bemutatták az üzletágak frissen kinevezett vezetőit is. A személyszállítási üzletág vezetője Vizsy Ferenc lesz, aki korábban személyszállítási szakigazgatóként dolgozott a MÁV-nál. Az árufuvarozást 2003-tól Kovács Imre, korábbi GYSEV-vezető irányítja. A gépészeti és vontatási üzletágvezető pozíciót dr. Csiba József kapta meg. Az infrastruktúra üzletágat pedig dr. Zsákai Tibor eddigi pálya-, híd- és magasépítményi szakigazgató vezeti majd.

Fontos eleme az EU direktíváknak a szabad pályahasználat elvének rögzítése. A verseny elősegítése érdekében az Európában bejegyzett valamennyi vasútvállalatnak hozzáférést kell biztosítani a pályához és ezáltal a szállítási piachoz, a direktívákban megfogalmazott szolgáltatások nyújtása végett. (A csatlakozási tárgyalások során Magyarország a szabad pályára jutás elvének alkalmazása alól mentességet kapott 2006. december 31-éig.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik