„Minden rendőr a Holdról jött/Egy rendőr az ott van és nincsen/Csak néha ver bottal és akkor is okkal/Egy rendőrben ott lakik Isten” – szavalja az egyik film alá a narrátor. A képen egy büszke lovasrendőrnő áll mozdulatlanul, akár egy szobor, kezében gumibot és egyéb fegyverek, sisakján megcsillan a Hold.
A tankelkötés rajzfilmen
A festő, képzőművész munkája – amely eredetileg egyébként az idei Velencei Képzőművészeti Biennálé Magyar Pavilonjába készült – animációs filmetűdök formájában dolgozza fel a 2006-os őszi, budapesti zavargások eseményeit. A Remake (Újrafeldolgozás) tíz plazmatévén mutat be egy-két perces töredékszerű történeteket, amelyek csak lazán kapcsolódnak egymáshoz – mondta el a FigyelőNetnek Nemes Csaba.
Az alkotó hozzátette: úgy készült a legtöbb klip, hogy leforgattak és megvágtak különböző videofilmeket, majd ezeket dolgozták át a legkülönbözőbb grafikai eszközökkel. Két esetben eredeti felvételt is használtak alapanyagnak. Az egyiken az Erzsébet tér, amint a zavargók beindítják és a rendőrök ellen fordítanak egy tankot, a másikon a szabadság szó betűiből emelt barikád jól ismert képeit dolgozták át a művészek. A képeken a magyar zászló trikolórja villan elő rendre a matt háttérből, amelyben a zavargók kontúrja egyfajta eszement hangyabolyra emlékeztet.
Minden rendőr a Holdról jött
Vannak olyan történetek, amit mi találtunk ki, vannak, amik baráti történetek alapján íródtak, és vannak, amik közismerten így történtek, ahogy a filmeken megjelenítjük – mondta Nemes. Ez utóbbira példa a Túró rudis történet, amikor a zavargók betörtek a tévébe és kirámolták a büfét és a csokiautomatát. A történetet jól ismerjük, a képi beállítások is ismerősek, a rajzfilmes feldolgozás mégis ad egyfajta távolságtartás, és némi zavart. Kicsit a megrajzolt Mister Bean, kicsit a tavalyi magyar valóság.
Van egy pici ismeretterjesztő film, ami a Szabadság teret mutatja be, annak épületeit, elhelyezkedését, és van egy fiktív televíziós beszélgetés, ahol egy médiakritikussal és egy pszichiáterrel beszélget a riporter az őszi zavargásokkal kapcsolatban. (A Hír TV-t idéző televízió neve a rajzfilmen KTV, a műsor címe pedig Mechanikus Narancs.) Van filmecske a Combinóról, és a Goj motorosokról. A klipeket erőteljes zenék, szellemes szövegű dalok (általában Németh Juci, az Anima Sound System volt énekese előadásában) teszik még frissebbé, élvezetesebbé, maivá.
Nemes Csaba
A videoinstalláció célja egyfajta reflexió a velünk megtörtént dolgokra – szögezi le az alkotó. Azért is tűnt szerencsés műfajnak az animáció, mert a rajzok másképp beszélnek az eseményekről, mint egy dokumentumfelvétel: egy kicsit általánosabb kérdések is felvetődhetnek és ráadásul iróniára, önreflexióra is mód nyílik.
’”Nézzük meg, hogy is voltak ezek a dolgok, hol váltott át az egész abszurdba! Nagyon fura a történet mind a mai napig, nem csak politikai szempontból, hanem vizuálisan is” – mondja Nemes Csaba. Az volt a célom, hogy napjaink aktuális eseményei is a képzőművészet fókuszába kerüljenek. Ez csak itt, Magyarországon hat furán, nemzetközi szinten sok művész foglalkozik ilyen kérdésekkel – tette hozzá.
Nemes Csaba azt is elárulta a FigyelőNetnek, hogy az alkotás már kortárs gyűjtők, és galériák figyelmét is felkeltette. Hogy mennyiért kelt el az egyik klip, egyelőre titokban maradt.
/Remake I – X.
Rendező: Nemes Csaba
Zene: Németh Juci, Kovács Geri, Závada Péter, Menyhárt Leó
megtekinthető: Kiscelli Múzeum, október 19-től január 13-ig/