Belföld

Mazda3 1,6 CD TE – hiánypótló

Górcső alá vettük az alsó-középkategória egyik ászát, a Mazda3 dízelverzióját. Az 1,6-os motor sportosabb, ugyanakkor takarékosabb is benzines társánál, így remek választás. Tekintse meg képgalériánkat >>

A Mazda csak nemrég pótolta talán eddigi legnagyobb hiányosságát, mégpedig azt, hogy nem volt a kínálatában dízelmotor. A japánok a PSA és a Ford közös fejlesztésű 1,6 literes egységét építették a középkategóriás Mazdába. A hengerenként négyszelepes, változó
Mazda3 1,6 CD TE – hiánypótló 1

geometriás turbóval szerelt motor 110 lóerős, nyomatéka pedig 240 Newtonméter.


A kitűnő karakterisztika révén az erőforrás szinte alapjárattól dinamikusan húz, a turbólyuk is csak minimálisan érződik. Kétezres fordulat környékén jön meg az igazi erő, innentől kezdve négyezerig kifejezetten vehemensen pörög fel a gép. Mindeközben a motorzaj és a vibráció sem tolakszik az utastérbe. Egyedül hidegben ércesebb a hangja, és ha ez a visszafogott morgás nem lenne, a vezető úgy érezhetné, mintha egy benzinesben ülne.


Ám ez a motor az azonos hengerűrtartalmú Otto-motornál lényegesen dinamikusabban mozgatja a Mazdát. A tetemes nyomaték miatt a sokkal jobban motorizált kihívóknak is meglepetést okozhatunk. A sportos autózásban jó partner rövid úton, talán kicsit akadósan kapcsolható a váltó, melynek remekül eltalált áttételezése, csak tovább fokozza a versenyszellemet.


Sportosra hangolva


Mazda3 1,6 CD TE – hiánypótló 2


Ahogy az már az előző Mazda3-as tesztünkből is kiderült, a közepes méretű japán kategóriájának egyik legsportosabb tagja. Erről persze nemcsak a lendületes vonalvezetés és a marcona orrkialakítás tehet, hanem legfőképp a lemezek alatt megbúvó technika. Az elektrohidraulikus kormánymű nagyon pontosan működik, a téli gumik dacára is elég útjelzést ad, és nagyon agilisan reagál a kormánymozdulatokra.


Persze ehhez a kissé keményebbre hangolt futóműre is szükség van, amely még a rossz minőségű úton is remekül helytáll. A keményebb lengéscsillapítók dacára a Mazda meglepően jól kivasalja a kátyúkat és eltünteti az apróbb úthibákat, így kifejezetten harmonikusnak mondható a futóműve. A fékek hatásfoka és adagolhatósága elsőrangú, a keményebb fékpedál miatt pedig érzetre is sportos hatást kelt.





Műszaki adatok
Motor: 1560 cm3-es, négyhengeres dízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 80 KW (110 LE) /4000 min
Nyomaték: 240 Nm /1750 min
Saját tömeg: 1280 kg
Hossz/szél./mag.: 4420/1755/1465 mm
Tengelytávolság: 2640 mm
Csomagtér: 300 l
Végsebesség: 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Gumiméret: 195 / 65 R 15
Fogyasztás: (városon kívül/város/vegyes) 4,3 / 6,2 / 5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
Üzemanyagtartály: 55 l
Alapár: 5 074 900 HUF

Tágas utastér

Az egész autón érződik, hogy egészen kiforrott konstrukció. A minőség japánosan precíz, az ergonómia pedig példás: minden kezelőszerv a helyén van, a kapcsolók sincsenek agyonbonyolítva. A Mazda mérnökei igyekeztek az utastérbe is sportos atmoszférát csempészni, s ez valóban jól sikerült a vezető felé meredő három csőbe süllyesztett műszerrel, csak az a kár, hogy ezt a megoldást az Alfa Romeo már korábban elsütötte. Ez persze nem ejt csorbát az autó tekintélyén, hiszen az enteriőr egészét szemlélve az így is nagyon mazdás. Hagyományosan itt is a középkonzol jobb oldalára került a kézifék, a jellegzetes minták itt is fellelhetőek a kárpitokon, és természetesen a kapcsolók is ismerősek.

Térkínálata jelenleg a kategória csúcsát képviseli. Elöl valóban bőséges a hely, a szélesség kellően nagy, hátul mind a láb, mind a fejtér hatalmas. A méretes utastér azonban ezúttal a csomagtérnél bosszulja meg magát, mivel ez jóval elmarad a mai éllovasoktól. Mindössze 300 liter, az ülések lehajtásával ugyan növelhető, de alapból még így is kicsi.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ Erős, takarékos motor, sportos futómű, gazdag felszereltség
– Drága alapár, kis csomagtér

A Mazda3 dízelmotoros verziója kétségkívül a legjobb a sorozaton belül, hiszen a motor lényegesen vérmesebben mozgatja az autót, így már valóban méltó a sportos szóra. Mindemellett a takarékosságára sem lehet panasz, hiszen az 1,6-os fogyasztása téli hidegben tempósan hajtva is 7 liter alatt marad.


Ennek azonban ára van, az autó alapára 5 millió forint, 500 ezerrel drágább az amúgy sem olcsó benzinesnél. Ezért a pénzért persze rengeteg extrát kapunk, a digitklímától kezdve a hat légzsákon és egy sor biztonsági berendezésen át egészen az integrált hifiig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik