A sikeres csapatok többet jelentenek az őket alkotó egyének összességénél. Jellemzőik az egymás erősségeire építés, a kölcsönös tolerancia, a jó információgazdálkodás, az egyéni és csoportérdek harmonizációja, a konfliktusok konstruktív kezelése. Ahhoz, hogy egy csapat sikeres legyen, meg kell értenie, hogy melyek a közös célok, mi a közös nyelv, hogyan kell hallgatni és közreműködni. Tudni, ismerni kell az adott szervezet kultúráját és befogadni azt.
Egy csapatépítő tréning célja általánosságban tehát a hatékony kommunikáció és az eredményes együttműködés megalapozása egyéni és csoport szinten egyaránt. Fontos a résztvevők „csapattudatának” növelése, a céges kultúra együttműködés-központú formálása.
Egy csapatépítő program tipikusan egymásra épülő gyakorlatok célszerűen megválasztott sorozatából áll, melyek biztosítják a tréning „ívét”, folyamatát. A gyakorlatok számos egyéni felismeréshez vezetnek, így élményszerű a tanulás. A feladatok az egymás iránti bizalmat, a csoport-összetartozást, a kommunikációs hatékonyságot, a kreatív problémamegoldást és a kockázatkezelést fejlesztik, és közös értékeléssel, elemzéssel záródnak.
Egy tréning feladatainak tipikus és fontos jellemzője, hogy azok legtöbbször csak együtt, egymással, csapatként működve oldhatóak meg. A sikeres feladatmegoldáshoz ugyanis a munkamegosztás és a kooperáció helyes arányának megvalósítása vezet. A csapat a közös cél, a közös célelérés és a sikeres egyéni előrehaladás együttesére épül. A jó csapat persze a rutinhelyzeteken túl, a krízishelyzetekben is biztos támaszt jelenthet, ami a team minden tagjának a szakmai problémamegoldáson kívül stabil érzelmi (közösséghez való tartozás) és motivációs (érdekérvényesíthetőség) hátteret is adhat.
A csoportépítő tréningek rendkívül széles repertoárral dolgoznak, ám a tréning akkor működik, ha a fenti célok egyidejűleg teljesülnek. Fontos itt még megemlíteni a jó hangulatot, mely szükséges de nem elégséges feltétele az élményekben és tanulásban gazdag csapatépítő tréningnek.