Belföld

Vezetési tanácsadók – öldöklő verseny?

A nemrég még virágzó tanácsadói piac szédületes növekedésének vége, az eddig álomfizetésekből élő tanácsadóknak meg kell küzdeniük a jól jövedelmező megbízásokért.

Ma Magyarországon a vezetői tanácsadói piacot a túlkínálat jellemzi, az elmúlt évek jelentős növekedésével szemben tavaly a bevételek stagnáltak – foglalta össze a magyarországi piac alakulását Gonda György, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) elnöke. A hazai helyzet nem egyedi: tavaly Európában a bevételek két százalékkal, 46,5 milliárd euróra csökkentek. Ezzel szemben itthon egyelőre kedvezőbbek a számok: a bevételek 220 millió euróra rúgtak, ez a szám megyegyezik az egy évvel korábbival.

A növekedés a lételemük

 

A tanácsadói piac az elmúlt években nyílegyenesen tört felfelé. Két évvel ezelőtt azonban az egész világon megtorpantak a hasonló szolgáltatást nyújtó cégek bevételei. Az utóbbi 10 évben 15-20 százalékos növekedéshez szokott Boston Consulting Groupnak például nemhogy stagnálással, hanem csökkenéssel kellett szembe néznie. Egyelőre senki sem tudja, hogy ez átmeneti állapot, vagy a tanácsadóknak végleg befellegzett. A helyzet azért is kínos az ilyen cégeknek, mert ügyfeleiket a siker és növekedés reményével kecsegtetik. Nehezen tudják azonban meggyőzni a vállalatokat a több milliós megrendelések hasznáról, ha ők a talpon maradásért küzdenek. 

Kevesebb megrendelő, több tanácsadó

Kulcsár Péter, az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója a visszaesést többek között azzal magyarázza, hogy Magyarországon a recesszió és a költségvetési megtakarítások miatt csökken az állami, illetve önkormányzati tanácsadói megrendelések száma. Egy átlagos hazai vállalkozó pedig ritkán dönt ilyen szolgáltatás igénybevétele mellet. Magyarországon hagyományosan inkább a multinacionális vállalatok leányai, illetve a nagy magyar vállalatok kérnek fel tanácsadó cégeket.

Az egyre kevesebb megrendelésre viszont egyre több tanácsadó jut. Ma Magyarországon 320 cégben több mint háromezer tanácsadót foglalkoztatnak. Míg azonban néhány évvel ezelőtt egy fiatal tanácsadó is több százezer forintot kereshetett, mára már szomorú a kép. Az alacsony belépési költségek miatt egyre több tanácsadó jelenik meg a piacon, így egyre több versenytárssal kell megküzdeni a megbízások elnyeréséért. A legnagyobb előnyt pedig az ár jelenti, a cégek tehát folyamatosan egymás alá ígérnek. A bevételük és az alkalmazottak fizetése folyamatosan csökken.

Az európai tendencia szerint a következő években koncentráció várható a hazai piacon. A megbízók körébe talán újak is belépnek: a bevételek egyre nagyobb arányát várják a közepes, illetve kisebb, specializálódott cégektől.

Nyitniuk kell

“A bevételek legnagyobb hányada, mintegy 40 százaléka a stratégiai tanácsadásból származott, további 28 százalékát adták a működési, illetve 25 százalékát a humánerőforrás tanácsadási bevételei” – mondta Kulcsár Péter. Az informatikai tanácsadás fokozatosan háttérbe szorul. Tavaly ugyan a bevételek egyik legjelentősebb része, 28 százalék származott az ilyen projektekből, aránya azonban jelentősen csökkent az elmúlt évekéhez képest.

A humánerőforrás területét érintő, a kiszervezési, illetve a működési tanácsadás területén növekedést várnak a tanácsadók az európai trendeknek megfelelően, de Magyarországon egyelőre várni kell az áttörésre. A VMTSZ felmérése szerint a piacról tavaly kiszorult a kiszervezési tanácsadás.

A tanácsadóknak mindenképpen nyitniuk kell: az uniós forrásokért folyó verseny új helyzetet jelent a piacon. “Komplex tanácsadói ajánlatokkal kell előállni” – emelte ki Kulcsár Péter, megerősítve, hogy a tanácsadói díjak várhatóan nem emelkednek a közeljövőben.

Mi várható?

Baneth Péter tanácsadó szerint az uniós csatlakozás önmagában nem lendíti fel a hazai piacot. Az átlagos magyar vállalkozó ugyanis az EU-pályázatoktól csodaszert vár alulfinanszírozott működésére, nem utolsó sorban kedvező tanácsadói díj mellett, így a tanácsadó és a vállalkozó érdekei gyakran nem esnek egybe.

Egyelőre a magyar tanácsadók el vannak kényeztetve: a vezetési tanácsadási ágazat GDP-arányos bevételeit tekintve Magyarország Európában a harmadik helyen áll, 0,38 százalékkal, Nagy-Britannia (1 százalék) és Németország (0,48 százalék) mögött. Az biztos azonban, hogy a magyar tanácsadóknak a jövőben meg kell húzniuk a nadrágszíjat és keményebb versenyre kell felkészülniük. Gonda György szerint: “Európában a következő években stagnálás, jó esetben évi 2-3 százalékos növekedés várható a piacon.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik