Szimbolikus helyszínt választott legújabb webes vállalkozása bejelentésére a Google: a társaság a frankfurti könyvvásáron hozta nyilvánosságra, hogy online könyvesboltot indít Google Editions néven. A világ legnépszerűbb internetes keresőjét működtető cég már jó néhány kiadót megnyert a projektnek, így már az induláskor mintegy félmillió mű lesz elérhető – kizárólag elektronikus formában – az új szolgáltatás keretében.
A 2010 első felében induló Google Editions a kiadók mellett a viszonteladó partnereknek is kínál bevételi lehetőséget. A tervek szerint a Google által közvetlenül értékesített e-könyvekből származó forgalomból a kiadók 67 százalékot kapnak majd meg, a fennmaradó rész a webes cégnél marad. A viszonteladókon – mint például az Amazon, vagy az egyéb, az interneten értékesítő áruházak – keresztül megvalósuló forgalomból a kiadók 45 százalékot kapnak, míg a partnerek a ma-radék 55 százalék nagy részét tehetnék zsebre, azaz ennél a konstrukciónál a Google-nak kisebb részesedés jutna.
Az elmúlt hónapok történéseit vizsgálva egyáltalán nem nevezhető meglepőnek, hogy a Google is szeretne mielőbb tekintélyes pozíciót kiharcolni magának az e-könyv piacon. Bár a monitoron olvasható vagy kimondottan erre a célra kifejlesz-tett digitális eszközökre letölthető elektronikus könyvek még csak parányi szeletét adják a teljes könyvpiacnak – becslések szerint mintegy öt százalékát –, dinamikusan bővül az ilyen típusú kiadványok
forgalma. Az Egyesült Államokban a második negyedévben már 37,6 millió dollár értékben adtak el e-könyveket, ez az egy évvel korábbihoz képest háromszoros forgalomnövekedést jelent. A piac fejlődése nem állt meg nyáron sem, az amerikai könyvkiadókat tömörítő Association of American Publishers (AAP) adatai szerint július–augusztusban közel akkora bevételre tettek szert az elektronikus könyvek forgalmazói, mint a második negyedévben. A csak digitálisan elérhető kötetek növekvő népszerűségét jól jelzi az is, hogy a könyvpiac idei egyik legjobban várt újdonságából, az új Dan Brown-regényből több fogyott az Amazonon az első néhány napban e-könyvként, mint hagyományosként.
A digitális formátumú kötetek sikerében meghatározó szerepet játszik, hogy egyre több olyan eszköz jelenik meg a piacon, amelyet kimondottan az ilyen típusú tartalmak megjelenítésére szántak tervezőik. Az e-könyv olvasók első generációját az Amazon Kindle és a Sony Reader jelentette. Ez a két társaság meg is őrizte vezető helyét ebben a szegmensben – becslések szerint egyesített részesedésük 70 százalék körül van –, ugyanakkor számos kihívó jelentkezett azóta. Különösen mozgalmasnak bizonyult az idei év az e-könyv olvasói piacon, az Amazon és a Sony is új típusokkal indult harcba a vásárlók kegyeiért, de az egyik legnagyobb amerikai könyváruházlánc, a Barnes & Noble is bemutatott egy új e-könyv olvasót Nook néven október közepén, amelyet várhatóan november végétől lehet majd kapni a tengerentúlon.
Alig néhány nappal a Barnes & Noble bejelentése előtt egy másik, az e-könyv olvasói piacon szintén újoncnak számító társaság is bemutatta saját eszközét. A Plastic Logic főként az üzleti felhasználókat veszi célba a QUE ProReaderrel, hiszen a készülék az alapfunkció mellett lehetővé teszi a Microsoft irodai alkalmazásainak – Word, PowerPoint, Excel – használatát. Sőt, a cég megállapodott hírügynökségekkel és pénzügyi információszolgáltatókkal, így a legfrissebb híreket is elérhetik a QUE felhasználói. Sajtóinformációk szerint a Google egyelőre nem tervezi saját e-könyv olvasó piacra dobását, igaz ugyanakkor, hogy néhány eszközön már a cég nevével fémjelzett Android operációs rendszer fut.