Bár az egyszerűség kedvéért üvegzsebtörvényként szokták emlegetni, valójában az elnevezés nem egyetlen jogszabályt takar, hanem 19 törvény összehangolt módosítását. A döntéshozók célja ezzel az állami gazdálkodás átláthatóvá tétele volt. Ennek egyik eleme, hogy a nettó ötmillió forintot meghaladó ügyletek esetén kötelező közzétenni minden közpénzt érintő szerződés és támogatás főbb adatait.
Ez értelemszerűen a közmédiumokra is vonatkozik, így jelen cikkünkben a Magyar Televízió (MTV) „üvegzsebes” szerződéseit néztük át. A köztévé a honlapján teszi közzé ezeket az adatokat. Mondjuk naprakésznek nem mondható az adatbázis, de segítségével az MTV tavalyi szerződései viszonylag jól áttekinthetők.
A külső szemlélő számára talán a legérdekesebbek az egyes műsorok gyártási költségei lehetnek. Ahogy a táblázatunkból is látszik, tavaly az egy adásra jutó költség alapján a Különös történetek volt a legdrágább produkció, a maga közel tízmillió forintjával. A műsor még MTV-s viszonylatban sem hozott valami jó nézettséget, s ez annak tükrében meglepő, hogy Kepes András a fél magyar sajtót végig roadshow-zta a Különös történetek indulása kapcsán.
A Beugró adásonkénti közel hatmilliós költsége kapcsán már érthetővé válik, hogy a köztévé miért gyártatja a Comedy Centrallal összefogva a produkciót. A közétett szerződések között megtalálható a Juszt László cége által készített TV Ügyvédje, amely adásonként 4,5 millió forintba kerül, cserébe viszont az M1 egyik legjobb nézettségét hozza. Hasonlóan sikeres a Csináljuk a fesztivált, amely viszont kétszer annyiba kerül adásonként, mint a Juszt-féle műsor.
Első látásra meglepő a Tiszta Kvíz szerződése, amely koncepciója alapján egy emelt díjas betelefonálós műsorba oltott Legyen Ön is Milliomos! Az ilyen műsoroknál a gyártó szokott fizetni a műsoridőért a televíziónak, ehhez képest ennél adásonként 605 ezer forintot kapott a TeleMedia. A műsor gyártójától származó információink szerint (amelynek vezérigazgatójával interjút olvashatnak lapunk 32. oldalán) ezt a formátumot ők is vásárolták, és a jellegéből adódóan egy „normál” betelefonálós műsornál kevesebb emelt díjas bevételt lehet kisajtolni a nézőkből, ezért indokolt, hogy pénzt kérjenek az adásokért. A 94 részes műsorból végül nem vett több részt az MTV.
A köztévé beszállítói között egyébként több olyan cég is megtalálható, amely elsősorban valamelyik kereskedelmi televíziónak készített műsorairól ismert. Az RTL Klub egyik legnagyobb műsorbeszállítója, az IKO Műsorgyártó Kft. készítette Az örökös című kvízműsort, a Heti Hetes gyártója pedig a kabaréműsorokat. Az MTV-nek a Beugrót készítő Filmservice gyártotta a TV2-nek a Popdarálót. A Show & Game a korábbi években szintén a TV2-nek gyártott műsorairól volt ismert – például a Banánhéj vagy a Mi kérünk elnézést –, a honlapjuk szerint manapság már az MTV-nek készített produkciókból élnek.
Egy érdekes tanácsadói szerződésre is bukkantunk az adatok között. A Bányai Gábor résztulajdonában lévő La Rella Kft. 7,8 millió forintért adott tanácsokat az MTV műsor-igazgatóságának a 2008 tavaszán indult szórakoztató műsorok kapcsán. A dolog pikantériája, hogy Bányai sokáig a TV2 emblematikus figurája volt, évekig különböző műsorok producereként tevékenykedett a csatornánál, egészen a közelmúltban lezajlott menedzsmentváltásig.