Tudta-e…?
A Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft., amely egyebek között a Volt Fesztivált és a Budapest Parádét is szervezi, 40 százalékban Müller Péter Sziámi, 40 százalékban Gerendai Károly, 10 százalékban pedig Takács Gábor tulajdonában van.
Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Iroda ügyvezető igazgatója jelezte: ami biztos, hogy 17 ezer elővételes hetijegy kelt el idén külföldön, ennél azonban minden bizonnyal többen voltak, hiszen nagyon sokan Budapesten vásárolták meg napi belépőiket.
Amíg egyébként tavaly a határokon túlról érkezők között a németek voltak a legnagyobb számban, megelőzve a franciákat, addig ezúttal megfordult a trend, és Franciaország maga mögé utasította a nemzetek rangsorában Német- és Olaszországot, Hollandiát, valamint Ausztriát is.
Nagyobb ráfordítás
Igaz, a külföldiek számának növekedése kiadásokkal is járt. A szervezők a korábbi évekhez képest jóval nagyobb összeget fordítottak az esemény reklámozására a fent említett országokban. Az igazgató elmondása szerint 80 millió forintot költöttek el közvetlenül a rendezvény reklámozására, a partnereik segítségével biztosított további média-megjelenésekkel együtt pedig az összeg meghaladta az egymillió eurót, azaz a több mint negyedmilliárd forintot. A kampányokban teljes médiamixet használtak: vagyis a televíziókban, a rádiókban és a sajtóban, valamint az interneten is megjelentek. Ezenkívül sajtótájékoztatókat tartottak, szórólapoztak és promóciós rendezvényeket szerveztek. Az effektív költés szerint a legtöbbet Franciaországban hirdettek, megelőzve Német- és Olaszországot. Gerendai Károly hangsúlyozta azt is, hogy a kampányértéket a helyi partnereik kapcsolatrendszere, „barterereje” ugyancsak jelentősen befolyásolta. A külföldiek egyre bővülő száma nagyon fontos a Sziget szervezői számára, hiszen az általuk elővételben vásárolt, főleg heti belépők miatt, biztonságosabban kalkulálhatóak bevételeik. Márpedig ennek további növelése azért is szükséges, hogy fedezni tudják exponenciálisan emelkedő költségeiket – mondta Gerendai Károly, aki úgy véli, azzal, hogy egyre nemzetközibbé válik az esemény, a jegybevételek mellett esetlegesen uniós támogatásra is számíthatnak majd a jövőben.
Változatlan terület
A Szigetre érkezők száma már a hatodik éve folyamatosan 300 ezer felett alakul, az utóbbi két alkalommal pedig megközelítette a 400 ezret. Ennél sokkal többen azonban a területi korlátok miatt sem férnek el a jövőben a rendezvényen, azaz ebből a szempontból is fontos lehet a bérletet vásárló külföldiek számának további emelkedése. Mindezek mellett nem mellékes az időjárás alakulása sem. Néhány kellemetlen nap miatt ugyanis igencsak megfájdulhat a szervezők feje, ha a kasszabevételekre tekintenek, hiszen a rendezvény üzleti sikere nagyrészt a belépőjegyek értékesítésén múlik.
A Szigetet minden korábbinál nagyobb büdzséből rendezték meg idén. A szervezők 2,25 milliárd forintot költöttek az előkészületekre és a lebonyolításra. Ez az összeg 400 millióval haladja meg a 2005-ös rendezvény költségvetését, és egymilliárddal több a 2003-as esemény büdzséjénél. Nőtt a lebonyolításához szükséges felszerelések ára is, valamint újabbakat is üzembe állítottak. Emellett a fellépők gázsija is nagyobb volt az eddigieknél, és az időjárás sem bizonyult mindig kegyesnek hozzájuk. A mostani esemény szerény, 50 millió forintos profittal zárult, ennél valamivel nagyobb volt az eredmény 2005-ben. A kezdeti veszteségek után az utóbbi években általában mindig nullszaldós vagy afeletti eredménnyel zárul az immár 13. életévét betöltött rendezvény. A Sziget megrendezéséhez szükséges költségvetéshez egyébként az állam idén 100 millió forinttal járult hozzá, míg a büdzsé több mint 60 százalékát kitevő jegybevétel mellett a kereskedelmi támogatók majd 30 százalékban állták a kiadásokat.
Eladó sorban?
Nem véletlen, hogy a legnagyobb szabadtéri európai rendezvény felkeltette a külföldi befektetők érdeklődését. Bár azt Gerendai Károly cáfolja, hogy jelenleg is napiren- den lenne az esemény értékesítése, azt ő sem tartja kizártnak, hogy egyszer megváljanak a rendezvénytől. Nemrég akadt egy befektetőjelölt, aki többségi tulajdont szeretett volna vásárolni, de Gerendaiék nem akartak a többségi részesedéstől megválni. Az igazgató hangsúlyozta: nem tervezik kifejezetten a rendezvény értékesítését. Az esemény mindenesetre továbbra is jó üzlet marad a mostani tulajdonosoknak és áttételesen az államnak is. A szervezők megbízásából készített KPMG-felmérés szerint 2005-ben közel 6,3 milliárd forintot költöttek el a Sziget Fesztivál látogatói az egyhetes rendezvény kapcsán. Az esemény által generált bruttó hazai termék pedig eközben meghaladta a hárommilliárd forintot – jelezte az anyag bemutatásakor Kali Zoltán, a KPMG utazás, szabad idő és turizmus regionális szakcsoportjának menedzsere. Sőt, az is kiderült, hogy folyamatosan növekszik az általuk elköltött pénz. A felmérést készítő cég úgy becsüli: 2008-ra a Sziget látogatóinak kiadásai túlléphetik a 6,8 milliárdot, az állami adóbevételek pedig meghaladják majd az 1,4 milliárdot.