Pénzügy

Autóhitelesek, erre figyeljenek!

autohitel(210x140).jpg (autóhitel)
autohitel(210x140).jpg (autóhitel)

A szakértő szerint bármennyire is kétségbe vannak esve amiatt, hogy elszállt a svájci frank árfolyama, jobb, ha az autós devizahitelesek nem döntenek elhamarkodottan.

A lakáscélú devizahitelesek már kint vannak a vízből a januári árfolyamrögzítéssel, így őket már nem érintette, hogy január 15-én durván elszállt a svájci frank árfolyama, és azóta sem tért magához.

 

Akiknek azonban autó vagy személyi hitelük van devizában, főleg svájci frankban, azok most szívhatják a fogukat az újabb kedvezőtlen árfolyam-ingadozás miatt. Hiszen náluk nem lesz forintosítás. És hogy mire számíthatnak a jövőben, illetve mit tehetnek, ha hirtelen nagyon elszállt a törlesztőrészletük?

Az autóhiteleseket is megmentik?

Korábban Orbán Viktor és Varga Mihály is úgy nyilatkozott, hogy az autóhiteleseknek és a személyi kölcsönt felvevő devizahiteleseknek saját maguknak kell tárgyalniuk a bankjukkal arról, hogyan tovább. Vagyis ők nem lesznek megmentve. Egészen mást mondott azonban pár napja Rogán Antal.

A lakáscélú devizahitelesek után az autókölcsönt felvevő devizahitelesek mentése is szóba kerülhet – így nyilatkozott a Fidesz frakcióvezetője vasárnap a Hír TV-ben. Rogán szerint erre csak az után kerülhet sor, ha lezárult a bankok elszámoltatása.

Korábban ilyen hír is volt

No meg azt is hozzátette, valójában nem is kell félniük az érintetteknek holmi drasztikus emelkedéstől a törlesztőrészleteknél. Mert hogy szerinte akiknek a hitelét nem forintosítják, az elszámolások révén hasonló összeg járhat nekik vissza, mint amennyivel most a frank erősödése miatt megnő a havi fizetentdőjük. (A jelenlegi frankárfolyam mellett csaknem egynegyedével nőhet a frankalapú autóhitelt felvevő ügyfelek törlesztése.)

A Bankszövetség is hangsúlyozta egyébként, hogy az autó- és fogyasztási hitelesek terheit is csökkenti az elszámolás, átlagban mintegy 25 százalékkal. Ami alapján átlagban tényleg egálba kerülhetnek az adósok.

Viszont ha a Magyar Lízingszövetségnek hiszünk, már mindjárt nem olyan fényes a helyzet, mert ők csak átlagosan 10 százalékos kompenzációt vetítenek előre.

Megmentés és kiegyenlítés?

Az általunk megkérdezett szakértő mindenesetre nem tartja valószínűnek, hogy jönne egy autó- és fogyasztási devizahiteleseket megmentő csomag is. Több szempontból sem. És arra sem venne mérget, hogy az elszámolás mindenkinél kiegyenlítheti az elszállt árfolyam miatti veszteségeket.

Sándorfi Balázs a Bankmonitortól hangsúlyozta, az autóhiteleknél mindenképpen pozitívum, hogy viszonylag rövid a futamidő, vagyis átlagban jóval rövidebb, mint ami jellemző a lakáshiteleknél. Persze ha valaki most nem tud fizetni, akkor ez sem feltétlenül vigasz neki.

Mit tehet az adós?

Az autóhiteles olyan szempontból is könnyebb helyzetben lehet, hogy ha nem tud fizetni, fájó szívvel ugyan, de visszaadhatja a kocsit. Azonban ez a verzió sem ilyen egyszerű. Meg kell ugyanis nézni, hogy a megmaradt tartozást fedezi-e az autó értéke. Ha nem, akkor az a baj, hogy a bank az autó visszaadása után is követelheti a fennmaradó tartozás kifizetését.

