A környezettudatos vásárlási szokások elterjedése már évekkel ezelőtt megindult Nyugat-Európában és a tengerentúlon, a válság pedig felgyorsította a folyamatot. Lassan elérkezünk oda, hogy valóban megvizsgáljuk, mire adunk ki pénzt. Egyre fontosabb az ár-minőség arány, a tartósság, a megtakarítás lehetősége a felesleges vásárlások csökkentésén keresztül. Mindez oda vezet, hogy egészségesebb lesz a környezetünk és kevesebb lesz a hulladék körülöttük.
Nem drága!
Sokan azzal érvelnek, hogy környezettudatos életmódot folytatni drága, pedig az egyszerűségre való törekvés és a mértéktartás csak olcsóbbá teszi az életet, arról nem szólva, hogy mennyivel kevesebbet kell orvosra és gyógyszerekre költenünk, ha eleve egészségesebben élünk. A mesterségesen alacsonyan tartott nagyüzemi élelmiszerárakba nincs beleépítve a környezet, az élővilág, az emberi szervezet szennyezése, viszont plusz költségeket jelentenek a reklámozásra, csomagolásra, szállításra és tárolásra fordított összegek. Az összes negatív hatás árát mi, a társadalom tagjai fizetjük meg az adókon keresztül.
Környezetvédelmi szempontból a csomagolás legalább olyan fontos, mint maga a termék. A csomagolási hulladékon belül igen nagy hányaddal szerepelnek az italcsomagolások. A háztartási hulladék térfogatának jelentős részét a PET palackok teszik ki, amit lehet, hogy szelektíven gyűjthetünk, de a gyártásán kívül az újrahasznosítása is rendkívül sok energiát igényel, és komoly környezetterhelést jelent. A betétdíjas üveg élettartama viszont jóval hosszabb, átlagosan negyvenszer lehet újratölteni, és ugyan kifizetjük az árát, de vissza is kapjuk.
Az üdítők esetében a házi készítésű szörpök egészségesebbek és fajlagosan jóval olcsóbbak is, mint a műanyagpalackos üdítők vagy a többségében tartósított, cukrozott, ízfokozókkal feljavított, kombinált dobozos gyümölcslevelek. Ásványvíz helyett ihatunk szódát is: a szikvizes palack 400-szor újratölthető. A sort folytathatnánk sok más termékkel, a lényeg, hogy a fogyasztói döntéseink során, vagyis az áruválasztásnál az is legyen egy döntési szempont, hogy melyik terheli kevésbé a környezetet a csomagolásával.
Azok a környezetbarát termékek és technológiák, amelyek a jogszabály szerint a „hagyományosnál bizonyítottan kedvezőbb környezeti tulajdonságokkal rendelkeznek”, megkülönböztető jelet viselhetnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a környezetbarát termék védjegyet olyan termékek is megkaphatják, amelyek pusztán versenytársaikhoz képest kímélik jobban a környezetet, például egy gépkocsi vagy egy autókatalizátor. A „zöldrefestés” egyre gyakoribb marketingfogás, ami a vásárlók tudatlanságát vagy tévhiteit kihasználva állítja egy termékről, hogy környezetbarát.
A leggyakoribb jelzések
A magyar környezetbarát védjegy: a „Cédrus”
Olyan termékek, eljárások, amelyek a hagyományosnál bizonyítottan kedvezőbb környezeti tulajdonságokkal rendelkeznek.
„Kék angyal” (német)
Az adott termék szigorú minősítési eljárást követően kaphatja meg a jelzést, ami valójában csak arra utal, hogy a termék rendelkezik egy olyan ökológiai szempontból kedvező tulajdonsággal, amivel más hasonló áru nem. Vagyis e jelzés nem minősíti a termék környezetre gyakorolt hatását.
„Eurovirág”
Az EU területén érvényes jelzés, eddig kb. 260 környezetbarát termék nyerte el.
Der Grüne Punkt (a német zöld pont)
A jel csupán arra utal, hogy a csomagolóanyagot/terméket gyártó cég részese a visszagyűjtési hálózatnak és az aktuális szabályozásnak megfelelően végzi a termékcsomagolásaira megállapított visszagyűjtési, illetve ártalmatlanítási kötelezettségét. A termék/csomagolás használat utáni szelektálásáról, illetve újrafeldolgozásáról nem ad információt.
Újrafeldolgozás-jel
Azt jelzi, hogy a termék vagy csomagolás újrafeldolgozható, ám ennek további feltétele a szelektív visszagyűjtés rendszerének aktív lakossági használata és az újrafeldolgozó ipar egyaránt.
„Körbenyilak”
A műanyagból készült termék elméleti újrafeldolgozhatóságára utal, de nem jelenti azt, hogy a terméket újra is hasznosítják. A körben számmal, illetve alatta betűjelzéssel szerepelhet a műanyag fajtája, ez utóbbi Magyarországon nem kötelező.
kukadiéta
Ilyen és ehhez hasonló ötletekkel lehet zöldíteni a háztartásunkat, környezettudatosabbá tenni életmódunkat. Ha vállalja, hogy a KukaDiéta tippek segítségével környezetbaráttá teszi otthonát, akkor jelentkezzen a KukaDiéta zöld háztartás versenyre, hogy az átalakítás után értékes nyereményekkel gazdagodhasson.
Cikkünk szerzője Graczka Sylvia, a Hulladék Munkaszövetség munkatársa.