Belföld

Mazda 3 – a közepes zoom-zoom

A Mazda új középkategóriás modellje elsősorban sportos vezetési élményével kíván kitűnni társai közül, de emellett hatalmas utasterével és igényes kidolgozottsággal is csábít.


Mazda 3 – a közepes zoom-zoom 1

Kattintson a képre!

A Mazda látványos arculatváltása másfél évvel ezelőtt kezdődött. Akkor jelent meg az unalmas 626-ost felváltó 6-os modell, mely markáns, sportos stílusával kijelölte a Mazda új irányvonalát. Az azóta eltelt időben megjelent az igazi zoom-zoom kocsi, a kompromisszumok nélküli vankel-motoros sportgép az RX8-as, amely még tovább fokozta a márka identitását. Így a Mazdánál elérkezettnek látták az időt az új kompakt kategóriás Mazda3 bemutatására is.

Testes darab


Mazda 3 – a közepes zoom-zoom 2

Kattintson a képre!

Természetesen a 323-ast leváltó Mazda3 is a japánok legújabb filozófiája szerint készült, amit röviden csak zoom-zoomnak neveznek és valójában a vezetés élményét testesíti meg. Ám a kocsi nem tűnik olyan könnyednek, mint bátyja, a 6-os. Ez azért van így, mert a platformstratégia miatt a Ford Focus II-vel és a Volvo S40-nel közös padlólemezt használ, így a Mazda3 konkurensei közül az egyik legnagyobb.

A 2,64 méteres tengelytáv, és a 4,42 méteres hossz néhány éve még a középkategória jellemző mérete volt. Az ötajtós ferdehátú formavilága kissé kombisra sikerült, de azért dinamikusan masszívak az arányok. Az agresszíven kiöblösödő kerékjáratok, és a rövid túlnyúlások ékes példái a sportos vérvonalnak.

Sportosra hangolva


Mazda 3 – a közepes zoom-zoom 3

Kattintson a képre!


A középkategóriás Mazda kezdetben két benzinmotorral, egy 1,6 literes 105 lóerős, és egy izmosabb, 150 lóerős kétliteressel rendelhető. A motorkínálat később még kibővül egy 1,4 literes 84 lovas benzinessel, és két 1,6-os 110, illetve 90 lóerős dízellel is. Ezek közül leginkább a kétliteres alkalmas sportos autózásra, de a 9 másodperces 100-as sprint, és a kereken 200 km/órás végsebesség sem takar vérbeli sportkocsit.

Ám egy autó sportos tulajdonságaiért nemcsak a motor felelős, hanem a stabil futómű is. Ez utóbbi talán a Mazda legnagyobb erőssége. A felfüggesztések ugyanis a Mazda6 módosított elemei, elöl McPherson, hátul multi-link megoldással. A rendszert úgy hangolták, hogy a kényelem mellett remek menetstabilitást is szavatoljon. A kitűnő irányíthatóság a kategória legjobb fékjeivel párosul, melyek képesek akár 37 méter alatt is megállítani a százzal robogó kocsit.

Biztonság


Mazda 3 – a közepes zoom-zoom 4

Kattintson a képre!

A biztonságról a jó fékeken túl számos elektronikai berendezés is gondoskodik. Ilyen a blokkolásgátlóval kombinált fékerőelosztó (EBD), vagy a kipörgésgátlóval (TCS) kiegészített dinamikus stabilitásellenőrző rendszer (DSC). Ha azonban mégis bekövetkezne a baleset, szükség esetén az első és oldalsó légzsákok mellett a függönylégzsákok is működésbe léphetnek. A kocsi az előzetes várakozások szerint négy vagy annál több csillagot is elérhet a független EuroNCAP törésteszten.

Tágas beltér


Mazda 3 – a közepes zoom-zoom 5

Kattintson a képre!


A Mazda3-as hatalmas külső méreteit sikerült az utastérbe is átmenteni. A helykínálat pazar, mind elöl, mind hátul kényelmesen lehet utazni az autóban. A felszereltség, és a belső tér kidolgozása is remek. A kétszínű kárpit és a most divatos, csőbe bújtatott műszereknek köszönhetően a beltér enteriőrje is kellően sportos.

A Mazda új középkategóriás autója több tulajdonságában is a riválisok föl emelkedik. Ilyen a zoom-zoom érzéshez sportosra hangolt futómű vagy a bőséges helykínálat, nem is beszélve a hosszú extralistáról. De van még valami, amiben a Mazda3 kilóg a sorból, ez pedig az ára, hiszen már az 1,4 CE is 3,8 millióba kerül, a csúcsot jelentő kétliteres ára pedig 6 millió forint körül is alakulhat. Az autó fogadtatása mind Nyugat-Európában, mind nálunk kedvező, a Mazda hazai importőre idén 150, a jövő évre nagyjából 1000 autó eladását tervezi.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik