A Google kereső linkjei hatalmas tárházával korábban elképzelhetetlen mértékben kiszélesítette az általunk belátható világhálót. Nem csoda, hogy ezzel hatalmas népszerűségre tett szert: naponta 150 millió lekérdezés érkezik a rendszer szervereihez.
A kereső azonban nemcsak eredeti funkcióját tölti be: mintegy intézménnyé válva egyeseknek szórakozást nyújt, másoknak az önreklámozásban ad segítséget.
Játékos keresők
Az internetezők kísérletező kedvű tömege számára a keresők már régóta többet jelentettek, mint a könnyű információszerzés lehetőségét. Az egyik közkedvelt játék az ego-szörfölés volt. Ez azt jelentette, hogy a felhasználó megkereste a róla szóló weblapokat. Ez aztán kiterjedt barátokra, rokonokra, potenciális partnerekre, de a lista valahol egyszer csak véget ért.
Szinte szükségszerű volt, hogy megérkezik egy újabb játék, amely képes állandóan megújulni, mindig friss izgalommal szolgál. A googlewhacking, amelyet többen már évek óta magányosan űztek, idén nemzetközi sportággá vált.
Az egyediség varázsa
Január végén lefektették az új szórakozás hivatalos szabályait, és létrehozták a Googlewhacking internetes oldalt. Ezen publikálják a sikeres találatokat.
A játék szabályai a következők: olyan két értelmes (angol) szót kell találni, amelyeket a Google keresőjébe beütve egy és csakis egy találat az eredmény. Nem szabad idézőjeleket használni, hiszen ezzel egymás melletti szópárt keresnénk, ami jelentősen megkönnyítené a kutakodást.
A játéknak hamarosan több változata is kialakult: a triplewhacking, amikor három szót gépelünk be a keresőbe, valamint a multiwhacking, amikor több szót is megadhatunk.
A játék mintegy a posztmodern életérzés mátrixbeli megtestesítőjeként tündököl. Ahogy ugyanis a találatot az interneten publikálják, a Google keresőprogramjai regisztrálják az oldalon szereplő szavakat, így az eredeti oldal mellett már a publikáció helyén is megtalálható lesz a két szó.
Olvassa el……korábbi írásainkat:
• Google: merre vezet a nyereségesség útja?
• Cégprofil: Google
• A nyereség trükkje – új megoldásokkal kísérletezik a Google
A naplóírók bombáznak
A weben évek óta gyűrűző másik őrület a nyilvános naplóírás (weblogging vagy egyszerűbben blogging). Míg azonban a potenciális olvasóközönség hatalmas, az információtengerben szinte lehetetlen egyetlen személy mégoly érdekes naplóját is megtalálni.
Ezt a problémát megoldandó, a naplóírók (azaz bloggerek) csalafinta “összeesküvésbe” fogtak. Azt a közismert elvet próbálják kihasználni, hogy a Google laprendező rendszere aszerint helyez előrébb vagy hátrébb egy lapot a találatok között, hogy mennyien linkelnek rá. Tehát véd- és dacszövetséget kötve, lapjaikon linkeket helyeztek el egymás lapjaira.
A “talentless hack” kifejezést begépelve például legelőször Andy Pressman személyes naplójában kapjuk meg.
A fényes ötlet azonban nemcsak a naplóíróknak jutott eszükbe. Hasonló módszerekkel mások is próbálkoztak, hogy különböző társadalmi kérdésekre fokozottan hívják fel a figyelmet. Egyesek szerint csupán idő kérdése, hogy üzleti társaságok hasonló módszert alkalmazzanak marketingcélokra.
A Google vezetői nem tartanak ettől a lehetőségtől: Peter Norvig, a Google gépi tanulásért felelős igazgatója a Newsfactornak nyilatkozva elmondta: “Valóban figyelünk a linkekre, de ez csupán egy tényező a másik száz mellett.”