A szakember azt javasolja, hogy aki pácban van, inkább valóban próbáljon meg egyezkedni a bankjával, kérdezze meg, mit ajánlanak fel, hogy újra fizetni tudja a törlesztését. És mindenképpen várjon ki legalább két hetet, amíg valamennyire stabilizálódik a svájci frank árfolyama – nyomatékosította. Addig minden döntés elhamarkodott lehet.

MNB: a bankoknak is érdeke a megegyezés

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) is hasonlóan érvelt, amikor azt mondta, a bankoknak is érdekük, hogy megegyezzenek a svájci frankos autóhitelesekkel. Azért, mert ezeknél a fedezetek minősége sokkal alacsonyabb, mint a jelzáloghiteleknél. És így a bankok nagyot bukhatnak, ha az ügyfél nem képes törleszteni – mondta Nagy Márton ügyvezető igazgató az MTI-nek.

Azt is kiemelte, hogy míg a nem teljesítő jelzáloghiteleknél a hitelösszeg 60-70 százaléka megtérül (azaz a bank átlagosan egy ilyen hitel maximum 30-40 százalékát nem kapja vissza), addig a nem teljesítő járműhiteleknél a hitelezési veszteségek elérhetik a kölcsönösszeg 70-80 százalékát is. Nem is beszélve a személyi hitelekről, ahol ez az arány 90 százalék feletti lehet.

Jelentős szóródás lehet

Az “átlag autóhitelesnek” szerinte az elszámolás révén 20-25 százalékkal csökken a törlesztőrészlete. Ezzel szemben a svájci jegybanki alapkamat-csökkentésen 3-5 százalékot nyernek, a svájci frank árfolyam-emelkedése viszont átlagosan 25 százalékkal növelheti a törlesztőrészletüket. Ezt összevetve mondta azt, hogy egy átlagos adós törlesztőrészlete nagyjából változatlan maradhat.

De azt is hozzátette: a hitelfelvevők veszteségei-nyereségei között jelentős szóródás lehet. Lehetnek olyanok is, akiknek 25-30 százalékkal emelkedik majd a törlesztőrészlete.
Szerinte azok az autóhitelesek járnak a legrosszabbul, akik 2007-2008-ban, vagyis a válság kitörése előtt vettek fel kölcsönt.

Hitelmérleg

Jelenleg 370 ezer deviza fogyasztói hitelszerződés áll fenn (euró-dollár-svájci frank), ebből 250 ezer svájci frank hitelszerződés van érvényben, amiből 88 ezer a személyi kölcsön, emellett 162 ezer a deviza gépjárműhitelek száma.
A devizahitelekből 2014 végén még mintegy 400 milliárd forintot tettek ki a svájci frank hitelek, ebből a személyi kölcsönök 80 milliárd forintra rúgtak, 320 milliárd forintot tettek ki a gépjárműhitelek – mondta Nagy Márton.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint pedig 250 ezer szerződést, 300 milliárd forintos állományt érint a svájci frank árfolyamának emelkedése.

Lévai Gábor főtitkár azt nyilatkozta, hogy az érintett szerződések értéke átlagosan 1,2 millió forintot tesz ki, körülbelül negyedük 2015 végéig kifut, mintegy 30 százalékuk pedig 2016 végéig zárul le. Ami egybecseng azzal, amit a szakértő mondott, hogy átlagban a lakáshiteleknél jóval rövidebb a futamidő.

Az első az egyeztetés legyen

A Magyar Lízingszövetség is arra kéri azokat, akik a svájci frank drágulása miatt fizetési nehézségekkel szembesülnek, hogy egyeztessenek a lízingcégekkel. Ígéretük szerint igyekeznek megoldást találni a felmerülő problémákra. Tagvállalataik különféle fizetési könnyítésekkel, például átütemezéssel, futamidő-hosszabbítással igyekeznek orvosolni az átmeneti fizetési nehézségeket.

Lévai Gábor is hangsúlyozta: a finanszírozók elemi érdeke is, hogy az ügyfelek teljesíteni tudják fizetési kötelezettségeiket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik