Az EU-tagállamok fővárosai közül Athénnek és Rómának szennyezettebb, Helsinkinek és más skandináv fővárosoknak viszont tisztább a levegője, mint Budapestnek.
A helyettes államtitkár kitért a porszennyezésre, ami nem csak a magyarországi településeket, hanem az EU több városát is – főként Belgiumban, Hollandiában és Ausztriában – jelentős kihívások elé állítja. A korábban ez a probléma azért nem vetődött fel, mert ebből a szennyezőtípusból a különösen szennyező, alacsonyabb szemcseméretű port az EU-csatlakozás előtt Magyarországon nem mérték, s az EU-ban is csak mostanában szigorodnak a határértékek.
A főként a dízelautók kipufogógázából és az autók által felvert porból származó, 10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskék rendkívül egészségkárosító anyagoknak számítanak, mert az orrba kerülve nem tapadnak meg, hanem rögtön a tüdőbe jutnak.
Az EU egy adott városban évente legfeljebb 35 olyan napot néz el, amikor 24 órás átlagban a 10 mikrométernél kisebb porszemcsék túllépik az 50 mikrogrammos köbméterenkénti határértéket. Magyarországon már fél év elteltével túllépte az egy évben megengedett 35 napos határt Budapest, Miskolc, Putnok és több más település is – mondta Rakics Róbert.
2010-ig az érintett önkormányzatoknak mindenképpen megoldást kell találniuk, hogy ne csak a most érvényes határértékeknek, hanem az elkövetkező években tovább szigorodó előírásoknak is eleget tegyenek. Közlekedésszervezési beavatkozásokkal, forgalomcsillapítással, parkoló-övezetek bevezetésével kell tenni a légszennyezés csökkentéséért.