Gazdaság

Mit tenne Ön válságkezelő miniszterelnökként?

Sokan beszélnek hosszú távú reformokról, de rövid távon a költségvetést kell stabilizálni. Virtuális demokrácia az FN-en - tájékozódjon és döntsön!

Miniszterelnökként kénytelen lenne továbbra is alkalmazkodni a Valutaalap – országunk befolyásos, s jelenleg szinte egyedüli hitelezője – által elvárt legfeljebb 3 százalékos hiánycélhoz. A vártnál nagyobb gazdasági visszaesés miatt legalább 300 milliárddal kellene csökkenteni a kiadásokat, vagy növelni a bevételeket a korábban elfogadott költségvetéshez képest (amelyben sajnálatos módon alig vannak tartalékok). Ebből nagyjából 200 milliárdra a Pénzügyminisztérium már javaslatot tett, de ez kevés. Nemrégiben a jelenleg várható 4-5 százalékos gazdasági visszaesés helyett még csak 3 százalék körülire számítottak, a költségvetést pedig a Valutaalappal egyetértésben “csak” egy százalékos visszaeséssel tervezték.

Figyelem! A parlament felére, negyedére csökkentése, a kormányzati Audik Suzukikra, esetleg BKV-bérletekre cserélése tekinthetők lennének ugyan igazságos, s a választópolgári szívnek kedves lépéseknek, de nem kezelnék az alapproblémát. Két nagyságrenddel nagyobb megtakarítás (vagy bevételnövelés) szükséges ugyanis: nem milliárdos, hanem százmilliárdos.

a pm megtakarító csomagja

– A minisztériumok dologi kiadásainak csökkentése
– A gyógyszerellátás és a kórházi ellátórendszerből forráselvonás
– A lakásépítési és otthonteremtési támogatások szigorítása
– A gáz- és távhő ártámogatás szigorítása
– A rokkantnyugdíjazás szigorítása

A következőkben olyan lépések között válogathat, amelyek a kellő nagyságrendű változásokkal járhat. Kérjük, válogasson, és szavazzon! Elsőként tekintsük át a gyorsan végrehajtható költségcsökkentő lépéseket.

1. Vegye el a teljes 13. havi nyugdíjat!

+ Az intézkedés az inaktívakat érinti, így a megszorítás nem teljesítményt visszafogó jellegű
Csökkenti a keresletet, ezáltal növeli a recessziót, negatív a szociális hatása, ha az alacsonyabb jövedelmű nyugdíjasokat tekintjük

Politikai hatás:
Szembefordíthatja Önnel a nyugdíjasok népes táborát, de legalább sztrájkokra, és tüntetésekre nem kell számítania.

2. Vegye el teljesen a közszféra 13. havi bérét, ne legyen kompenzáció!

+ Feltételezhető, hogy a közszférában a béreknek és a teljesítményeknek kevésbé erős az együtt járása, mint a versenyszférában, így a teljesítmény-visszafogó hatás nem lenne annyira erős
– Keresletcsökkenés, a recesszió növelése, negatív szociális hatás (mint fönt)

Politikai hatás:
Valószínűek lennének a tüntetések, sztrájkok, s Ön gyorsan veszítene a népszerűségéből.

A gyorsan végrehajtható költségcsökkentési mellett az adókkal való „játékkal” is gyors hatás érhető el. Ha nem nyúlunk a költségoldalhoz, akkor lényegében összességében adókat kell emelnünk (akár úgy is, hogy egyes adókat csökkentünk, de az egyenlegnek végül pozitívnak kell lennie).

3. Emelje az áfát a tervezett 23 helyett 25 százalékra!

+ Szétterül a hatása
– Negatív szociális hatások (ha a megélhetéshez szükséges termékcsoportok nem esnek kedvezményes körbe – ha viszont belekerülnek, oda a bevételnövelő hatás).
– Növeli az inflációt
– Csökkenti a keresletet, súlyosbítja a recessziót

Politikai hatás:
Az áremelkedések miatt növekedne az általános elégedetlenség.

4. Halassza el az előre bejelentett adócsökkentő lépéseket, de lépje meg az adónövelőket!

Ez az idei évet tekintve az szja-kedvezmények megvonását, de a sáveltolás elmaradását, s a fogyasztási adók megnövelését jelentené. Összességében tehát a korábban vártnál is durvábban csökkennének a reálbérek. Maradna a járulékok jelenlegi szintje.

– Kereslet csökkentése, recesszió súlyosbítása
– Negatív szociális hatások

Politikai hatás:

Megnő az általános elégedetlenség, s emellett a vállalkozók érdekképviselői támadnák a járulékcsökkentés elmaradása miatt különböző fórumokon. Több neves közgazdász, véleményvezér megkérdőjelezné az alkalmasságát – ettől egyébként legkevésbé akkor kell tartania, ha a költségcsökkentő lépéseket lépi meg.

5. Emelje meg a különadót!

A különadó a 2006-os kiigazítás egyik főszereplője volt, Gyurcsány tervezete szerint az adónem 2010-től megszűnne, bár most is kiigazításra van szükség. Ha miniszterelnök, megteheti azt is, hogy 2010-ben nem törli el a különadót, sőt inkább megemeli még idén. Az intézkedést esetleg tompíthatja azzal, hogy eltörli a Robin Hood-adót, hiszen annak erkölcsi alapja úgyis eltűnt az olajár összeomlásával, s csak 30 milliárd pluszt hoz, míg a különadónak csak két százalékpontos emelése ennek többszörösét hozhatja. A bevételnövelő hatás tovább fokozható, ha egyes, főként nagyvállalatok által kihasznált adókedvezményeket is eltöröl.

+ Nem jár negatív szociális hatásokkal
– Az adó emelkedése csökkenti a termelés egyik ösztönzőjét, hiszen kisebb a várható haszon
– A képzetlen bérmunkára alapozó nemzetközi cégeket továbblépésre ösztönzi – már azokat, akik még nem álltak odébb, hiszen Kínában, Indiában a magyar bérek közel negyedéért lehet munkásokat foglalkoztatni
– A magánszemélyek különadójának megemelése csökkentené ezen munkavállalók (az évi 7 millió 446 ezer forint fölött keresők) teljesítményét, motivációját.

Politikai hatás:

A vállalkozások érdekképviselői támadnák különböző fórumokon, a szakszervezetekkel viszont nem gyűlne meg a baja. Több neves közgazdász, véleményvezér megkérdőjelezné az alkalmasságát.

Ha még mélyebben beleásná magát egy leendő miniszterelnök gondjaiba, kattintson kapcsolt anyagainkra! Vagy menjen azonnal Bemondó szavazásunkra, döntsön, és fejtse ki véleményét!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik